آمار پروژه‌های نیمه‌تمام و زودتر از موعد افتتاح شده در کشور ما کم نیست و هر چند وقت یک بار در گوشه و کنار کشورمان اتفاق می‌افتد و متاسفانه با انعکاسش درسطح جامعه، با تبعات منفی هم همراه می‌شود. یکی از تبعات منفی این حرکت، رواج کارهای نمایشی و شومحور در جامعه است. وقتی مسؤولان با لاپوشانی عملکردشان اقدام به این نوع کارهای نمایشی می‌کنند، این کار در طبقات مختلف جامعه هم رواج پیدا می‌کند. نکته اینجاست که وقتی مسؤولان در رده‌های مختلف چیزی برای ارائه به مردم ندارند، حالا یا دست‌شان بسته است یا بودجه ندارند، یا کم‌کاری کرده‌اند یا هر دلیل دیگری باعث ضعف عملکردشان شده، نباید برای بزرگ نشان دادن عملکردشان به بالادستی‌ها از این ترفندها استفاده کنند.
کد خبر: ۱۱۹۷۰۴۰


مورد بعدی، ایجاد حس بی‌اعتمادی بین مردم نسبت به دولتمردان است، درواقع اینجا این حس بین مردمی که شاهد این اتفاق هستند به وجود می‌آید که دولت در حال عوام‌فریبی است. این بی‌اعتمادی کم‌کم در دیگر قسمت‌های جامعه هم نفوذ می‌کند و باعث می‌شود که اتحاد بین دولت و مردم از بین برود.
نکته بعدی این است که مردم با تکرار رویدادهای این‌چنینی از حالت مطالبه‌گری خارج می‌شوند و طوری عادت می‌کنند که فقط در پی ظواهر باشند و مطالبه‌گر واقعی نباشند. در حالی که توجه به این نکته ضروری است که مطالبه‌گری رگ حیات هر ملتی است.
یکی دیگر از تبعات منفی این اتفاق، دامن مسؤولان را می‌گیرد، مسؤولانی که این پروژه‌ها را افتتاح می‌کنند یا شاهد اجرای پروژه‌های مشابه هستند، حالا چه فرماندار باشند، چه استاندار چه نماینده مجلس و ... همه اینها در باطن خودشان می‌دانند که واقعیت چیست و در اصل ماجرا چه خبر است. نتیجه این اتفاق برای این مسؤولان این است که آنها هم در به سرانجام رساندن مسؤولیت‌هایی که به آنها سپرده شده، اصلا دل به کار نمی‌دهند، یاد می‌گیرند که می‌توان با مردم صادق نبود و در نهایت با تعهد، مسؤولیت‌پذیری و دلسوزی کمتری وظیفه‌شان را انجام می‌دهند.
اما برای این‌که جلوی تکرار این اتفاق‌ها را در جامعه بگیریم، به نظرم می‌توانیم دو کار اساسی انجام بدهیم، یکی محکم‌تر کردن بحث نظارتی در جامعه است که متاسفانه خیلی وقت‌ها با ضعف انجام می‌شود.
پیشنهاد بعدی این است که دست رسانه‌ها، سایت‌های محلی و خبرنگارها را برای نقد این افتتاح‌های بی‌پایه و اساس باز بگذاریم تا هیچ خبرنگاری نترسد از این‌که فردا فلان مسؤول به خاطر این نقدها، او را تهدید می‌کند. متاسفانه این اتفاق مخصوصا در شهرستان‌ها زیاد رخ می‌دهد و خیلی وقت‌ها هر خبرنگاری که یک مسؤولی را نقد می‌کند فورا با یک پرونده قضایی مواجه می‌شود.

دکتر غفور شیخی

جامعه‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها