دلایل بالا بودن قیمت تمام‌شده خودرو
کد خبر: ۱۱۹۶۵۰۸

سیدحمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که هزینه‌ای که در بازار سرمایه به سهامداران نمایش داده می‌شود قیمت تمام‌شده نهایی برای فروش نیست به جام‌جم گفت: قیمت تمام‌شده نهایی زمانی مشخص می‌شود که هزینه‌هایی مانند حقوق و دستمزد، مالیات، هزینه‌های مربوط به ثبت، توزیع و در نظر گرفتن اقساط تسهیلات دریافت شده به هزینه تمام‌شده خط تولید اضافه شود.
میر معینی با تاکید بر این‌که هزینه تولید در ایران بالاست اما در خودروسازی وحشتناک است، افزود: در صورت مالی شش‌ماهه ابتدایی سال جاری سایپا، قیمت تمام‌شده خط تولید پراید و تیبا به ترتیب 19 و 22 میلیون تومان اعلام‌شده که این رقم بدون لحاظ هزینه‌های سربار است. اگر هزینه‌های سربار را هم به این رقم اضافه کنیم قیمت تمام‌شده بسیار بالا می‌رود که با توجه به محصول تولیدشده بالاست و همه اینها به نبود رقیب در بازار بر می‌گردد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این‌که به‌عنوان یک کارشناس بورس همیشه از حقوق سهامداران دفاع کردم، ادامه داد: بخش فروش خودروسازی شفاف عمل نمی‌کند و قیمت‌هایی که اعلام می‌شود با قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد، متفاوت است؛ همین موضوع باعث می‌شود به جای سود سهامدار از افزایش قیمت، سود به جیب سوداگران برود.
وی با تاکید بر این‌که دست خودروسازان در همه بخش‌ها باز است، تصریح کرد: نظارت بر فعالیت خودروسازان در زمینه‌های تولید، استاندارد و کیفیت و قیمت‌گذاری وجود ندارد و آنها از فقدان این موضوع نهایت استفاده را می‌کنند تا بتوانند خودشان را خوب جلوه دهند.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، قصور مدیریت خودروسازی در این زمینه بالاترین سهم را در ناکارآمدی شرکت دارد و به‌‌رغم پیش‌بینی‌های کارشناسان و مدیران که بیان می‌کردند ممکن است با کمبود قطعات و مشکلات مالی روبه‌رو شوند باز هم نتوانستند برنامه خوبی برای شش‌ماهه آینده شرکتی که سکان آن را به‌عهده گرفتند ترسیم کنند.
میرمعینی با بیان این‌که خودروسازان رقیب جدی ندارند و در فضای انحصاری فعالیت می‌کنند، گفت: از دهه 70 پراید در کشور ما تولید می‌شود اما نتوانسته در زمینه کیفیت قطعات و عوامل زیست‌محیطی استانداردهای لازم را پاس کند و همچنان با همان ظاهر و کیفیت پایین تولید می‌شود. البته در دهه 70 این خودرو یک خودروی ایمن شناخته می‌شد اما با افزایش راندمان خودروسازهای دیگر جهان، ما پیشرفتی در این زمینه نداشتیم و همچنان مشغول تولید پرایدی هستیم که در دنیا سال‌هاست منسوخ شده است و دیگر چنین خودروهایی تولید نمی‌شود.
وی افزود: پراید با پایین‌ترین کیفیت و بالاترین قیمت به دست مردم می‌رسد و همین موضوع نشان می‌دهد بخش خودروسازی ما به یک حیاط‌خلوت برای نان قرض دادن سیاسیون به یکدیگر تبدیل شده است، در غیر این صورت اگر کارخانه‌ای نتواند مدیریت مناسبی داشته باشد از چرخه بازار حذف خواهد شد.
نرخ ارز، عامل افزایش هزینه تمام‌شده خط تولید خودرو
غلامرضا مولایی منش، کارشناس صنعت خودرو درباره علل افزایش هزینه تولید خودرو گفت: خودرو از آهن، آلومینیوم، مس و مواد پلیمری تشکیل شده است که این مواد اولیه از ابتدای سال تا شهریورماه به دلیل افزایش نرخ ارز گران‌تر شده است.
وی افزود: 60 درصد هزینه خودرو شامل این موارد می‌شود و با افزایش سه برابری این مواد اولیه قیمت تمام‌شده خط تولید پراید به 19 میلیون رسیده است.
هزینه تمام‌شده پراید 6میلیون تومان است
دکتر علی خاکساری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی دیدگاه دیگری در این باره دارد و می‌گوید: هزینه تمام‌شده پراید تا قبل از افزایش نرخ ارز حداکثر دو میلیون تومان بوده و هزینه فعلی آن با احتساب افزایش نرخ ارز حداکثر شش میلیون تومان است.
وی افزود: قیمت تمام‌شده خودرو پراید به هیچ‌وجه 19 میلیون تومان نبوده و صرفاً این امر ناشی از عددسازی شرکت‌های خودروساز است که می‌خواهند سود فروش را درجاهای دیگری صرف کنند.
این استاد دانشگاه اذعان کرد: این عددسازی به این خاطر است که مدیران و مسؤولان شرکت‌های خودروساز، خود عمدتاً یا واردکننده قطعات چینی خودرو هستند یا این‌که تولیدکننده قطعات بی‌کیفیت داخلی هستند.
خاکساری گفت: چون هیچ مرجعی برای رسیدگی به این عددسازی‌های خودروسازان در کشور وجود ندارد و اگر مرجعی هم برای این کار وجود داشته باشد، بنا بر دلایلی واقعیت‌ها را ارائه نمی‌دهند، به همین دلیل ما شاهد این واقعیت هستیم که علاوه بر این‌که شرکت‌های خودروساز باکیفیت بد تولیدات خود، جان مردم را می‌گیرند پول آنها را نیز با افزایش غیرمنطقی خودرو از آن خود می‌کنند.
بهره‌وری پایین است
ابوالفضل خلخالی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این خصوص گفت: بهره‌وری در صنعت خودروی کشور بسیار پایین بوده است و به همین دلیل قیمت تمام‌شده افزایش پیدا می‌کنند.
وی افزود: هزینه‌های تولید خیلی زیاد بوده، به‌طوری‌که هر یک از شرکت‌های خودروساز با 50 هزار نیروی شاغل ماهیانه 250 میلیارد تومان دستمزد به کارگران خودپرداخت می‌کنند که مجموع دو شرکت صد هزار نیروی شاغل و 500 میلیارد تومان دستمزد ماهانه آنهاست.
خلخالی با بیان این‌که عدد اعلام‌شده درباره قیمت تمام‌شده خودرو منطقی به نظر می‌رسد، اظهار کرد: تیراژ تولید به دلایل مختلف پایین آمده، به همین دلیل برای جبران این امر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش داده‌اند، همچنین نباید از نقش افزایش قیمت مواد اولیه و بدهکاری خودروسازان به قطعه‌سازان چشم‌پوشی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها