جام‌جم در گفت‌وگو با حاضران در جلسه تشریح کرد؛

جزئیاتی از دیدار هنرمندان سیما با رهبر انقلاب

نیمه دوم سال که شب‌ها طولانی‌تر می‌شود خیلی‌ها به خانه بزرگ‌تر‌هایشان می‌روند و از هر دری سخن می‌گویند. چند وقتی است این رسم قدیمی‌شب‌های طولانی پاییز در انتهای خیابان فلسطین تهران هم به‌جا می‌آید و گروه‌های مختلف مردم ازجمله هنرمندان و اهالی فرهنگ پنجشنبه‌ها به «بیت رهبری» می‌روند و از نماز مغرب و عشا ساعت‌هایی با حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای ازدغدغه‌ها و نظراتشان می‌گویند و از سوی مقابل هم صحبت‌های ایشان در مورد مسائل مرتبط با حوزه کاری‌شان را می‌شنوند. شاید خیلی‌ها یادشان نباشد که گروه‌های مختلف برنامه‌سازی صدا و سیما جلسات و دیدارهای متعدد و مفصلی را در طول دوران رهبری حضرت آیت ا... خامنه‌ای با ایشان داشته‌اند. از دیدارهای عمومی‌در حسینیه امام خمینی (ره) تا شبکه‌ها و گروه‌های مختلف برنامه‌سازی در سال‌های 69 و 70 و بازدیدهای ایشان از مجموعه صدا و سیما. اما پنجشنبه دو هفته پیش (24آبان) بود که تعدادی از هنرمندان تلویزیون در جلسه‌ای متفاوت مهمان رهبری بوده‌اند و در زمینه کارهایشان گفته‌اند و شنیده‌اند. آنچه می‌خوانید گزارش این جلسه صمیمی‌ به روایت تعدادی از هنرمندان حاضر در آن است.
کد خبر: ۱۱۹۵۹۸۳

یک دیدار صمیمی
حوالی اذان مغرب هنرمندانی که به این جلسه دعوت شده بودند کم کم رسیدند. اذان مغرب که گفته شد به امامت رهبر انقلاب نماز خوانده شد و بعد از آن همگی به همان اتاق معروف دیدارها رفتند.
«آقا» برای حسن آغاز جلسه به روالی که همیشه دارند به مهمانانشان خیر‌مقدم گفتند و 10 دقیقه‌ای در مورد اهمیت کار هنرمندان به ویژه در عرصه سینما و تلویزیون اشاره کردند. بعد از آن بود که صحبت‌های هنرمندان شروع شد.
میکروفن دور می‌چرخید و هر یک از نگاه خود حرف‌هایی که به نظرش در زمینه کارش مهم بود را گفت. آقا هم به فراخور موضوع گهگاهی در میان حرف‌ها نکاتی را می‌گفتند و اگر جایی لازم بود پاسخ می‌دادند.

چه کسانی بودند؟
در این دیدار هنرمندانی مانند محمود پاک‌نیت، بهرنگ توفیقی،‌هادی مقدم‌دوست، رضا جودی، اسماعیل عفیفه، محمود معظمی، فرهاد قائمیان، حسین تراب‌نژاد، سعید سلطانی، آرش مجیدی، سعید سعدی، حسین طاهری و جواد شمقدری حضور داشتند و به بیان نظرات خود در این جلسه پرداختند.

یک انتقاد هنرمندانه از جلسه
یکی از هنرمندانی که در این جلسه حاضر بود، با ابراز خرسندی از دیدار با رهبر انقلاب، نقدهایی هم نسبت به جلسه داشت.
او با اعلام این مطلب که ای کاش حاضران کمتر صحبت می‌کردند تا مدت جلسه بیشتر به شنیدن حرف‌های رهبر انقلاب اختصاص داده می‌شد، گفت: عمده بحث‌هایی که در این جلسه مطرح شد، مباحث کلان سازمان و بحث‌هایی در خصوص بودجه و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی بود. همچنین گزارشی هم در خصوص روند ساخت و پیشرفت پروژه‌ها خدمت ایشان ارائه شد.
او افزود: البته می‌شد برای بحث‌های مربوط به بودجه مزاحم وقت ایشان نشویم و فرصت جلسه را برای صحبت مباحث مهم‌تری بگذاریم. ای کاش از این فرصت ارزنده که در اختیارمان قرار گرفته بود، برای شنیدن حرف‌های ایشان استفاده می‌کردیم و توقعاتی که از ما اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه دارند را می‌شنیدیم.

حامد عنقا: یک جلسه خاص و متفاوت
اولین بار نبود که خدمت ایشان می‌رسیدم، به همین دلیل می‌توانم دیدار اخیر ایشان با هنرمندان که البته تعدادشان کم بود را با دیگر جلساتی که با ایشان داشته ام، مقایسه کنم. این جلسه بسیار متفاوت و خاص بود.
همه دوستان هنرمند که در این جلسه شرکت داشتند از دغدغه‌هایشان گفتند. ضمن این‌که ایشان در این جلسه اعلام کردند به دلیل مشغله فراوانی که دارند، خیلی فرصت تماشای سریال‌های تلویزیونی را ندارند، اما برخی برنامه‌ها و سریال‌ها از جمله سریال پدر را جسته و گریخته دیدند و درباره اش شنیده اند.
آقا در این جلسه به جنگ نرم هم اشاره کردند و از نگرانی‌هایشان در این حوزه گفتند. همچنین تاکید داشتند که باید کارهای انقلابی بیشتری تولید شود. من خدمت ایشان درباره نگرانی برخی دوستان درباره جوانان و نسبت آنها به دین و انقلاب عرض کردم که یکی از سریال‌هایی که من در حوزه انقلاب کار کرده ام، انقلاب زیبا بود که با اقبال زیادی از سوی مخاطبان رو به رو شد و حتی مورد تقدیر رئیس وقت صدا و سیما هم قرار گرفت.
همچنین در قالب سریال تنهایی لیلا هم به موضوع حجاب و تدین پرداختیم که این سریال بر مبنای نظرسنجی‌ها در زمان پخش با اقبال زیادتری از سوی مخاطبان نسبت به دیگر سریال‌ها رو به رو شده بود و سریال پدر که اخیراً روانه آنتن شد و طبق نظرسنجی‌های انجام شده به عنوان پر مخاطب ترین سریال تابستان لقب گرفت، به شکل اختصاصی به اهمیت قرآن، سبک زندگی اسلامی، حجاب و عفاف می‌پرداخت. این سریال واکنش بسیار زیادی از جوانانی داشت که شاید علی الظاهر بسیاری آنها را بد حجاب و کم اعتقاد بدانند و این نشان می‌دهد ذات و باطن مردم ما با این مفاهیم همچنان همراه و مشتاق است.
خدمت ایشان گفتم که با وجود فعالیت رسانه‌های غربی، اما مجموعه‌های تلویزیونی با این مضامین توانست نظر مردم را جلب کند. شاید جوانان نسبت به حجاب واکنش‌هایی داشته باشند، اما وقتی یک اثر خوب درباره دین، عفاف، حجاب و انقلاب پخش شود، حتماً همراه خواهند شد و با علاقه هم بیننده چنین آثاری خواهند بود. اتفاقاً ایشان با تاکید بر این نکته فرمودند که نظر من هم همین است و در سخنرانی‌های متفاوت تاکید کردند که دل مردم همچنان با اسلام و انقلاب است. من خدمت آقا بر این موضوع تاکید کردم که اگر مردم گاهی آثار رسانه‌های غربی را به تماشا می‌نشینند، مقصر ما هستیم؛ به عنوان سازندگان آثار نمایشی، زیرا ما کم کاری کرده ایم که مردم به این سمت رفته‌اند. اگر ما هنرمندان کارهای خوب و تاثیرگذار بسازیم، حتماً می‌توانیم مردم را همراه کنیم تا آنها بیننده سریال‌های خودمان باشند. رهبر انقلاب اعلام کردند که در این حوزه هنرمندان رسالت بزرگی بر دوش دارند. از دیگر مباحثی که در این جلسه مطرح شد، ماجرای اربعین بود. علاوه بر آن بقیه دوستان هنرمند از دغدغه‌هایشان نسبت به سریال سازی صحبت کردند. جنگ نرم از موضوعاتی بود که آقا در این جلسه تاکید زیادی داشتند این‌که همچنان شبیخون ادامه دارد و باید هنرمندان در این عرصه کوشا باشند و دست در دست هم و با ساخت کارهای قوی بتوانند بر‌این شبیخون غالب شوند.

محمود معظمی: سیاه نمایی نکنیم
اولین بار بود که خدمت آقا رفتم. واقعاً جلسه بسیار خوبی بود و هنرمندان حاضر در این جلسه درباره مباحث مختلف در آثار نمایشی اعم از برآوردهای مالی، قراردادها و موضوعات دیگر صحبت کردند.
ایشان در این جلسه تاکید زیادی داشتند که باید در آثار نمایشی به آسیب‌های اجتماعی پرداخته شود. من هم در این جلسه خدمت ایشان عرض کردم که در حال حاضر مشغول کارگردانی سریال عروس تاریکی هستم که در این سریال به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازیم، اما به هیچ وجه به سمت سیاه نمایی نرفته ایم و سعی کرده‌ایم به مبحثی همچون کمک کردن بپردازیم که تا چه میزان می‌تواند در زندگی تاثیرگذار باشد.
در ادامه صحبت‌هایم خدمت ایشان بر قصه بینوایان تاکید کردم که با این‌که کوزت قهرمان اصلی قصه با سختی‌های زیادی رو به رو می‌شود، اما حضور شخصی به نام ژان والژان و کمک‌های او باعث می‌شود قهرمان قصه نسبت به سختی‌ها غالب شود.
دلیل ماندگاری این قصه هم نقش فرد کمک کننده است که در این اثر به زیبایی نشان داده شد.
به همین دلیل عرض کردم که ما هم در سریال عروس تاریکی و دیگر آثار نمایشی در تلویزیون به هیچ وجه نباید به سمت سیاه نمایی برویم.
همچنین در بخشی از این جلسه به موضوع اعتیاد در آثار نمایشی تاکید شد که من عرض کردم در این سریال ما مرکز خیریه ای را نشان می‌دهیم که با کمک‌های مردمی‌راه اندازی شده تا بتواند معتادان را ترک داده تا دوباره به کانون گرم خانواده برگردند.
در واقع سعی کردیم یکی از راهکارهای مقابله با این آسیب اجتماعی را به مخاطبان ارائه بدهیم.
ما به جای این‌که آسیب‌های اجتماعی را توصیف کنیم باید تلاش کنیم راهکارهای برون رفت از آسیب‌ها را به مخاطبان آموزش بدهیم.
آقای میرباقری هم در جلسات متعددی که داشتیم، تاکید داشتند که نباید از آسیب‌های اجتماعی به عنوان عامل جذابیت نمایشی استفاده کرد.
علاوه بر آن خدمت آقا عرض کردم از دیگر مباحث آسیب‌های اجتماعی که باید در آثار نمایشی به آن پرداخته شود، بحث طلاق است، باید نشان دهیم چگونه یک زوج بین شان شکافی ایجاد شده، اما با بهره بردن از یک راهکار صحیح می‌توانند زندگی شان را از نو و بدون تنش آغاز کنند.
به قول شهید مطهری ازدواج حرکت از خودخواهی به سمت دیگرخواهی است.
همچنین خدمت آقا درباره اتفاقات خوبی که در سازمان صدا و سیما در دو سال اخیر رخ داده، اشاره کردم که فرصت کار برای هنرمندان بیشتر مهیا شده و باعث شدند تا برخی هنرمندان که همراه خانواده‌هایشان بالغ بر چند هزار نفر می‌شوند که بیکار یا کم کار بودند دوباره مشغول کار شوند و این افتخاری است برای کل کشور.
در این جلسه به دستمزدهای نجومی‌که دوستان در کارهای تاریخی طلب می‌کنند، اشاره کردم که باید این دستمزدها مورد بررسی و اصلاح قرار داده شود تا چنین دستمزدهای نجومی‌باعث نشود تولید کارهای اجتماعی به روز تحت الشعاع قرار گیرد.
برخی هنرمندان به مساله بودجه هم اشاره کردند و این‌که باید بودجه بیشتری اختصاص یابد، زیرا در کل دنیا برای آثار نمایشی بودجه بیشتری در نظر گرفته می‌شود که ما هم باید به این نکته توجه کنیم تا به فرهنگ جامعه کمک شود.

محمدرضا شفیعی: دیداری امید‌بخش
در این جلسات اغلب کسانی حضور داشتند که سریال‌ساز هستند یا در آثار نمایشی سینمایی و تلویزیونی همکاری داشتند.
دوستان از کارهای در دست تولید و دغدغه‎های شخصی‌شان گفتند؛ ایشان هم به فراخور موضوع تذکراتی دادند.
فضای جلسه‌ به شدت دوستانه بود چون تعداد کمی‌از مدیران حضور داشتند؛ از میان آنها فقط آقای میرباقری و تعدادی از همکارانشان بودند.
من هم در مورد دو تا از کارهایم با ایشان صحبت کردم.
رهبر انقلاب هم نکاتی را درباره این کارها متذکر شدند.
یکی سریال «شهید صیاد شیرازی» و دیگری سریال «حضرت ابوطالب(ع)» است که تشریح کردم.
از کارهای پژوهشی که سال‌هاست دارد برای این سریال‌ها و محتوای آنها انجام می‌شود و این‌که فیلمنامه‌هایشان تقریبا آماده است.
یکی از این سریال‌ها درباره یکی از امرای ارتش و دیگری در مورد یکی از مفاخر دینی ماست.
خارج صحبت‌های شخصی، به طور کلی این جلسات اهمیت تولید آثار نمایشی در تلویزیون را نشان می‌دهد.
این‌که رهبر انقلاب چنین وقتی را می‌گذارند و در طی جلساتی با اصلی‌ترین نفرات تولید آثار نمایشی دیدار می‌کنند و دغدغه‌ها و حرف‌هایشان را می‌شنوند و نکاتی را مطرح می‌کنند نشان می‌دهد که آثار نمایشی سیما تا چه اندازه اهمیت دارد.
اساسا آثار نمایشی خارج از بحث سرگرمی‌بشدت روی مردم اثرگذار است و به نظرم این دیدارها هم به نوعی امید‌بخش و انرژی‌زاست و هم اهمیت کار را نشان می‌دهد.
کاری که باید با وسواس و دقت بیشتری انجام شود.
باید با محتواها و تکنیک‌های غنی‌تر کارمان را پیش ببریم.
ما ممکن است درگیر یک کار باشیم و از اهمیت کار و اثرگذاری‌اش غافل باشیم اما ایشان چون به صورت فراگیر بر همه موضوعات دقیق هستند به نظر می‌رسد این اهمیت را بیشتر از ما درک می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها