آمارها نشان می‌دهد به طور متوسط 13 درصد از جمعیت بزرگسالان بسیاری از کشورها، مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند، اما این رقم در کشور ما به 23 تا 26 درصد رسیده است. نه‌تنها 26 درصد ایرانی‌ها با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند، بلکه آمار چاقی در کودکان ایرانی نیز کم نیست که این مساله از بی‌توجهی خانواده‌ها و عادت‌های غذایی غلط شکل گرفته از سوی آنها نشان دارد؛ عاداتی که به شکل الگوی غذایی به کودکانی منتقل می‌شود نتیجه اشتباهی است که والدین شان به آنان خورانده‌اند. اگر می‌خواهید بدانید والدین با اشتباهاتشان چگونه منجر به چاقی فرزندانشان می‌شوند و راه و روش اصلاح آن چگونه است، گفت‌وگوی ما را با دکتر فرزانه شکیبافر، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بخوانید .
کد خبر: ۱۱۹۵۳۷۶

پیش از ورود به مشکلی با عنوان چاقی باید بدانید هر فردی در هر سطحی از چاقی اگر بتواند 5 تا 10 درصد وزنش را کم کند، می‌تواند تا حد زیادی از عوارض مرتبط با آن بکاهد و این مساله قابل دسترس است. بی‌شک افراد چاق باید با متخصص تغذیه و روان‌شناس مشاوره کرده و سپس با روش اصولی به کاهش وزن اقدام کنند. اما داشتن رژیم غذایی برای درمان چاقی کودکان پیشنهاد نمی‌شود، چرا که رژیم غذایی کاهش وزن باعث کاهش یا عدم رشد کودکان می‌شود.
گناه چاقی کودک بر گردن والدین
همان‌گونه که الگوی درست مصرف کردن غذا بستگی زیادی به خانواده و جامعه دارد، کودکان نیز از این قاعده مستثنا نیستند و به عبارتی از ابتدا الگوی آنان با عادات غذایی خانواده، جامعه و البته مدرسه و دوستان شکل می‌گیرد.
پس شکی وجود ندارد الگوی درست مصرف کردن را می‌توان در خانواده به کودکان آموخت. کودکی که در خانواده پر خور و با عادات غذایی بد رشد می‌کند، نمی‌تواند غذا را کامل، به اندازه و تغذیه‌ای مصرف کند. به‌طور مثال کودکی که صبحانه خوردن خانواده را به دلایل مختلف (پدر بدون خوردن صبحانه سر کار می‌رود و مادر هم با بچه‌ها قبل از رفتن به مدرسه صبحانه نمی‌خورد) نبیند، نمی‌آموزد صبحانه بهترین وعده غذایی است.
الگوی خوبی برای تغذیه مناسب کودک باشید
راز موفقیت رژیم غذایی مناسب کودک، تعیین الگوی مناسب آن در خانواده است. نیازی به عجله در تغییر الگوی کودک یا شکل‌گیری آن نیست، بلکه باید از موارد ابتدایی و ساده شروع کنیم.
مهم این که تغییر الگوی غذایی در کودکان باید به مرور صورت بگیرد تا بتدریج باعث افزایش رشد قدی کودک و از وزن آنان در مقایسه با قدشان کاسته شود.
به بیان دیگر، الگوی مصرف درست و تغذیه‌ای با مصرف تمامی وعده‌ها و میان‌وعده‌ها به مقدار مناسب می‌تواند باعث این تغییر در وزن کودک شود، بدون این‌که کاهش رشد کودک را در پی داشته باشد.
کودکانی با قد بلند داشته باشید
برای این‌که کودکتان در حین اصلاح رژیم غذایی‌اش از نظر رشد قدی آسیب نبیند، سعی نکنید محدودیت شدیدی در کالری و مواد مغذی ایجاد کنید.
محدودیت و حتی قطع استفاده غذاهای بدون فایده و پرکالری، تنقلات ناسالم، فست‌فود‌ها و... می‌تواند راهگشای افزایش بی‌رویه وزن در کودکان باشد.
کودکان نیز مانند تمامی افراد در جامعه باید رژیم غذایی مناسب داشته باشند. الگوی غذایی مناسب را از یک متخصص یا مشاور تغذیه دریافت کنید.
این رژیم لزوما باعث کاهش وزن نخواهد شد و به خانواده می‌آموزد کودک چگونه و چقدرمی تواند غذا مصرف کند و میزان گروه‌های غذایی بر اساس رژیم غذایی چقدر است.
نباید‌های غذایی بچه‌های خیلی تپل
کودکانی با وزن خیلی بالا باید تحت نظر مشاور یا متخصص با توجه به رشدشان، رژیمی با محدودیت کم در رژیم غذایی داشته باشند.
کودکان با آموزش مناسب می‌توانند دانش‌آموزان خوبی باشند.
به عبارت دیگر باید با آموزش الگوی مصرف صحیح به کودکان به صورت عملی و با دیدن عادت‌های صحیح غذایی والدین، مقاومت کودکان را در مقابل ناپرهیزی کاهش داد.
کمک مدارس، رسانه‌ها و شبکه مجازی
جامعه نیز می‌تواند در تعیین الگوی نادرست کودکان نقش داشته باشد.
مدرسه، معلم، همکلاسی و نیز رسانه‌ها و فضای مجازی می‌توانند نقش بسزایی، حتی بیشتر از خانواده ایفا کنند.
اگر کودکی در دست همکلاسی‌اش خوراکی ناسالم یا در تلویزیون تبلیغ آن‌را ببیند یا در بازی یارانه‌ای آن‌را در دست شخصیت اصلی بازی مشاهده کندمی‌تواند به همین سادگی به کودکی چاق تبدیل شود.
پس آموزش صحیح به کودکان در تمامی موارد از جمله خانواده، مدرسه، رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی می‌تواند راهگشا باشد.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها