نمی‌توانید خوب بخوابید؟ شما تنها نیستید! نتایج تحقیق دانشگاه لاوال کانادا در سال 2011 نشان داد 40 درصد افراد به یک یا دو علامت بی‌خوابی دچار هستند.
کد خبر: ۱۱۹۵۰۲۲

براساس این تحقیقات 80 هزار ساعت کاری در روز به ارزش 4/1 میلیارد دلار در سال در این کشور به علت خواب ناکافی از دست می‌رود، اما چگونگی تاثیرگذاری ساعات بی‌خوابی بر سلامت ما به عوامل مختلفی مثل سن، جنسیت و مدت‌زمانی که در خواب سپری می‌کنیم، بستگی دارد. نتایج آخرین تحقیقات در این زمینه را در ادامه می‌خوانید:
خواب زیاد هم می‌تواند کشنده باشد: قطعا کمبود خواب تاثیرات خوبی بر سلامت ما ندارد، اما مطالعات مکرری که توسط محققان نروژی و تایوانی روی جمعیت‌هایی با مقیاس گسترده انجام شدند، نشان دادند خواب بیشتر از هشت ساعت هم خطر مرگ بر اثر مشکلات خاص قلبی را به‌دنبال دارد.
خواب از نظر جنسیتی خنثی نیست: بیشتر مطالعات در مورد خواب، معمولا روی مردان انجام شده و نتایج آنها به زنان هم تعمیم داده می‌شود، اما کارشناسان می‌گویند چنین کاری درست نیست، زیرا الگوهای خواب زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است. خواب زنان معمولا به شکلی منفی تحت‌تاثیر عواملی مثل بارداری، چرخه قاعدگی و یائسگی قرار می‌گیرد. بر این اساس زنان معمولا میزان بیشتری از بی‌خوابی را نسبت به مردان تجربه می‌کنند، اما تا زمان یائسگی نرخ آپنه خواب در آنها به میزان قابل توجهی پایین‌تر است.
خروپف چیز خنده‌داری نیست: خروپف از علائم اولیه آپنه خواب است. از آنجا که خروپف به توقف مختصر تنفس در طول خواب منجر شود، می‌تواند اختلال خطرناکی باشد. به‌طور ویژه اگر کودکی دارید که خروپف بلندی دارد بهتر است برای بررسی خواب او با پزشک مشورت کنید.
خواب با اختلالات یادگیری ارتباط دارد: محققان می‌گویند میان کیفیت نامناسب خواب کودکان و نوجوانان با اختلالات یادگیری مانند اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی و مشکلات سلامت ذهنی مثل افسردگی ارتباط وجود دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند خواب کودکانی که به این اختلالات مبتلا هستند مورد بررسی قرار بگیرد.

یاسمین مشرف
مترجم
منبع: theglobeandmail.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها