رئیس رسانه ملی در نشست با عوامل ساخت مجموعه‌های نمایشی سیما خبر داد

امتیاز ویژه به سریال‌هایی که در داخل و خارج دیده شوند

رئیس رسانه ملی در نشست با عوامل ساخت مجموعه‌های نمایشی سیما بر اهمیت ساخت سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی مطابق استانداردهای صداوسیما و بر مبنای امیدآفرینی تأکید کرد.
کد خبر: ۱۱۹۴۶۴۲

به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، دکتر علی‌عسکری، رئیس رسانه ملی در این نشست که به منظور رونمایی از یادداشت رهبر معظم انقلاب در خصوص فیلم و سریال تلویزیونی برگزار شده بود، اظهار کرد: جا دارد از بزرگواری و لطف رهبر معظم انقلاب که یک انسان فرهیخته، دانشمند و هنرشناس هستند و به موضوع رسانه و بخصوص فیلم و سریال که از گونه‌های بسیار اثرگذار و سطح بالای رسانه‌ای است، پرداختند، تقدیر و تشکر کنم.
رئیس رسانه ملی ادامه داد: در این نشست اگر نخبگانی که در زمینه نویسندگی، کارگردانی، تهیه‌کنندگی و همه عواملی که در تولید فیلم و سریال فعالیت دارند این امر را مفروض بگیرند که جنگ نرم اتفاق افتاده و از زمانی که سوژه را انتخاب می‌کنیم و قلم می‌زنیم و محتوا را شکل داده و سریال را می‌سازیم بدانیم که برای چه قشری و با چه منظوری ساخته می‌شود و این‌که دشمن چه هدفی در صحنه داشته و چه اتفاقاتی را رقم می‌زند و ما در قبال آن چه کار می‌کنیم و این مباحث دستاورد این نشست باشد یک استفاده راهبردی برده‌ایم.
وی با بیان این‌که ما همان‌طور که در زمینه فناوری‌مان اقدامات زیادی باید انجام دهیم، در علوم شناختی هم بایدکارهای سطح بالا داشته باشیم، افزود: باید بتوانیم با یک کار ماهرانه در نویسندگی و تهیه و تولید نمایشی خوب و اثرگذار به بهترین کیفیت برسیم و به هدفگذاری خود دست یابیم.
رئیس رسانه ملی به بحث امید اشاره کرد و گفت: امید امر بسیار پیچیده‌ای است، دشمنان اگر یک چیز را تهدید می‌کنند امید به آینده است و همیشه ادبیات فروپاشی و تزریق ناامیدی را نسبت به کشور ما پیگیری می‌کنند.
وی بر همین اساس تصریح کرد: ما که خودمان کلی اطلاعات از کشورمان داریم، اگر دو ساعت به شبکه‌های ضدانقلاب نگاه کنیم باید پنجره را باز کنیم تا ببینیم در خیابان چه خبر است آنها این‌گونه موثر کار می‌کنند و آینده را تخریب می‌کنند، از این رو ایجاد امید بحث بسیار مهمی است.
دکتر علی‌عسکری با تاکید بر این‌که آن‌ها می‌دانند ما در چه شرایطی هستیم و چه محاسن و چه معایبی داریم، یادآور شد: برنامه اصلی آنها این است که امید را کاهش ‌دهند، بعد یاس ایجاد کنند و سپس شورش به وجود آورند. وی افزود: امسال برنامه آمریکا، اسرائیل و هم پیمانانشان در منطقه این بود که در ایران شورش ایجاد کنند و آسیب‌های سنگینی به وجود آورند و ادبیات فروپاشی را به حد اعلای خود برسانند.
رئیس رسانه ملی اضافه کرد: البته از اول انقلاب ادبیات فروپاشی را داشتند اما هیچ سالی مانند سال 97 آن را به کار نگرفتند و با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در آمریکا این هدفگذاری‌ها را با شدت بیشتر دنبال می‌کنند. رئیس رسانه ملی ادامه داد: امروز درگیر جنگ نظامی نیستیم بلکه درگیر یک جنگ روانی رسانه‌ای و جنگ نرم تمام‌عیار هستیم و اگر این فرمایش رهبر انقلاب را باور کنیم روی کارهای ما تاثیر بسیاری می‌گذارد.
دکتر علی‌عسکری در ادامه سخنان خود درباره موضوع پشتیبانی هم یادآور شد: یک زمانی سازمان صدا و سیما یک شبکه و نیم داشت با یک درصد بودجه کشور اداره می‌شد و امروز 66 شبکه تلویزیونی و 90 شبکه رادیویی فعالیت می‌کنند و ما دنبال این هستیم تا فقط 7/0 درصد بودجه کشور در اختیار سازمان صدا و سیما قرار بگیرد یعنی 99/3 درصد به سایر دستگاه‌ها اختصاص یابد و 7/0 درصد به رسانه ملی با این همه فشار و ماموریت بزرگی که دارد اختصاص پیدا کند.
رئیس رسانه ملی ادامه داد: هر شبکه استانی ما ماموریتی دارد؛ شبکه‌های بین‌المللی و صدا نیز هر کدام نقشی را ایفا می‌کنند؛ ما سامانه بزرگی هستیم و زیر بار سنگین این عملیات روانی، جامعه را اداره می‌کنیم.
دکتر علی عسکری اظهار کرد: یک زمانی می‌گفتند فلان کشور می‌گوید به رسانه‌ها پول که نمی‌دهیم هیچ، از آنها پول هم می‌گیریم که بنده گفتم احتمال زیاد رسانه‌های آن کشور هر کدام مزدور جایی هستند و از آمریکا و اسرائیل و انگلیس یا جاهای دیگر پول می‌گیرند با هدفی مشخص. وی با تاکید بر این‌که رسانه پرهزینه است، افزود: ما از جهت تامین منابع مالی در شرایط خیلی مطلوبی قرار نداریم و این‌که گفته می‌شود تبلیغ خودش درآمد می‌آورد باید بگویم تأمین حدود 1800 میلیارد تومان در این شرایط بازار، برعهده خود سازمان است و این خیلی کار سخت و تقریبا نشدنی است.
رئیس رسانه ملی به تلاش سازمان صداوسیما در شرایط سخت اقتصادی برای تأمین منابع مالی فیلم و سریال تلویزیونی اشاره کرد و افزود: ما بودجه فیلم و سریال را صددرصد پرداخت می‌کنیم با این‌که پارسال دولت خیلی از بودجه ما را نداد و در تاریخ بی‌نظیر بود که بودجه جاری ما را هم کم کردند، ولی ما از بودجه فیلم و سریال کم نگذاشتیم. وی تصریح کرد: البته باید اذعان کنیم شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت و منابع دولت هم محدود است و باید با همین شرایط پیش برویم.
وی با بیان این‌که ما که سریال‌ساز قابل توجهی در دنیا هستیم چرا نمی‌توانیم فروش جهانی داشته باشیم و باید به این موضوع جواب داد، گفت: در همین راستا کمیته‌ای تشکیل دهید و اصلا قواعد بازی را دربیاورید؛ آرام آرام به سمت صادرات فیلم برویم. این هم یک نوع صادرات است و وقتی محصولی را تولید می‌کنیم برای منطقه و جهان باشد نه فقط برای ایران.
رئیس رسانه ملی در همین راستا تاکید کرد: هر کسی در ایران سریالی تولید کرد که هم در ایران دیده شد و توانست در خارج هم بفروشد، 50 درصد فروشش برای خودش خواهد بود.
رئیس رسانه ملی درباره فیلمنامه‌نویسی نیز خاطرنشان کرد: بذر اصلی برای هر چیزی نویسندگی، فکر و اندیشه است. از این جا باید همه چیز شکل بگیرد. از این رو باید به فیلمنامه‌نویسان توجه کنیم؛ وی اضافه کرد: به پیشکسوتان یک جور توجه کنیم و در عین حال بدانیم مسوولیت همه ماست کنار خودمان نسل بعد را پرورش دهیم و در کنار حمایت از پیشکسوتان، توانمندها را کشف کنیم تا به عرصه بیایند، آنها باید این کشور را اداره کنند و در این عرصه هم زیباترین فیلمنامه‌ها را بنویسند.
دکتر علی‌عسکری خاطرنشان کرد: بار سنگین را هم رهبر انقلاب بر دوش شما گذاشتند؛ گفتمان اصلی جامعه از طریق سریال‌ها در ذهن مردم می‌نشیند و یک سریال پراثر، گفتمان غالب ایجاد می‌کند. امیدواریم خداوند مدد کند با نگاهی امیدوارانه، جهادی و انقلابی جلو بروید و منشأ امید و روحیه برای کشور شوید و این از شما برمی‌آید و ما نیز همه تلاشمان را در کنار شما انجام می‌دهیم. دکتر علی عسکری در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که در عرصه فیلم و سریال هستند پهلوانان و قهرمانان اصلی در جنگ رسانه‌ای دشمن به شمار می‌روند و ان‌شاءا... شما بتوانید نقش خود را ایفا کنید و همه ملت از برکات وجودی و هنر شما استفاده کنند و فردایی بهتر از گذشته داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها