صنعت گردشگری قرار است به کمک اقتصادمان بیاید و شاید اگر خوب هم بدرخشد، بتواند جایگزین درآمدهای نفتی مان شود. خلاصه این‌که همه ( از مسؤولان ارشد نظام و دولت گرفته تا بخش عمومی و خصوصی) دست به دست هم دادند تا این صنعت پویا و فعال شود و بتواند سوار بر ظرفیت‌های شگفت گردشگری ایران زمین خوش بدرخشد، اعجاز کند و بستری گسترده برای اشتغالزایی و درآمدزایی بیافریند.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۷۳

در همین راستا، نخستین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری روز یکشنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. این رویداد با اهداف ایجاد فضای رقابتی برای تعالی بنگاه‌ها و سازمان‌های حوزه گردشگری، تشویق بنگاه‌ها برای شناخت نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود و اجرای پروژه‌های بهبود، ایجاد فضای مثبت، توام با خلاقیت و نوآوری و تبادل تجربیات موفق بنگاه‌های گردشگری، ارج نهادن به کارکنان سازمان‌های متعالی و بهره‌ور صنعت گردشگری و به رسمیت شناختن بهترین سازمان‌ها اعم از خصوصی، دولتی یا غیرانتفاعی در زمینه گردشگری برگزار شد.
به گزارش جام‌جم، جوایز این رخداد در سه رده اعطا شد؛ نخست رده تعهد به تعالی است و کسانی که علاقه‌مند به رشد سازمان خود هستند به این مرحله راه پیدا کردند. رده دوم جایزه اشتهار به تعالی است و به افرادی رسید که به نحوی در این عرصه شهرت دارند و رده اول را طی کرده و به این مرحله راه یافته‌اند. رده سوم جایزه تندیس تعالی است که به موسساتی که دو مرحله نخست را سپری کرده‌اند، اعطا شد.
اشتغال موفق با بهره‌گیری از صنایع فرهنگی
محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی درخصوص برنامه اعطای جایزه ملی تعالی گردشگری گفت: چیزی به نام تعالی گردشگری در کشور نداشتیم. ایده‌ای در دانشگاه علم و فرهنگ مطرح شد که پیگیری نشد و ما در پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، این ایده را پرورش دادیم.
به گفته وی، این جایزه داوطلبانه است و در ابتدا حدود ۵۰ موسسه برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کردند که پس از ارزیابی‌های انجام شده حدود ۲۳ موسسه انتخاب شدند که ظرفیت لازم برای کار را داشته باشند و درنهایت مرحله نهایی ارزشیابی صورت گرفت و جوایز به منتخبان رسید که اولین اتفاق در نوع خود در شروع 40 ساله دوم انقلاب اسلامی است.
جشنواره ملی طراحی بسته‌بندی صنایع خلاق در راه است
رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در ادامه از برگزاری جشنواره دیگری از سوی این پارک هم خبر داد و گفت: تولیدات فرهنگی کم و بیش در کشور عرضه می‌شود، اما همواره یکی از مشکلات در کشور ما بسته‌بندی محصول است که در این زمینه بسیار ضعف داریم و کشورهای دیگر از این ضعف ما استفاده می‌کنند. در صنایع خلاق به این موضوع توجه کرده‌ایم و به همین منظور جشنواره ملی طراحی بسته‌بندی خلاق و فرهنگی را به منظور رسیدن به راه‌حل‌های نو برگزار خواهیم کرد.
ایمانی‌خوشخو با تاکید بر این‌که طراحان خوبی داریم اما اینها در جریان اقتصاد کشور گم می‌شوند و این جشنواره فرصت خوبی است، افزود: از جمله اهداف این جشنواره می‌توان به ایجاد انگیزه در میان تولیدکنندگان به‌منظور بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه در بسته‌بندی محصول، پیدا کردن راه ورود به عرصه صنایع فرهنگی، گسترش فضای نوآوری و خلاقیت و نوآوری، رونق بخشیدن به کسب و کار اشاره کرد و در مجموع می‌توان گفت که جشنواره ملی طراحی بسته‌بندی صنایع خلاق، به قدرت حضور ایران در صحنه‌های اقتصادی کمک می‌کند.
وی یادآور شد: مخاطبان ما در این جشنواره مجموعه‌ای از مخاطبان شامل طراحان صنعتی، تولیدکنندگان محصولات فرهنگی، هنرمندان و خلق‌کنندگان آثار فرهنگی توزیع‌کنندگان عمده محصولات فرهنگی و مصرف‌کنندگان عمده محصولات فرهنگی هستند. در این راستا دو بخش محصول و ایده‌های نو در جشنواره داریم که در این دو زمینه وارد کار شده‌ایم و نتایج اعلام خواهد شد.
جشنواره‌ای که این مدیر فرهنگی به آن اشاره کرد، از آذرماه کلید خورده و سال آینده اختتامیه آن برگزار خواهد شد و ایمانی‌خوشخو درباره آن گفت: محدودیتی برای حضور در این جشنواره نیست و همه شرکت‌ها و موسسات که در صنعت گردشگری فعالیت می‌کنند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.
اولین پارکی که توانسته در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مجوز بگیرد
رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی همچنین از استقرار ۱۷ شرکت در پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم خبر داد و گفت: فراخوان آزمایشی اولیه برای استقرار شرکت‌ها صادر شد که بیش از ۶۰ داوطلب برای استقرار در این پارک اعلام آمادگی کردند که پس از داوری توسط متخصصان ۱۷ شرکت برای استقرار در پارک انتخاب شدند.
وی افزود: این پارک به این دلیل شکل گرفت که ظرفیت‌های فرهنگی امروز جزئی از اقتصاد کشور هستند و این بخش مولد اصلی اقتصاد است. از همین رو با مطالعه روی فرهنگ و حوزه‌های مختلف آن، می‌توانیم به آمار و ارقام زیاد در گردش‌های مالی دست پیدا کنیم. اما علی‌رغم ظرفیت بالای فرهنگی ایران، گردش مالی در حوزه فرهنگی و گردشگری بسیار کم است و کمترین میزان درآمدزایی را دارد. بنابراین پس از سه سال به این نتیجه رسیدیم که باید از الگوهای فرهنگی نیز در داخل کشور استفاده کنیم و به‌همین‌دلیل پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم تأسیس شد.
ایمانی‌خوشخو با تاکید بر این‌که فرهنگ و صنعت در کنار هم می‌توانند اقتصاد درآمدزا ایجاد کنند و صنعت برابر هر کلمه‌ای که قرار بگیرد، موجب رشد آن می‌شود تصریح کرد: این پارک اولین پارکی است که توانسته در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مجوز لازم را از وزارت علوم دریافت کند و همکاری خوبی با شهرداری برای توسعه فیزیکی پارک وجود دارد. همچنین دو سال زمان داریم زیرساخت‌های لازم را تهیه کنیم تا پارک بی‌نیاز از پول دولتی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها