اسرائیل یک‌بار دیگر به بهانه‌های واهی بخشی از خاک سوریه را هدف قرار داد

پدافند هشیار سوریه مانع حمله صهیونیست‌ها

یک‌بار دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در یک حمله شبانه بخشی از جنوب سوریه را بمباران کرد. این بار بهانه صهیونیست‌ها شلیک یک موشک از سوریه به سمت بلندی‌های جولان اشغالی بود و نشان می‌داد که وحشت صهیونیست‌ها از گشوده شدن جبهه جنگ در جولان تا چه حد برای آنها خطرناک است. دولت سوریه می‌گوید موفق شده است با قدرت پدافندی خود حملات صهیونیست‌ها را خنثی کرده و حتی یکی از جنگنده‌های صهیونیستی را سرنگون کند.
کد خبر: ۱۱۹۴۱۱۵

روز پنجشنبه گذشته جروزالیم پست به نقل از ارتش اسرائیل نوشت یک موشک زمین به هوای سوریه به جولان اصابت کرده است. به دنبال این خبر بود که ساعت‌های نخست صبح جمعه صدای انفجارهایی در آسمان سوریه شنیده شد. در پی آن منابع خبری این کشور اعلام کردند پدافند هوایی این کشور توانسته است حمله نیروهای متخاصم را در آسمان منطقه الکسوه در حومه دمشق ناکام گذاشته و یک جنگنده مهاجم را نیز سرنگون کند. یک منبع نظامی در ارتش سوریه نیز اضافه کرد سامانه‌های دفاع هوایی ارتش توانستند موشک‌های پرتاب‌شده از سوی جنگنده‌های مهاجم را قبل از رسیدن به اهدافشان منهدم کنند. ارتش رژیم صهیونیستی پس از این حوادث، سرنگونی جنگنده خود توسط پدافند هوایی سوریه را تکذیب کرد. حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه را می‌توان اولین حمله تایید شده از سوی اسرائیل به سوریه پس از استقرار سامانه‌های اس300 روسیه در خاک سوریه دانست. پیشتر گفته می‌شد با استقرار این سامانه‌ها هرگونه تحرک اسرائیلی در خاک سوریه با دشواری فراوان همراه خواهد بود، اما ظاهرا تعلل طرف روسی باعث شده اسرائیل همچنان بتواند به اقدامات خارج از قانون خود ادامه دهد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر و در دیدار با مسؤولان روس تأکید کرده بود حتی پس از استقرار سامانه‌های اس300 در سوریه به حملات خود به خاک این کشور ادامه خواهد داد و به نظر می‌رسد این تصمیم گستاخانه با مخالفت روس‌ها مواجه نشده است.
جزئیات حمله
برخی منابع خبری در ساعات اولیه روز جمعه از شنیده شدن صدای دو انفجار نسبتا شدید در منطقه دیماس واقع در محور بین‌المللی بین لبنان و سوریه خبر دادند. رسانه‌های صهیونیستی نیز از شنیده شدن صدای انفجار در بلندی‌های جولان خبر داده و افزودند ارتش در حال بررسی گزارش‌ها در خصوص فرود آمدن یک موشک شلیک شده از سوریه در منطقه جولان اشغالی است. در همین حال، به دنبال درگیری‌های صبحگاه جمعه خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد پدافند هوایی سوریه موفق شده است یک فروند جنگنده اسرائیلی را سرنگون کند. به گفته این منبع، پدافند هوایی سوریه همچنین چهار فروند موشک را پیش از رسیدن به هدف، رهگیری و ساقط کرده است. منطقه الکسوه در غرب استان دمشق واقع است. در همین حال منابع سوری اعلام کردند مناطق مختلف دیگری از جمله حومه شمال استان قنیطره در حومه جبل الشیخ و روستاهای واقع در مرز استان‌های دمشق، قنیطره و درعا هدف حملات موشکی قرار گرفتند.
واکنش برق‌آسا
حملات شب گذشته رژیم صهیونیستی به سوریه از سویی ادامه خوی تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی را آشکار کرد و از سویی عملکرد برق‌آسای پدافند هوایی سوریه را نمایان ساخت؛ به طوری که با شروع حملات صهیونیست‌ها، پدافند سوریه واکنش برق‌آسایی نشان داد. سامانه‌های دفاعی سوریه در مرز جولان نیز واکنش نشان دادند و موشک‌های شلیک‌شده از سوی صهیونیست‌ها به اهداف خود اصابت نکردند. بر اساس گزارش‌ها و اخبار رسانه‌ها؛، برخی منابع از استفاده ارتش سوریه از سامانه اس ۳۰۰ خبر دادند، اما منابع رسمی سوریه با صدور اطلاعیه‌ای گفتند در این عملیات پدافندی از سامانه دفاعی اس 300 استفاده نشده است. حمله ارتش صهیونیستی بیش از آن‌که نشان‌دهنده قدرت این رژیم باشد بیانگر ترس و وحشت فوق‌العاده صهیونیست‌ها از شروع یک درگیری در مرزهای جولان است. به همین دلیل کوچک‌ترین جرقه‌ای را بر‌نمی‌تابند و بلافاصله سعی می‌کنند با حداکثر آتش این ترس و وحشت را از خود دور کنند. تاکنون بارها مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که از هر دو سوی شمال و جنوب در معرض خطر قرار دارند و اگر جنگی در آینده صورت گیرد دیگر نمی‌توان در تل‌آویو نشست و قهوه خورد. به گزارش فارس، سرلشکر تامیر یادای، فرمانده یگان‌های جنگی رژیم صهیونیستی در جریان نشستی که در یکی از وزارتخانه‌های این رژیم در شهر عسقلان برگزار شد، گفت: بی‌شک در جنگ آینده علیه اسرائیل بسیار چالشی خواهد بود. وی افزود: این احتمال وجود دارد که جبهه‌های نبرد هم در شمال و هم در جنوب باز شوند، چرا که از تلاش‌ها برای هماهنگی این دو جبهه اطلاع داریم. در مواجهه پیش رو، دیگر نمی‌توان در حال قهوه نوشیدن در تل‌آویو در شمال یا غزه جنگید.
پدافند روسیه
در سال جاری میلادی یک بار دیگر نیز جنگنده‌های اسرائیلی با یورش به خاک سوریه یک مرکز نظامی تحقیقاتی را در شهر مصیاف هدف قرار دادند، اما منابع خبری گفتند این حمله فقط خسارت‌های مادی در پی داشته است. به گزارش اسپوتنیک، جنگنده‌های اسرائیلی با پرواز بر فراز منطقه بقاع لبنان به این پایگاه حمله کرده بودند. سه ماه پیش نیز یک هواپیمای نظامی روسی در خاک سوریه سرنگون شد که گفته شد به اشتباه از سوی پدافند سوریه صورت گرفته است. در این حادثه 15 نفر از خدمه نظامی روسیه جان باختند و بعد تحقیقات روسیه نشان داد فریبکاری جنگنده‌های اسرائیلی موجب این واقعه شده است. به همین دلیل سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در پی سقوط هواپیمای نظامی این کشور توسط سیستم دفاع هوایی اس 200 سوریه در استان لاذقیه، عنوان کرد: 15 سرباز روس به دلیل اقدامات غیرمسؤولانه اسرائیل جان باختند. زیرا
توافق نامه‌ای برای جلوگیری از اقدامات خطرناک وجود داشت، ولی اسرائیل به آن بی‌توجه بوده است. وی با متهم کردن اسرائیل در سقوط این هواپیمای نظامی گفت: تمام مسؤولیت سرنگونی هواپیمای نظامی روسی و کشته شدن خدمه آن به‌عهده اسرائیل است. به دنبال این حادثه بود که روسیه اعلام کرد سامانه‌های دفاعی اس 300 خود را در خاک سوریه مستقر خواهد کرد. روسیه از سامانه‌های اس 400 نیز برای حراست از حضور نیروهای خود در پایگاه الحمیمیم استفاده می‌کند.

جنایت آمریکایی‌ها در دیرالزور

همزمان با حمله صهیونیست‌ها اعلام شد جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی در سوریه نیز بار دیگر روستای الشعفه در ریف دیرالزور را بمباران کرده‌اند. در جریان این حمله بیش از 30 غیر نظامی جان باختند. منابع محلی به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفتند جنگنده‌های آمریکا روستای الشعفه واقع در ریف دیرالزور را بشدت بمباران کردند. آنها تایید کردند اکثر کشته‌شدگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. پایگاه خبری معارض نداء سوریا در توضیحات بیشتر این جنایت گزارش داد که جنگنده‌های آمریکایی در این منطقه یک بیمارستان متعلق به زنان را بمباران کرده‌اند. ائتلاف آمریکا طی چند ماه اخیر بارها مناطق مسکونی واقع در ریف دیرالزور را به بهانه مبارزه با داعش بمباران کرده است و اخیرا در جریان بمباران شهرک هجین ۲۰ نفر دیگر از شهروندان سوری کشته شدند. دولت سوریه ائتلاف آمریکایی را غیرقانونی می‌داند و خواستار خروج هرچه سریع‌تر آنها از خاک این کشور است.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها