کد خبر: ۱۱۹۳۱۵۴

پایان دوران بزن و دررو
در اردیبهشت 1394، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا و جان کری وزیر خارجه این کشور در یک اظهار نظر به مطرح بودن همه گزینه‌ها برای مقابله با ایران اشاره کردند. آمریکا قصد داشت تا با مطرح کردن گزینه‌های نظامی، با حربه تهدید، ایران را به موضع ضعف بکشاند اما مقام معظم رهبری ضمن یک سخنرانی در پاسخ به سخنان تهدیدآمیز آمریکا فرمودند: «دشمن تهدید می‌کند، همین چندروزه، دو نفر از مقامات رسمی آمریکا تهدید نظامی کردند؛ حالا کار به آن افرادی که مسؤولیت‌های خیلی مهم و حساسی ندارند، نداریم. من نمی‌فهمم مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی دارد؟ مذاکره کنیم زیر شبح تهدید! مثل این‌که یک شمشیری بالای سر ما باشد. ملت ایران این‌جوری نیست؛ ملت ایران مذاکره زیر سایه تهدید را برنمی‌تابد. چرا تهدید می‌کنند؟ چرا غلط زیادی می‌کنند؟ می‌گوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حمله نظامی به ایران بکنیم؛ اولاً که غلط می‌کنید؛ ثانیاً من در زمان رئیس‌جمهور قبلی آمریکا آن‌وقت هم تهدید می‌کردند گفتم دوران بزن و دررو تمام شده، این‌جور نیست که شما بگویید می‌زنیم و درمی‌رویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می‌کنیم. این‌جور نیست که ملت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملت ایران تعرضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد.»
به گزارش ایسنا، ساعاتی پس از سخنان قاطع مقام معظم رهبری، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید به میان خبرنگاران آمد و تهدیدات نظامی مقامات آمریکایی را پس گرفت. وی همچنین افزود من منعکس‌کننده دیدگاه رئیس‌جمهور آمریکا هستم و بهترین راه برای ما این است که مشغول دیپلماسی با ایران شویم.

وقتی حساب کار دست عربستان آمد
مراسم حج سال 94 یادآور حادثه تلخ شهدای حجاج ایرانی در منا است. در آن سال به دنبال وقوع این فاجعه، رسیدگی به اوضاع حجاج ایرانی در دستور کار مسؤولان ایرانی قرار گرفت، اما با کارشکنی و عدم همکاری مقامات عربستانی مواجه شد.
در حالی که سران حکومت ریاض بنای ناسازگاری با ایران را داشته و مسؤولیتی در قبال شهدا نمی‌پذیرفتند واکنش صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی، آنان را به خود آورد. ایشان طی صحبت‌های خود در جمع دانش‌آموختگان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، مسؤولان سعودی را مورد عتاب قرار داده و فرمودند: «مسؤولان کشور عربستان به وظایفشان عمل نمی‌کنند، بلکه در مواردی نقطه مقابل وظایفشان عمل می‌کنند، موذی‌گری می‌کنند. اگر کشور ما و ملت ما بخواهد در مقابل عناصر اذیت‌کننده و موذی عکس‌العمل نشان بدهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود؛ ما تا حالا خویشتن‌داری کردیم. در قضایای متعددی خویشتن‌داری کردیم؛ دست ایران اسلامی از خیلی‌ها بازتر است، توانایی‌های ما، امکانات ما از خیلی‌ها بیشتر است؛ می‌دانند که اگر بخواهند هماوردی کنند با نظام جمهوری اسلامی، در هیچ صحنه‌ای حریف نمی‌شوند. ما رعایت ادب اسلامی، رعایت حرمت برادری در امت اسلامی را نگه داشتیم؛ ما می‌توانیم عکس‌العمل نشان بدهیم. اگر بنا شد عکس‌العمل نشان بدهیم، عکس‌العمل‌های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود.... امروز ده‌ها هزار نفر از عزیزان ما هنوز در مکه و مدینه، در مناسک حج‌اند؛ اندک بی‌احترامی به این‌ها، عکس‌العمل ایجاد خواهد کرد؛ عمل نکردن به وظایفشان نسبت به ابدان مطهر جانباختگان عزیز ما در حج، عکس‌العمل ایجاد خواهد کرد؛ مراقب باشند به وظایفشان عمل کنند.... اگر کسی بخواهد به حق ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران دست‌درازی کند، می‌دانیم با او چه‌جوری رفتار کنیم؛ محکم برخورد می‌کنیم.»
بلافاصله پس از نهیب مقام معظم رهبری، مقامات رژیم سعودی که هیچ‌گونه مسؤولیتی را در قبال فاجعه منا نمی‌پذیرفتند در یک عقب‌نشینی آشکار، با وزیر بهداشت ایران دیدار کردند. در این دیدار خالد فالح به عنوان نماینده آل سعود تصریح کرد که مراقبت از مجروحان و شناسایی هویت قربانیان در دستور کار ریاض قرار خواهد گرفت. مسؤولان سعودی همچنین پیام تسلیت ملک سلمان را به آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای تقدیم کرده و تصریح کردند که ریاض آمادگی هرگونه همکاری به منظور تحویل پیکر جانباختگان ایران را دارد.

هشدار رهبری و عقب‌نشینی اسرائیل
در هفته‌های پایانی سال 1391، سران رژیم صهیونیستی تحت تاثیر حمایت کاخ سفید در ادامه تهمت‌های بی‌اساس درباره برنامه هسته‌ای ایران، بارها جمهوری اسلامی را به حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای تهدید کرده و دامنه این تهدیدها را روز به روز گسترش می‌دادند.
به‌دنبال این تهدیدهای بی‌پایه و اساس رژیم اشغالگر قدس مبنی بر حمله نظامی به ایران، رهبر معظم انقلاب ضمن یک سخنرانی در نوروز 1392 در مشهد مقدس، اسرائیل را در حد و اندازه‌های دشمنی با ایران ندانسته و فرمودند: «رژیم صهیونیستی در قواره و اندازه‌ای نیست که در صف دشمنان ملت ایران به چشم بیاید. گاهی سردمداران رژیم صهیونیستی، ما را تهدید هم می‌کنند؛ تهدید به حمله نظامی می‌کنند؛ اما به نظرم خودشان هم می‌دانند و اگر نمی‌دانند، بدانند که اگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.»
یک روز پس از این سخنرانی، باراک اوباما متحد اصلی اسرائیل که در اردن به سر می‌برد در یک کنفرانس خبری در «امان» با بیان این‌که حل مساله هسته‌ای ایران با کشورهای غربی از طرق غیرنظامی خواهد بود، صریحا بر عقب‌نشینی غرب از موضع نظامی اشاره کرد و گفت: «بهترین راه در مقابل ایران، دیپلماسی است و ما به فشارها بدون در نظر گرفتن راه حل نظامی ادامه می‌دهیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها