قد بلندی رویای خیلی از آدم‌هاست. خیلی‌ها به آن فکر می‌کنند و آرزوی آن را در سر دارند و برخی جدی‌تر دنبال راهی برای تحقق این رؤیا هستند. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بعد از پایان سن بلوغ، رشد استخوانی صورت نخواهد گرفت و افزایش قدی وجود نخواهد داشت. وقتی استخوان شکل گرفت هیچ عاملی نمی‌تواند باعث افزایش قد شود. تغذیه هم دیگر در این زمان کمکی به افزایش قد نخواهد کرد. شاید پایان دهه دوم زندگی و 20 سالگی آخرین مهلت برای افزایش طول استخوان‌ها باشد.
کد خبر: ۱۱۹۲۴۳۲

عدم وجود سابقه کوتاه قدی به لحاظ وراثتی، سلامت در دوران کودکی، عدم دارودرمانی طولانی مدت به‌دلیل بیماری‌های مختلف، تغذیه مناسب، استفاده کافی از میوه‌ها و سبزیجات و تحرک کافی کودک در دوران رشد از مهم‌ترین عوامل مؤثر در رشد قد افراد هستند.
مشاوره با فیزیوتراپیست‌ها به‌خصوص در دوران بلوغ و آموزش تمرینات تقویتی و تعادلی برای ارتقای عملکرد عضلات ثبات دهنده اطراف ستون فقرات با پیشگیری از بروز
قوز پشتی بیش از حد یا انحراف جانبی ستون فقرات می‌تواند مانع کوتاه قدی شود.
انجام مرتب این تمرینات مانع تشدید ناهنجاری‌های کیفوز و اسکولیوز می‌شود و از کوتاه قد شدن افراد جلوگیری می‌کند. نوشیدن آب کافی هم مانع تغییر شکل و کاهش ارتفاع دیسک‌های بین مهره‌ای و کوتاهی قد می‌شود. در ارتوپدی روش جراحی به نام الیزاروف وجود دارد که اولین‌بار توسط جراحان روسی انجام شد.
در بیمارانی که به علت تصادفات و سوانح هر دو پا اختلاف طول پیدا کرده‌اند، این روش برای اصلاح اندام‌ها و عملکرد آنها انجام می‌شود که متأسفانه به‌رغم عوارض زیاد و دوران نقاهت سخت و طولانی‌مدت بسیاری از افراد فقط برای چند سانتی‌متر بلندتر شدن علاوه بر جراحات روی اندام درد و رنج زیادی را به جان می‌خرند و تازه این مشکلات در صورتی است که همه چیز در جراحی و بعد از آن به‌خوبی پیش برود که در غیر این‌صورت ممکن است برای همیشه از این تصمیم خود پشیمان شوند.
تمرینات کششی و تمریناتی که علاوه بر انعطاف پذیری به جهش و پرش می‌پردازند، می‌توانند مفید باشند و در عوض ورزش‌هایی که بدن وزن زیادی را در آنها تحمل می‌کند یا ضرباتی مکرر به بدن وارد می‌شود برای قد افراد مضر است.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها