این گفته که دیابت درمان‌پذیر نیست و حتما فرد دیابتی باید با دارو یا انسولین مداوا شود، واقعیت ندارد. البته جمله صحیح این است: بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت اگر در ابتدای شروع بیماری روش زندگی خود را اصلاح نمایند، بیماری‌شان مداوا می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۲۳۸۱

البته این درمان تا زمانی که آنها روش صحیح زندگی را بخوبی رعایت کنند پابرجا خواهد بود.
بگذارید با چند مثال در مورد بیماران خودم موضوع را توضیح دهم:
بیمار اول: آقای 44 ساله که از اهالی یکی از روستاهای زیبا و کوهستانی منطقه سوادکوه است، چند سال قبل به مطب آمد و با نگرانی آزمایش قند خود را نشان داد. در این آزمایش، قند ناشتا حدود 270 بود. اگر این فرد جوان یا نوجوان بود من حق نداشتم در شروع انسولین برای او هیچ زمانی را از دست بدهم و حتما باید سریع اقدامات تشخیصی و درمانی را انجام می دادم و انسولین را شروع می‌کردم. از آنجا که این فرد میانسال و پرخور بود از او خواستم اولا میزان کربوهیدرات مصرفی یعنی نان و برنج را بشدت کاهش دهد و دوم این‌که ظرف سه روز آینده هر صبح پیاده مسیر کوهپیمایی روستایش تا چشمه را که حدود یک ساعت زمان می‌برد، راهپیمایی کند.
در کمال تعجب وقتی چند روز بعد مراجعه کرد، قند خون کاملا طبیعی شده بود. و ایشان اکنون چند سال است که هر هفته چهار پنج بار مسیر کوهپیمایی کنار منزل را می‌پیماید و هنوز قند خون در محدوده کنترل شده است. واقعیت این است که اگر او مدتی دست از ورزش بکشد و غذاهای پرکالری و پرنشاسته مثل نان و برنج مصرف کند، بسرعت دچار افزایش قند خون می‌شود. ولی تا سال‌های زیادی اگر شیوه صحیح خوردن و ورزش را دنبال کند، مشکلی نخواهد داشت.
مثال بعدی مرد 50 ساله‌ای است که قند ناشتا بالاتر از 200 داشته است. بعد از این‌که با ورزش و رژیم طی شش ماه ده کیلوگرم از وزنش را کاهش داده و از وزن 88 به 78 رسیده، کم‌کم تمام داروهایش را قطع کرده‌ام و او بدون دارو و با ادامه شیوه صحیح خوراک و ورزش، سلامت خود را بازیافته است.
برای درمان دیابت اگر بموقع اقدام کنیم و اگر میزان حجم عضلات زیاد باشد و با ورزش فعال شوند، می‌توانند بخوبی قند را مصرف کنند. در این صورت غول سرکش دیابت، خاموش خواهد شد.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص
غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها