باران که ببارد، نعمت است و برکت، گاهی اما سیلاب می‌شود و آنچه سر راهش هست و نیست را هم می‌شورد و می‌برد، مثل اراضی کشاورزی، مثل خانه‌های فرسوده روستایی و غیرروستایی و مثل خانه‌های تاریخی در بافت‌های قدیمی را. کاری هم ندارد که این خانه‌های تاریخی در کجاست؛ در یک منطقه و محله عادی به لحاظ ارزش تاریخی یا در یک بافت تاریخی جهانی، مثل بافت جهانی شهر یزد که باران سیلاب شده و راه یافته به چند خانه تاریخی و باارزشش.
کد خبر: ۱۱۹۲۰۸۷

باران برای مناطق کویری و مرکزی کشورمان چون در و گهر است؛ باقیمت و ارزشمند، اما گاهی همین در و گهرها می‌شود عامل خانه خرابی گنجینه‌های دیگر. کمااینکه اخبار اولیه از تخریب دو خانه تاریخی و برج و باروی شهر جهانی یزد و تخریب یک خانه تاریخی در بافق بر اثر بارندگی شدید روزهای اخیر حکایت داشت. اخبار که به شبکه‌های اجتماعی راه یافت، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد به میدان آمد و به خبرنگاران گفت که تخریب و آسیب‌دیدگی این خانه‌ها قطعا به خاطر بارندگی شدید بوده، زیرا طی چند روز گذشته یزد با بارندگی شدید روبه‌رو بود که این بارندگی به آبگرفتگی بافت تاریخی شهر یزد منجر شد. در این میان، آب وارد برخی از خانه‌های بافت تاریخی و جهانی شده که در نتیجه بخش‌هایی از آنها آسیب دیده‌اند.
سیدمصطفی فاطمی تاکید کرد که پایش‌های لازم برای بررسی وضعیت خانه‌های تاریخی از سوی کارشناسان یزد انجام شده است.
فاطمی با اشاره به آن‌که حدود ۲۰۰ هزار بنای تاریخی در استان یزد وجود دارد، برای این‌که خیال میراث‌دوستان را راحت کند، افزود: خانه‌های تاریخی که تخریب شده‌اند، از جمله خانه‌های ثبتی میراث فرهنگی نبودند، ولی از جمله خانه‌های تاریخی به حساب می‌آمدند. ضمن آن‌که این بناها، خارج از بافت تاریخی ثبت جهانی یزد بودند.
به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد، غیر از این چند خانه، بخشی از ساباط‌ها هم تخریب شده‌اند. همچنین حصار و برج و باروی شهر یزد آسیب دیده‌اند. پشت بندهای حصار به‌خصوص در بخش شمالی شهر یزد که در اصطلاح غلام‌رو یا غلامگرد نامیده می‌شود، ریخته است. تمام این آسیب‌ها به دلیل بارش باران و جمع شدن سیلاب بود.
وی ادامه داد که سیلاب به برخی از بناهای تاریخی از مساجد و تکیه‌ها گرفته تا خانه‌های تاریخی وارد شده که می‌تواند آسیب زننده باشد؛ البته وضعیت در اردکان به شرایط ایده‌آل و عادی رسیده و مشکل خاصی نبود. میبد نیز مشکل خاصی ندارد، اما در خرانق و ابرکوه همچنان با مشکلاتی درخصوص آبگرفتگی روبه‌رو هستیم. خلاصه این‌که وضعیت خوبی در این رابطه نداریم و به دلیل کمبود امکانات میراث فرهنگی از امکانات شهرداری استفاده می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها