هرچقدر هم موارد بهداشتی را در نگهداری از سگ و گربه در منزل رعایت کنید، امکان انتقال بیماری‌های عفونی از این حیوانات وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۹۱۷۹۸


دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت درباره راه‌های پیشگیری از انتقال بیماری‌های عفونی از حیوانات خانگی به انسان گفت: باید معاینه دوره‌ای و منظم حیوانات توسط دامپزشک انجام شود، تجویز واکسن‌های لازم برای حیوانات به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری بویژه هاری، در صورت بروز هر نوع علائمی از بیماری توسط دامپزشک انجام و در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرند.
وی تاکید کرد: کوتاه کردن ناخن حیوانات بویژه گربه‌ها برای پیشگیری از چنگ گرفتن و پنجه کشیدن بسیار مهم است. همچنین حیوانات خانگی باید از لحاظ وجود حشرات روی بدنشان به صورت منظم و مستمر بررسی شوند. در عین حال از تماس حیوانات خانگی با حیوانات ولگرد و بدون صاحب ممانعت کنید.
این متخصص عفونی افزود: از خوردن غذاهای آلوده و مشکوک توسط حیوانات خانگی ممانعت کنید. از تماس مستقیم با خود حیوان یا مواد غذایی وی خودداری و سعی کنید هنگام تماس از دستکش استفاده کنید.
وی ادامه داد:در صورت تماس دست با حیوانات و یا غذا و وسایل آنها حتما دست‌ها را با آب و صابون شسته و با محلول‌های ضدعفونی‌کننده پایه الکلی ضدعفونی کنید. به‌علاوه افراد دارای بیماری ارثی و یا اکتسابی ضعف سیستم ایمنی و زنان باردار باید از هرگونه تماس با حیوانات خودداری کنند. همچنین کودکان و سالمندان بیش از دیگران در مواجهه با حیوانات احتیاط
کنند. وی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه به انسان، بیماری هاری است، اظهار کرد: در صورت ابتلای انسان به بیماری هاری متاسفانه تقریبا در اکثر موارد به مرگ منجر می‌شود. ولی خوشبختانه این بیماری قابل پیشگیری است. بیماری هاری نوعی بیماری ویروسی است که به علت گاز گرفتن انسان توسط سگ و یا گربه‌ای که قبلا توسط حیوان هار دیگری گزیده شده، به انسان انتقال داده می‌شود. با روش پیشگیری از حیوان‌گزیدگی و واکسیناسیون به موقع چه در حیوان و چه در انسان گزیده شده، می‌توان از انتقال بیماری هاری جلوگیری کرد. / ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها