گوایدو: رابطه با اسرائیل را از سر می‌گیرم

خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خود خوانده ونزوئلا می‌گوید برای از سرگیری روابط کشورش با اسرائیل تلاش می‌کند. کاراکاس حدود یک دهه پیش به نشانه همبستگی با ملت فلسطین، رابطه خود را با تل‌آویو قطع کرده بود.
کد خبر: ۱۱۹۱۵۷۳

این تصمیم گوایدو نشان می‌دهد او نیز مانند بولسونارو در برزیل به دنبال کسب قدرتی است که همسو با آمریکا و اسرائیل باشد. پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌‏وزیر رژیم صهیونیستی نیز گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناخته بود.
به گزارش العالم، نزدیک به یک ماه است تحولات داخلی ونزوئلا به دلیل آن‌که گوایدو رئیس کنگره ملی این کشور، خود را رئیس‌جمهور خواند و کشورهای غربی نیز از وی حمایت کردند، وارد مرحله تازه‌ای شده است. در این میان، ارتش هنوز به نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا وفادار است اما آمریکا تلاش می‌کند ارتش ونزوئلا را نیز به صف کودتاگران ملحق کند. روز گذشته گوایدو با ارسال نامه‌ای خطاب به ایتالیایی‌ها، خواستار موضعگیری رم علیه نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور این کشور شد. در این نامه که از سوی یک هیات ونزوئلایی که در رم به‌سر می‌برد منتشر شد، گوایدو تاکید کرد 59 کشور در جهان و پارلمان اروپا، شورای ملی ونزوئلا و او را به عنوان رئیس‌جمهور موقت با وظیفه معین و محدود برای هدایت کشور به سوی انتخاباتی آزاد و دموکراتیک به رسمیت شناخته‌اند. ایتالیا یکی از معدود کشورهایی است که هنوز این مسیر را در ونزوئلا به رسمیت نشناخته است .
در پی ادامه بحران در ونزوئلا و احتمال بروز یک جنگ داخلی در این کشور، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد تأکید کرد آماده است به منظور گفت‌وگو برای دستیابی به راه حلی برای بحران سیاسی در ونزوئلا به عنوان میانجی کمک کند . به گفته دیپلمات‌های سازمان ملل، دولت نیکلاس مادورو آماده برگزاری چنین مذاکراتی است اما موضع خوان گوایدو هنوز مشخص نشده است. از سوی دیگر تارنمای شبکه بلومبرگ در گزارشی عنوان کرد: همزمان با این‌که نیکلاس مادورو در داخل و خارج ونزوئلا تحت فشار قرار دارد، اکنون این پرسش مطرح است که در صورت کناره‌گیری وی از قدرت، او به کجا خواهد رفت. مادورو به طور علنی اعلام کرده کشورش را ترک نخواهد کرد و بارها وی کودتای تحت هدایت آمریکا علیه دولتش را محکوم کرده است. با این حال بلومبرگ می‌گوید در این شرایط پیچیده نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از طرح‌هایی است تا در‌صورت نیاز مادورو به دنبال وخیم تر شدن اوضاع ونزوئلا را ترک کند. گمانه‌زنی‌هایی در مورد مقصد احتمالی مادورو مطرح بوده؛ از جمله کوبا، روسیه و ترکیه. برخی نیز از عزیمت احتمالی مادورو به مکزیک سخن به میان آورده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها