معرفی و بررسی 10 ابزار کاربردی که به صورت دستی می‌تواند روی خودروی شما قرار بگیرد

امکانات جادویی برای ماشین‌های معمولی

این روزها امکانات (یا همان آپشن‌ها که شامل موارد رفاهی، ایمنی، کمک راننده و... می‌شود) از مهم‌ترین ارکان در خرید خودرو (بویژه خودروهای وارداتی و لوکس) است که بود و نبود برخی از آنها ممکن است بر تصمیم خریدار تاثیر بسزایی بگذارد. اما نکته جالب این‌که بسیاری از امکانات رفاهی، کمک راننده و حتی ایمنی به صورت دستی و غیر کارخانه‌ای روی خودروهای مختلف قابل نصب است. به‌طوری که شما می‌توانید امکانات خودروی ساده‌ای مثل پراید را در حد و اندازه یک کیا سراتوی آپشنال افزایش دهید! در ادامه به معرفی ده مورد از این ابزارها خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۱۱۹۰۴۸۵

1. ‌ سنسور پارک عقب و جلو
قابلیت سنسور پارک یا همان سنسور دنده عقب این روزها روی خودروهای بسیاری اعم از انواع سمند، بسیاری از محصولات خانواده پژو، خودروهای خارجی و... قرار می‌گیرد و حقیقتا آیتمی بسیار کاربردی است. این ابزار شامل حسگرهای فراصوتی است که با نزدیک شدن به مانع از طریق بوق به راننده هشدار می‌دهد. سنسورها که اصولا روی سپر قرار می‌گیرند و در برخی موارد (انواع الکترومغناطیسی) پشت سپر تعبیه می‌شوند، با نزدیک شدن به مانع به بلندگوی تعبیه شده در کابین فرمان بوق زدن می‌دهند و اصولا در فواصل مختلف، ریتم بوق تندتر یا کندتر می‌شود. در بیشتر سنسورهای پارک، هشدار دهنده در فاصله 5/1 متری شروع به کار می‌کند، در فاصله یک متری ریتم آن تندتر می‌شود و در فواصل کمتر از نیم متر هم شاهد بوق ممتد خواهید بود. همچنین بسیاری از خودروها علاوه بر سنسور دنده عقب، از سنسور پارک جلو نیز بهره می‌برند که برای جلوگیری از آزار راننده و سرنشینان در مواقع غیرضروری با استفاده از یک دکمه خاموش می‌شوند. این روزها یک دست سنسور پارک جنس مرغوب در حدود 150 تا 200 هزار تومان قیمت دارد.

2. ‌ دوربین دنده عقب
یکی دیگر از آپشن‌های کمک راننده،دوربین دنده عقب است که اصولا به عنوان مکمل سنســــــــــور پارک روی خودروها قرار می‌گیرد و خیلی کم پیش آمده که خودرویی به صورت فابریک مجهز به دوربین دنده عقب باشد، اما سنسور پارک نداشته باشد. در انواع اولیه این ابزار، دوربینی درست در وسط قسمت پشتی خودرو قرار می‌گیرد و تصویر پشت خودرو روی مانیتور سیستم صوتی، مانیتور مجزا یا حتی نمایشگر مخفی پشت آینه میانی نمایش داده می‌شود. البته بتازگی دوربین‌های 360 درجه غیر فابریک نیز در دسترس عموم قرار گرفته که این ابزار با بهره‌گیری از چهار دوربین واید (دید گسترده) در چهار طرف خودرو، نمایی
سه‌بعدی از فضای اطراف خودرو ساخته و در داخل نمایشگر، تصویری شبیه نمای خودرو از بالا به شما ارائه می‌کند. قیمت دوربین دنده‌عقب ساده به همراه نمایشگر (جدا یا آینه‌ای) در بازار کنونی معمولا بین 200 تا 300 هزار تومان است. ولی برای نسخه 360درجه آن باید حدود دو میلیون تومان بپردازید.

3. ‌ ‌ نمایشگر لمسی
داشتن یک سیستم چند رسانه‌ای خوب روی خودرو باعث می‌شود که راننده و سرنشینان حس و حال بهتری را تجربه کنند و زمانی که مانیتور هم به آن اضافه شود، علاوه بر جذاب‌تر شدن کابین، امکانات بیشتری مثل پخش ویدئو، سامانه ناوبری ماهواره‌ای (Navigation) و... را نیز خواهید داشت. برندهای متفاوتی به تولید سیستم‌های پخش صوتی و تصویری خودرو می‌پردازند که هر یک بسته به امکانات و قدرت خروجی، قیمت متفاوتی دارند؛ ضمن این که باید ببینید خودروی شما قابلیت استفاده از سیستم پخش صوت و تصویر دوطبقه‌ای (اصطلاحا دو دین) را دارد یا باید از محصولات این‌دش (که در این سیستم مانیتور به‌صورت اتوماتیک به داخل ضبط می‌رود) استفاده کنید. در بازار فعلی، برای تملک یک دستگاه پخش صوت و تصویر خودرو باید از حدود دو میلیون تومان به بالا بپردازید؛ ضمن این که برای بسیاری از خودروها مانیتورهای طرح فابریکی عرضه می‌شود که با تغییر پنل کنسول میانی، مانیتور و تشکیلات آن نصب می‌شود.

4. ‌ زنون، هدلایت
داشتن نور کافی در شب، اثر بسزایی روی آسایش راننده دارد؛ به همین خاطر بسیاری از افراد با ارتقای چراغ‌های خودروی خود، این آسایش را تامین می‌کنند. در واقع برای بهبود نور چراغ خودرو راه‌های گوناگونی وجود دارد که از تغییر لامپ‌های هالوژنی به نمونه‌هایی با قدرت بالاتر و استفاده از آفتمات برای تامین برق مورد نیاز آن گرفته تا ارتقای لامپ‌ها به زنون، هدلایت ال‌ای‌دی و... از جمله روش‌های این فرآیند است. البته لازم به ذکر است که استفاده از زنون در کاسه چراغ‌های ساده منجر به آزار رساندن به چشمان رانندگان دیگر می‌شود و به غیر از این استفاده از آنها با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی نیز ممنوع است. زنون و حتی هدلایت باید پشت لنزهای مخصوص قرار بگیرد تا هم پرتاب نور مفید داشته باشد و هم به چشم دیگر رانندگان آسیب نرساند؛ ضمن این که لازم به ذکر است لامپ‌های زنون و هدلایت با درجات گرمای متفاوت در بازار یافت می‌شود که هر چقدر این عدد (بر حسب کلوین) بالاتر باشد، رنگ نور یخی‌تر است. پیشنهاد ما به شما استفاده از لامپ 4300 کلوین (زنون یا هدلایت) است که رنگی بین سفید و زرد دارد. نورهای سفید یخی اصولا در هوای بارانی و برفی، کارایی خوبی ندارد. قیمت این نوع لامپ‌ها از حدود 150 هزار تومان به بالا متغیر است.

‌5. ‌ آینه الکتروکرومیک میانی
شاید برای شما بارها پیش آمده باشد که هنگام رانندگی در شب و جاده، انعکاس نور چراغ خودروی پشت سر در آینه جانبی چشم شما را اذیت کند؛ هر چند در بسیاری از خودروها با تغییر زاویه آینه، این موضوع تا حدودی حل می‌شود، اما اگر بخواهیم کمی با دید ابزارمحور به قضیه نگاه کنیم، آینه‌های الکتروکرومیک پیش‌روی ما قرار می‌گیرند. در ساخت این نوع آینه‌ها از یک نوع ماده استفاده می‌شود که نسبت به تغییرات ولتاژ واکنش نشان داده و تغییر رنگ می‌دهد. لذا با توجه به سنسور تشخیص نوری که در جلوی آن قرار گرفته، اگر سنسور نور اضافه‌ای را احساس کند، رنگ آینه را تیره می‌کند تا به این ترتیب هم تصویر پشت‌سر را داشته باشید و هم نور چراغ خودروهای دیگر آزارتان ندهد. قیمت آینه‌های الکتروکرومیک با برندهای متفرقه از حدود 500 هزار تومان شروع شده و تا چند میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

6. ‌ آینه تاشوی جانبی
در خودروهایی که به صورت استاندارد از این قابلیت بهره می‌برند، پس از قفل کردن خودرو یا با استفاده از دکمه‌ای مجزا (روی سوئیچ یا صفحه‌کلید روی در)، آینه‌ها تا می‌شوند که در صورت پارک‌کردن خودرو در کنار خیابان، داخل پارکینگ طبقاتی و... برخورد آینه دیگر خودروها به آینه خودروی شما آسیب نرساند. برای بسیاری از خودروهای تولید داخل و خارج این امکان وجود دارد که آینه‌های جانبی مجهز به این امکان شوند و بسته به نوع خودرو این آپشن از حدود 500 هزار تا دو میلیون تومان هزینه دارد.

7. ‌ کلاچ گیر اتوماتیک
اگر خودروی شما از جعبه دنده دستی بهره می‌برد و از کلاچ گرفتن بخصوص در ترافیک شهرهای بزرگی مثل تهران خسته شده‌اید، می‌توانید به گزینه بسیار مناسبی مثل نصب کلاچ اتوماتیک فکر کنید. در واقع تعویض گیربکس دنده‌ای با اتوماتیک دردسرهای بسیار فراوانی دارد که نه از نظر ابزاری و نه اقتصادی چندان عملی و توجیه پذیر نیست. اما در چند سال اخیر سیستم کلاچ اتوماتیک توانسته راهکار خوبی برای آسان‌تر شدن رانندگی باشد. با بهره‌گیری این سیستم که در حال حاضر سه نسل مختلف با امکانات متفاوت دارد، دیگر نیاز به استفاده از کلاچ نیست و شما به محض این‌که به تعویض دنده نیاز پیدا کنید، با فشردن دکمه‌ای روی سرلیور دنده کلاچ به‌صورت اتوماتیک فشرده می‌شود و حتی در توقف‌های کامل نیز برای جلوگیری از خاموش شدن خودرو نیازی به فشردن کلاچ نیست. همچنین این سیستم هوشمند حتی در سربالایی‌ها نیز کار نیم‌کلاچ را بخوبی انجام خواهد داد. ضمنا این سیستم به شما این قابلیت را می‌دهد که هر زمان خواستید، کلاچ را به حالت اولیه برگردانده و خودتان کلاچ بگیرید. عمده نمونه‌های موجود در بازار در حدود یک تا 5/1میلیون تومان قیمت دارند.

8. ‌ کیلس استارتر
با استفاده از این قابلیت، دیگر نیاز به چرخاندن سوئیچ در داخل توپی نداشته و در حالی که سوئیچ داخل جیب شماست، با فشردن دکمه استارت موتور روشن می‌شود. ضمنا در بسیاری از خودروهای مجهز به سیستم کیلس یا سوئیچ هوشمند، حتی نیاز به باز و بسته کردن قفل از روی سوئیچ هم نیست و تنها با نزدیک شدن به خودرو، قفل درها باز و با دورشدن بسته می‌شود. ضمن این که در بعضی خودروها یک کلیدالکترونیک کوچک در کنار دستگیره تعبیه شده که با فشردن آن، درهای خودرو قفل و باز شود. کیلس‌استارترهای متفرقه در حال حاضر از حدود 5/1 تا چهار میلیون تومان قیمت دارند که این اختلاف مبالغ، شامل کیفیت ساخت و امکانات خواهد شد. عمده کیلس‌استارترهای متفرقه به عنوان دزدگیر روی خودرو نصب می‌شوند و بعضا به جی‌پی‌اس نیز مجهزند.

9. ‌ سانروف
هر چند بهره‌گیری از این قابلیت از نظر پلیس راهنمایی و رانندگی ممنوع است و تنها در مواردی خاص و توسط شرکت‌های معتبر روی تعداد محدودی از خودروهای موجود در بازار قابل اجراست، باید گفت سانروف یا پنجره شیشه‌ای سقف هم به آسانی به‌صورت متفرقه روی خودروی شما قرار می‌گیرد. قیمت سانروف که در انواع مختلفی روی خودروهای متفاوت قرار می‌گیرد، این روزها از حدود چهار میلیون تومان (بدون در نظرگیری سانروف‌هایی که از روی خودروهای اوراقی باز می‌شود و ممکن است قیمت کمتری داشته باشد) شروع می‌شود و تا چند برابر این قیمت برای نمونه‌های پیشرفته‌تر و با کیفیت‌تر ادامه پیدا می‌کند. نوع عایق بندی دور سانروف برای جلوگیری از نشتی آب به داخل کابین و بروز پوسیدگی در خط برشِ سقف، یکی از نکات حائز اهمیت در نصب این ابزار است.

10. کروز کنترل
اگر از جمله افرادی هستید که مدت زمان زیادی را در جاده‌ها می‌گذرانید، استفاده از کروز کنترل کار شما را بسیار آسان خواهد کرد. این ابزار، وظیفه ثابت نگه داشتن سرعت خودروی شما روی عدد دلخواهتان را به عهده دارد و در برخی نمونه‌های پیشرفته‌تر متفرقه، کروزکنترل مجهز به محدودکننده سرعت نیز است. یعنی با استفاده از این امکان، کروزکنترل اجازه افزایش سرعت از یک حد مشخص را به شما نخواهد داد. ضمن این که کروزکنترل برخی از خودروهای روز دنیا به شما امکان می‌دهد سرعت خود را با سرعت خودروی جلویی هماهنگ کنید. اما نصب کروزکنترل برای خودروهای رایج در بازار کشورمان از حدود 700 هزار تومان تا 5/1 میلیون تومان هزینه دارد که این ویژگی برای برخی خودروها مثل پژو 206 یا رنو ساندرو، در قالب فابریک و در جای تعیین شده از طرف کارخانه سازنده تعبیه می‌شود.

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها