این روزها به دلیل بالا بودن تقاضای خرید خانه در شهرهای بزرگ و همچنین محدود بودن بازار ساختمان‌سازی، باعث شده قیمت خانه چنان گران شود که هر‌کسی توان خرید ملک نداشته باشد. یکی از دلایل اصلی این مشکل، کند بودن مراحل ساخت‌وساز است. اما فناوری‌های جدید در آینده‌ای نه چندان دور، ساختمان‌سازی را همچون اسباب‌بازی‌های لگو، راحت و آسان می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۰۲۳۹

برخــــــــی از این فـــــــناوری‌ها مـــــــــاننداجزای پیش‌ساخته یا استفاده از ربات‌های کارگر یا پرینترهای سه بعدی (3D)، امتحان شده‌اند. به طور مثال، یک سازنده چینی با استفاده از فناوری اجزای پیش‌ساخته، توانست یک ساختمان ۵۷ طبقه را فقط در مدت ۱۹‌روز بسازد.
در حال حاضر هم مونتاژ بسیاری از قطعات خودروها با ربات‌ها انجام می‌شود. با پرینترهای سه بعدی هم قطعات مختلفی از محصولات پلاستیکی گرفته تا قطعات صنعتی، تولید شده است و نه تنها سرعت تولید را بالا برده‌اند،‌ بلکه قیمت محصولات ارزان‌تر تمام شده‌اند و ضایعات کمی هم از خود به جای گذاشته‌اند.
به‌تازگـی محـققان قـــــصد دارند، از فناوری پرینترهای سه بعدی در ساختمان‌سازی استفاده کنند. آنها در نظر دارند، پرینترهای عظیم‌الجثه بسازند. پرینترهایی که عرض و ارتفاع آنها به اندازه ساختمان‌های دو تا چهار طبقه و بیشتر باشند.
سپس به جای استفاده از پلاستیک برای پرینت مواد مختلف، ملات سیمان به کار برند و بناهای چند طبقه را لایه به لایه چاپ کرده و بسازند. این پرینترها می‌توانند به سرعت نیاز به مسکن افراد یک جامعه را برطرف سازند. درضمن پرینترهای عظیم الجثه می‌توانند همزمان چند قطعه را بسازند و سرعت ساخت‌وساز را به طرز باورنکردنی افزایش دهند.
محققان معتقدند تا دهه ۲۰۳۰، بازار مسکن شبیه بازار کالا خواهد شد و برای مالکیت خانه، دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری نخواهد بود و هر فرد جوانی می‌تواند خانه‌ای برای خود داشته باشد. حتی می‌توان گفت، هیچ بی‌خانمانی دیگر وجود نخواهد داشت. پناهندگانی که از جنگ می‌گریزند یا افرادی که بر اثر بلایای طبیعی، خانه و کاشانه خود را از دست می‌دهند، در مدت بسیار کمی صاحب خانه‌ای مناسب می‌شوند.

نادیا زکالوند

جام‌جم

منبع: quantumrun

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها