شبکه هیسپان تی‌وی به هفت سالگی رسیده و حالا این شبکه تلویزیونی به عنوان یک رسانه شناخته شده در میان مردم اسپانیایی‌زبان به‌ویژه در آمریکای لاتین جای خود را باز کرده است. جایگاه کنونی هیسپان تی‌وی را می‌توان عبور از معروفیت و رسیدن به نوعی مرجعیت رسانه‌ای در قلمرو و جغرافیای رسانه‌ای خود دانست. واقعیت این است که مردم آمریکای لاتین فاقد رسانه یا مراجع دریافت اخبار و اطلاعات نیستند و حتی شبکه‌ای مانند سی.ان.ان اسپانیایی
کد خبر: ۱۱۹۰۰۴۷

24 ساعته به پخش اخبار در آنجا فعالیت دارد و شبکه هیسپان تی‌وی در یک برهوت اطلاعاتی به این جغرافیای رسانه‌ای ورود نکرده، اما سؤال این است که چطور توانسته طی هفت سال به جایگاهی بین مخاطبان خود در منطقه برسد که برخی معتقدند ضعف ما در دیپلماسی عمومی را به یک موضع قدرتمند بدل کرده است.
شاید بتوان راه‌اندازی و تاسیس هر رسانه‌ای را نوعی «غنی‌سازی فرهنگی» دانست که به تبلیغ و تبیین آرمان‌ها و اهداف بلند اجتماعی و سیاسی هر جامعه‌ای کمک می‌کند. شبکه هیسپان تی‌وی هم از این مقولات و نیازها، قوام می‌گیرد و موجودیت خود را تبیین می‌کند، اما با توجه به ماهیت و کارکردهای فرامرزی این شبکه و نقش و جایگاهی که از حیث دیپلماسی رسانه‌ای و فرهنگی دارد، اهمیت این شبکه را به دلایل دیگری نیز وابسته می‌کند. در واقع هیسپان تی‌وی، قرائت خود را از تحولات و مسائل خاورمیانه از جمله ایران به زبان خودشان ارائه می‌دهد که این ظهور و بروز یک زبان رسانه‌ای جدید در آمریکای لاتین است که می‌تواند به ساختارشکنی پیشرو در گفتمان رسانه‌ای حاکم بر منطقه منجر شود. رسانه‌های بومی آمریکای لاتین بنا به وظایف خود اخبار منطقه را پوشش می‌دهند، اما آنچه هیسپان تی‌وی را متمایز می‌کند و در مرکز توجه قرار می‌دهد همین نگاه استراتژیک به اخبار خاورمیانه و جهان اسلام است که باید توان رسانه‌ای خود را در این زمینه همواره تقویت کند. این نگاه استراتژیک فراتر از یک نگرش رسانه‌ای است و در نهایت به ایجاد و تحکیم همبستگی بین ملت‌های دو منطقه به‌ویژه در مبارزه با امپریالیسم خبری و مقاومت در برابر سلطه رسانه‌ای آمریکا منجر می‌شود. مشترکات تاریخی به‌ویژه سابقه‌ای که ملت ما با برخی از ملت‌های آمریکای لاتین در مبارزه با امپریالیسم و استکبار دارند، همچنین بیان حقایق درباره مسائل خاورمیانه به عنوان دو عنصر و مولفه مهم در فعالیت‌های خبری و اطلاع‌رسانی این شبکه می‌تواند به عنوان اهداف مهمی تلقی شود که رسانه‌های سلطه از آنها گریزان بوده یا در جهت پنهان کردن واقعیت‌های مرتبط با آن است. فراتر از یک شبکه تلویزیونی به عنوان یک رسانه استراتژیک، هیسپان تی‌وی می‌تواند نقش مهمی در گسترش گفتمان انقلاب اسلامی در آمریکای لاتین داشته باشد و قطعا تقویت این جایگاه نیازمند حمایت و پشتیبانی‌های مالی و فنی و نیروی انسانی است تا بتوان ضمن حفظ موفقیت‌های موجود، قله‌های دیگری را هم در این آوردگاه رسانه‌ای فتح کند.

رضا صائمی

منتقد تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها