در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سامان خنجری، قهرمان کلاس آزاد درگ ایران و کاپیتان تیم ملی با این هدف بزرگ راهی پیست اتو دروم تهران شد. او خودروی داتسون خود را برای به دست آوردن این لحظه استثنایی آماده کرد: «به تیم فنی خودم گفتم که ست آپ ماشین را روی حداکثر قدرت و توان خروجی تنظیم کنند. به من گفتند خیلی خطرناک است، چون ماشین من حدود 900 اسب بخار نیرو تولید میکند و به دلیل داشتن سیستم توربو ممکن است فشار بیش از حد باعث انهدام موتور، گیربکس و از هم پاشیدن اتاق شود. یک خطر بزرگ برای راننده. اما گفتم امروز باید کار را تمام کنیم، چند سال است منتظر این لحظه بودهایم...»
چراغ سبز به رکورد خارقالعاده
علاوه بر سامان خنجری با داتسون، فرزین رستگار با گالانت 730 اسبی و ارسطو عامری هم به این دعوت پاسخ دادند و در ابتدای مسیر 400 متر قرار گرفتند. فرزین رستگار که تایمهای زیر 11 ثانیه را نیز داشته نتوانست این کار را انجام دهد، اما سامان خنجری با داتسون کاری کرد کارستان. حتی مدیران فدراسیون و حتی رانندگان کلاسهای دیگر هم منتظر رکورد زیر 10 ثانیه بودند و سرانجام این اتفاق افتاد. سامان خنجری با تمرکز بالا سر خط استارت ایستاد و با سبز شدن چراغ، توفانی در محدوده اتوبان ساوه به پا کرد و رکورد درگ ایران را به زمان 9:853 ثانیه کاهش داد. درباره این چند ثانیه فقط خود سامان خنجری توضیح دقیقی دارد: «واقعا مثل یک رویا بود. لحظه لحظه اش را تا آخر عمرم به یاد خواهم داشت. کاملا متوجه شدم که این تایم با 10:01 ثانیه دیروز هم خیلی فرق داشت. خیلی تهاجمی با ماشین رفتار نکرده بودم.
جوری دنده عوض کردم که تا به حال نکرده بودم. هر لحظه ممکن بود موتور منفجر شود. من ابزار دقیقی روی ماشین دارم و آن را روی شتاب جی ست کرده بودم. چیزی که سیستم اندازهگیری نشان داد فشار 2 جی بود. یعنی به قفسه سینه و مغز من 200 کیلوگرم نیرو وارد شده بود. آخر 400 متر چشم هایم را در آینه دیدم، پر خون شده بود!»
رکورد 9:853 ثانیه برای طی کردن یک چهارم مایل یا 400متر البته رکوردهای دیگری را هم با خود به همراه داشت. ثبت شتاب صفر تا صد با زمان 2/2 ثانیه (سریع تر از بوگاتی ویرون افسانه ای) و رسیدن به سرعت 270 کیلومتر بر ساعت در لحظه عبور از خط پایان، از دیگر حد نصابهای این رکورد بزرگ در ایران است. سامان خنجری آنقدر تحت تاثیر این زمان قرار داشت که از چتر ایمنی یا پاراشوت خود نیز استفاده نکرد. جالب که خودرو داتسون سامان خنجری مسلح به موتور 6/2 لیتری جدیدی است که تمام کارهای تیونینگ، زیربندی و بدنه آن به دست مهندسان جوان ایران انجام شده و چنین عملکرد خارقالعادهای را از خود نشان داده است. سامان خنجری میگوید: «آنقدر در پیست مسابقه، بعد از آن و در فضای مجازی پیامهای مثبت و خوشحالی مردم و دیگر رانندهها را دریافت کردم که حد ندارد. از این همه قدرشناسی در پوست خودم نمیگنجم.»
هنوز یک مسابقه دیگر تا پایان سال 97 باقی مانده و به نظر میآید رکورددار ایران هنوز هم انگیزههای زیادی برای رقابت دارد. خنجری میگوید: «تا زمانی که احساس کنم میتوانم رکوردهای بهتری برای ایران ثبت کنم، مسابقه میدهم. »
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم