مصاحبه اخیر سیدحسن نصرا... دبیر کل حزب‌ا... لبنان بازتاب وسیعی در رسانه‌ها پیدا کرد و تحلیل‌های زیادی را به همراه داشت. این مصاحبه در شرایط حساس برگزار شد، چون دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های عربی و غربی معاند انقلاب اسلامی، چندی پیش شایع کردند دبیر کل حزب‌ا... دچار عارضه مغزی شده و بزودی با تصمیم‌گیری ایران، جانشینی برای او در نظر گرفته خواهد شد. از پخش این شایعه مدتی گذشت و واکنشی از سوی سید حسن نصرا... به آن نشان داده نشد، اما با این مصاحبه، هم وضعیت سلامت دبیرکل حزب‌ا... روشن شد و هم پاسخ نصرا... نشان داد که وی برای شگردهای تبلیغاتی و رسانه‌ای صهیونیستی اهمیتی قائل نیست و صرفا خود برای اعلام مواضعش به‌صورت رسانه‌ای تصمیم‌گیری خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۸۸۵۲۴

در این مصاحبه روی محورهای مهمی بحث شد. نکته اول درباره تونل‌هایی بود که رژیم صهیونیستی مدعی کشف آن شده بود. پاسخ نصرا... مبنی بر این‌که این تونل‌ها مربوط به
15 سال پیش بود عجز و ضعف دستگاه اطلاعاتی و امنیتی رژیم اسرائیل را نشان داد. از سوی دیگر، وی به مساله احتمال تهاجم و جنگ فراگیر میان حزب‌ا... و رژیم اشغالگر قدس اشاره کرد و گفت در صورت تهاجم گسترده علیه سوریه و لبنان چنین اتفاقی خواهد افتاد و نصرا... در عین حال تاکید کرد بیان این سخنان از سوی وی نباید باعث شود کسی حزب‌ا... را به‌عنوان آغازگر جنگ متهم کند. همچنین در ادامه این گفت‌وگو،‌ نصرا... با ارائه تحلیلی درباره شتاب برخی از کشورها مثل امارات و بحرین برای بازگشایی سفارت خود در دمشق، گفت بعد از اعلام خروج آمریکا از سوریه،‌ سعودی‌ها و اماراتی‌ها نگران حضور ترکیه به عنوان جایگزین آمریکا در سوریه شدند و این نشان می‌دهد حضور ترکیه سنی در سوریه بیش از حضور ایران شیعی موجبات نگرانی این کشورها را فراهم می‌آورد. نصرا... همچنین به مساله خروج آمریکا از سوریه پرداخت و عنوان کرد ایالات متحده بازی را باخته با این وصف عربستان و امارات درخواست کردند آمریکا در صورت خارج شدن ایران از خاک سوریه، از این کشور خارج شود. براساس طرح آمریکایی‌ها که با روسیه هم درباره آن مشورت کرده بودند طرح آنها برای خارج کردن ایران از سوریه علنی شد اما این طرح، هم از سوی ایران و هم از سوی بشار اسد رد شد و حتی اسد عنوان کرد اگر ایران هم خواهان خروج از سوریه باشد، من از ایرانی‌ها درخواست می‌کنم که بمانند. یکی دیگر از نکات مهم این مصاحبه،‌ تحلیل
سید حسن نصرا... درباره حملات گهگاهی اسرائیل به دمشق و فرودگاه این شهر بود. براساس ارزیابی دبیرکل حزب‌ا...،‌ اسرائیل این بیم و نگرانی را دارد که حزب‌ا... به موشک‌های نقطه زن دسترسی پیدا کند و نصرا... اطمینان داد که حزب‌ا... به موشک‌های نقطه زن دسترسی پیدا کرده و حتی به مرحله مونتاژ آن نیز رسیده است. نکته قابل تامل سخنان نصرا... این بود که در صورت وقوع جنگ میان حزب‌ا... و اسرائیل، موشک‌های نقطه زن صرفا اهداف سیاسی و نظامی را مورد هدف قرار خواهد داد و اگر بنا باشد با موشک‌های معمولی به اسرائیل حمله شود، ممکن است اهداف عادی نیز مورد هدف قرار گیرد. این بخش از صحبت‌های نصرا... با توجه به این‌که به صورت مستقیم این مصاحبه از برخی شبکه‌های اسرائیل پخش می‌شد و مورد تحلیل قرار می‌گرفت، زمینه را برای ایجاد شکاف میان دولت اسرائیل و مردم آن فراهم کرد. وی در این مصاحبه تعبیر شاخ شکسته را برای محمد بن سلمان به کار برد و کار او را با توجه به تخریب چهره عربستان در ماجرای قتل خاشقجی تمام شده تلقی کرد. وی همچنین به موضوع ایران نیز اشاره و خاطرنشان کرد ایران با وجود فشارهای وارده از سوی آمریکا تسلیم نخواهد شد. در مجموع این مصاحبه و محتوای ارائه شده به انسجام محور مقاومت انجامید و اقتدار این محور در سطح جغرافیای منطقه را نشان داد.
این گفت‌وگو نشان داد نصرا... آگاهی کاملی از وضعیت منطقه دارد و ضمن نشان دادن اقتدار در بیان کلمات، جو حاکم بر رسانه‌های منطقه، شکست و ضعف و عجز دستگاه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی را آشکار کرد. همین مساله این ویژگی را به سخنرانی‌های نصرا... داده که پس از ایراد، نوعی موازنه را در معادلات منطقه ایجاد می‌کند.

سیدابراهیم سیدافقهی
تحلیلگر مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها