گفت‌وگو با منوچهر والی زاده، دوبلور و گوینده رادیو

علاقه‌ای به سفر خارج از کشور ندارم !

بعد از ظهر روز جمعه، وقتی بیشتر مردم در حال استراحت، مهمانی، طبیعت‌گردی و ... هستند و حوصله سر و کله زدن با آدم‌ها را ندارند، بهش زنگ بزنی نه تنها جواب سوالاتت را بدهد، خوشرو و خندان هم باشد.قبل از جواب دادن به هر سوال کمی مکث کند، بعد خنده ریزی کرده و آهسته جوابت را بدهد.این جور آدمی حتما حال درونی‌اش آن‌قدر خوب است که بشود با او درباره حال خوب صحبت کرد؛ چیزی که این‌روزها مثل هوا برای زندگی لازم است.
کد خبر: ۱۱۸۸۳۰۲

فلسفه نبافد از کلمات سنگین و پر طمطراق استفاده نکند و ساده باشد، خودش باشد، نه صدای خوبش را به رخ بکشد نه بگوید فلان کردم و بیسار کردم و این‌قدر خواندم و آن‌قدر می‌خوانم. از چیزهایی بگوید که برای خیلی از ماها دور و دست‌نیافتنی است.منوچهر والی‌زاده آن‌قدر دست‌یافتنی و به اصطلاح معمولی است که حالم را خوب کرد و کیف کردم از هم‌صحبتی با او در یک بعد از‌ ظهر جمعه که می‌توانست کسالت‌بار باشد؛ اما والی‌زاده نشانم داد اگر خودت باشی و ادا و اصول درنیاوری و به آنچه داری قانع باشی، خندیدن حتی در شرایط دشوار هم زیاد سخت نیست.

به گفته خودش از 17 سالگی وارد حرفه دوبله و گویندگی شده و در کارنامه خود صحبت به جای شخصیت مهم فیلم‌ها و سریال‌های مهم را ثبت کرده است؛ از شرلوک هلمز بگیر تا دون کورلئونه و بازیگرانی مثل استیو مک کوئین، هریسون فورد، تام کروز، مل گیبسون، مت دیمون، کیانو ریوز، عامرخان، هیو جکمن و ... شاید همین دنیای متفاوت، باوقار، متنوع دوبله بوده و هست که حالا می‌گوید تنها چیزی که حالم را خوب می‌کند، کار است.وقتی سرکارم انگار همه خوبی‌ها دور و برم هستند. به والی‌زاده می‌گویم، شما عالی هستید این‌همه شخصیت‌ خوب را با صدایتان برای ما دست‌یافتنی کرده‌اید،با صدایتان حال خوب را به ما رسانده‌اید، می‌دانید خیلی دوستتان داریم؟ می‌خندد، عمیق می‌خندد و می‌گوید: چه بگویم از این همه لطف ! مردم عالی هستند.پیام‌های مهرشان به جان و روانم می‌نشیند، روزهای سه‌شنبه از ساعت شش تا ده گوینده رادیو پیام هستم، آن‌قدر از طرف مردم پیام‌های خوب دریافت می‌کنم که بقیه روزهای هفته‌‌ام را می‌سازد. شرایط روزگار زیاد خوب نیست، اما همین بده بستان‌‌های مهربانی و محبت بخش زیادی از نامهربانی‌های شرایط را بر‌طرف می‌کند.ما که با مردم در ارتباط هستیم اگر حالمان بد باشد،نمی‌توانیم حال خوب را به مردم منتقل کنیم، ما در هر شرایطی باید حالمان خوب باشد.

برخی از نامهربانی آدم‌های پیرامونشان گلایه‌مندند. به والی‌زاده می‌گویم اما از صحبت‌های شما چنین برمی‌‌آید که اگر آدم خودش خوب باشد، بازتاب خوبی‌هایش را دریافت می‌‌کند و زیاد وابسته به این نیست که دیگران چه می‌کنند یا چه نمی‌کنند؟ می‌گوید: دقیقا همین‌طور است.وقتی اخلاقت بد باشد چگونه باید توقع داشته باشی که مردم با تو خوب باشند!؟ می‌پرسم اهل گلایه کردن هستید، می‌گوید: بعضی اوقات بله ! یکی درباره دستمزدمان است که خیلی کم است ! استخدام صدا و سیما نیستم، اما بازنشسته تامین ا جتماعی‌ام، چون خودم را خویش‌فرما کردم و چند سالی است حقوق بازنشستگی می‌گیرم. حالا فکر کنید با این حقوق و دستمزدی که می‌گیریم چگونه می‌توان در این شرایط سخت،امورات زندگی را مدیریت کرد.
زندگی چهره‌های معروف از بازیگر بگیر تا دوبلور و مجری به نظر ما که از بیرون به آنها نگاه می‌کنیم، سرشار از رفاه است، چون بر این باوریم که درآمد زیادی دارند، والی‌زاده اما می‌گوید: اصلا اینجوری نیست ! خیلی از جوان‌ها که وارد حرفه دوبله می‌شوند، با این خیال می‌آیند که درآمد زیادی خواهند داشت، اما راستش از این خبرها نیست،اگر با هدف پولدار شدن ،حرفه دوبله را انتخاب می‌کنند باید بگویم انتخاب اشتباهی می‌کنند. اهل قناعت هستید؟ دوبلور شرلوک هلمز در جواب می‌گوید: شرایط آن‌قدر سخت شده که اگر با قناعت زندگی نکنی، نمی‌توانی ادامه بدهی. من هیچ‌وقت آدم زیاده‌خواهی نبوده‌ام. از همان نوجوانی این‌طور بودم.پذیرفتم که روی پیشانی‌ام نوشته‌اند که باید دوبلور و گوینده باشم و من هم این را پذیرفتم و سال‌هاست در این حرفه مشغولم و اگر یک‌بار دیگر هم به‌دنیا بیایم بازهم این حرفه را انتخاب خواهم کرد، اما تحصیلات دانشگاهی را هم در برنامه‌هایم خواهم گذاشت.با مدرک دیپلم چندان نمی‌توان پیشرفت کرد و به آنچه می‌خواهی برسی. صدا پیر می‌شود یا نه؟ برخی می‌گویند صدا ربطی به سن و سال ندارد برای همین یک دوبلور می‌تواند حتی در زمان سالمندی هم حرفه‌اش را ادامه دهد. والی‌زاده می‌گوید: صدا مراقبت می‌خواهد مثل جسم که باید مواظبش باشی! دوبلور و گوینده اگر مدتی کار نکنند، تارهای صوتی‌ آنها کدر می‌شود و صدایشان تغییر می‌‌کند اما اگر به صورت مستمر کار کنی، صدا شفافیت و جوانی خود را حفظ می‌‌کند. از این دوبلور در بعد از ظهر روز جمعه می‌پرسم اهل کتاب خواندن و مطالعه هستید، که خیلی رک و بدون تعارف می‌گوید: نه ! زیاد وقت مطالعه ندارم.اما شما کتاب بخوانید، حتما خوب است که اهل‌تفکر و اندیشه مطالعه را توصیه می‌کنند. اوقات فراغتش را هر کسی جوری پر می‌کند بر اساس علاقه‌مندی‌هایش، والی‌زاده در اولین فرصتی که پیدا کند ، سفر می‌رود، می‌گوید: دوست دارم، ایران را ببینم اما تا حالا به خارج از کشور سفر نکرده‌ام ! علاقه‌ای به سفر به خارج ندارم،‌وقتی این‌همه جا در کشور خودم هست که هنوز ندیده‌ام، چرا باید بروم خارج را ببینم.

سهراب سپهری می‌گوید: ساده باشیم چه در باجه یک بانک، چه در زیر درخت.... منوچهر والی‌زاده به‌جای شخصیت‌های مهم که زندگی پر هیجانی داشته‌اند،‌صحبت کرده ، یعنی بخشی از زندگی آنها را در خیال خود تجربه کرده است، شاید همه اوج و فرود زندگی آنها را هنوز هم در ذهن خود مرور می‌کند و شاید به همین دلیل است که تصمیم گرفته در زندگی واقعی ساده باشد و زندگی را ساده بگیرد و از آن لذت ببرد.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها