یک شرکت دانش بنیان ابداع کرده است

نانوپوشش‌های جادویی محافظ رنگ خودروها

در سومین نمایشگاه خودروی تهران که از 18 تا 21 دی ماه در محل شهر نمایشگاهی آفتاب در جنوب تهران برگزار شد، غرفه‌ای متعلق به شرکتی دانش‌بنیان توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود. در این غرفه یک دستگاه کیا سراتو قرار داشت که رنگ نیمه سمت راست آن با نانوپوشش پوشانده شده بود و نیمه سمت چپ آن بجز رنگ عادی پوشش خاصی نداشت. یکی از مسؤولان غرفه با ظرف آبی در کنار خودرو ایستاده بود و آب را روی هر دو سمت خودرو می‌ریخت تا بازدیدکنندگان ببینند در سمتی که از نانوپوشش بهره می‌برد، قطرات آب سر می‌خورند و روی بدنه یا شیشه باقی نمی‌مانند.
کد خبر: ۱۱۸۷۲۳۵


دکتر مهدی منصوریان، فارغ‌التحصیل دانشگاه ای‌پی‌اف‌ال (EPFL) سوئیس و مدیرعامل مجموعه دانش‌بنیان نانووا (سرواژه عبارت نانوپوشش‌های واکنشگر آب‌گریز) که این آزمایش ساده را شخصا برای مردم انجام می‌داد به جام‌جم می‌گوید: پوشش آبگریز شیشه و بدنه خودرو خاصیتی به شیشه و بدنه خودرو می‌دهد که گرد و غبار کمتری را جذب کند، گل و لای به آن نچسبد و به این ترتیب آب باران و گل‌ولای از روی شیشه و بدنه غلت می‌خورد و شسته می‌شود تا خودرو کثیف نشده و به رنگش آسیبی وارد نشود.
وی با اشاره به این‌که اگر دارندگان خودرو مایل باشند می‌توانند محصول نانوپوشش ایرانی این شرکت دانش‌بنیان را برای خودروی خود استفاده کنند، درباره کیفیت و هزینه انجام نانوپوشش کردن خودرو به جام‌جم می‌گوید: هر بسته اسپری برای خودروهای سواری معمولی شامل شیشه، بدنه، رینگ و لاستیک 54 هزار تومان قیمت دارد و مدت ماندگاری و اثربخشی آن برای خودرو
دو ماه است. در این مدت خودرو می‌تواند از خدمات کارواش و... استفاده کند و در صورت بارش باران نیز قطرات آب را به خود جذب نخواهد کرد، اما در پایان دو ماه در صورتی که مالک خودرو علاقه‌مند بود باید نانوپوشش خودرو را با بسته جدید دوباره تقویت کند تا اثربخشی آن تمدید شود. از مزایای دیگر استفاده از این نوع نانوپوشش‌ها برای خودرو می‌توان به جلوگیری از آفتاب‌سوختگی، پیشگیری از خط و خش ناخن، ممانعت از آسیب‌های ناشی از فضولات پرندگان و صمغ درختان و همین طور بارش باران‌های اسیدی اشاره کرد. خودروی مسلح به نانوپوشش‌ها از آنجا که به یک لایه نانویی تفلونی مجهز شده است، خاصیت دوام رنگ بیشتری پیدا می‌کند.
این محقق نانوفناوری اشاره می‌کند: در صورتی که در زمان رنگ‌شدن خودرو در کارخانه، رنگ خودرو با استفاده از این فناوری از ابتدا خاصیت نانویی آبگریز داشته باشد، در این صورت این ویژگی را به صورت دائمی در خود خواهد داشت و نیاز به تمدیدهای دوماهه پوشش آن نخواهد بود.
در حال حاضر، محصولات دیگر این شرکت مانند پوشش‌های صندلی خودرو در اختیار خودروسازان داخلی قرار گرفته است. چنین پارچه‌هایی هم آتش‌گریزند و هم آب‌گریز و به این ترتیب کثیفی کمتر و بوی نامطبوع کمتری در صورت استفاده بلندمدت خواهند داشت. در این مجموعه در کل حدود 35 نفر مشغول کارند و در صورت استقبال خودروسازان مشاغل بیشتری برای جوانان تحصیلکرده مهیا خواهد شد.
گفتنی است محصولات این شرکت اکنون به کشورهایی همچون روسیه، تاجیکستان و ترکیه صادر می‌شود. هزینه تمام شده محصولات این شرکت از آنجا که به ریال محاسبه می‌شود، با افزایش اخیر نرخ ارز با قیمت تمام شده پایین‌تری در مقایسه با رقبای خارجی در کشورهای دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد. به‌ویژه در برخی مناطق که خودروهای کثیف براساس قوانین راهنمایی و رانندگی اجازه تردد در شهر را ندارند.

کاظم کوکرم

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها