حرف های تازه در 40 سالگی «سوپرمن»

پرواز ابرقهرمانانه کلی در آسمان هالیوود

آیا می‌توان تصور کرد که محمد‌علی کلی، قهرمان سنگین‌وزن رشته مشت‌زنی در جلوی دوربین نقش سوپرمن ابرقهرمان افسانه‌ای دنیای داستان‌های مصور را بازی کند؟ آیا می‌توان قبول کرد که بازیگران مولفی چون آل ‌پاچینو و داستین هافمن قرار بوده در اکشن کمیک‌استریپی سرگرم‌کننده‌ای بازی کنند که فقط با هدف سرگرم کردن تماشاچی ساخته شده است؟ آیا می‌توان پذیرفت که یکی از فیلمسازان مولف دهه 70 میلادی (که در فیلم‌هایش درباره مسائل مهم سیاسی و اجتماعی صحبت می‌کند) قرار بوده پشت دوربین اکشن کمیک‌استریپی «سوپرمن» در سال 1977 قرار گیرد؟ به طور طبیعی، هر شنونده کنجکاو، پیگیر و آگاه به امور سینما به این پرسش‌ها پاسخ منفی خواهد داد. اما قبل از هر پاسخ منفی به این پرسش‌های جالب و تعجب‌برانگیز، باید کمی تامل کرد! در 40 سالگی نمایش عمومی فیلم سوپرمن، ایلیا سالکایند یکی از تهیه‌کنندگان فیلم در گفت‌وگویی جنجال‌برانگیز حرف‌های تازه‌ای زده است. این حرف‌ها حکایت از آن دارد که در پشت پرده تولید فیلم، مسائل جالبی بوده که البته تا به حال کسی اطلاعی از آنها نداشته‌است.
کد خبر: ۱۱۸۶۹۹۰

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، اطلاعات تازه خبر از آن میدهد که سوپرمن در زمان تولید، با حرفها و حدیثهای زیادی روبهرو بوده و حاصل کار قرار بوده اصلا چیز دیگری باشد. به گفته سالکایند، در ابتدای بحث تولید فیلم از محمدعلی کلی، قهرمان مشتزنی جهان صحبت شده بود تا نقش کلارک/ سوپرمن را بهعهده بگیرد و در آسمان هالیوود پرواز کند! البته تهیهکنندگان فیلم در کمپانی، فهرستی تهیه کرده بودند و در آن، نام کسانی را نوشته بودند که میتوانستند در این فهرست کوتاه قرار گیرند.

فهرست نام بازیگران

سالکایند میگوید: یکی از شرایط شرکت دی سی کامیکز که مالک داستان مصور سوپرمن بود، تهیه فهرستی از نام افرادی بود که قابلیت حضور در نقش مرد پرندهای سیاره کریپتون را داشتند. آنها قاطعانه از ما اسم و فهرست میخواستند. معلوم بود برایشان خیلی مهم است که این نقش را چه کسی قرار است بازی کند. البته خود آنها کسی را به ما پیشنهاد نکردند. انتخاب نام افراد این فهرست، به من سپرده شد. کار سادهای نبود. چه کسانی میتوانستند در آن ایام، در نقش سوپرمن ظاهر شوند؟ زمانی که آنها از کسانی مثل کاسیوس کلی، آل پاچینو و داستین هافمن نام بردند، بسیار ذوقزده و درعین حال متعجب شدم. اینها نامهایی بزرگ و باشکوه بودند و هر آدمی را وسوسه کار با آنها در چنین پروژهای میکرد. اما آیا هر یک از اینها میتوانستند یک سوپرمن عالی روی پرده سینما باشند؟

هیچ یک انتخاب نشدند!

اما با گذشت زمان، هیچیک از این افراد برای بازی در نقش مرد پرندهای انتخاب نمیشوند و قرعه به نام کریستوفر ریوز میافتد. او که چهره چندان شناختهشدهای در آن ایام نبود، در چند فیلم سوپرمنی آن دوران بازی و تبدیل به یکی از ستارگان روز سینما شد. شاید افتادن او از روی اسب و فلج شدنش هم، آه کسانی بوده است که نتوانستد ایفای نقش سوپرمن را روی پرده سینما به عهده بگیرند! اما چه شد که هیچیک از آن نامهای بزرگ و غیرمتعارف، در نقش سوپرمن ظاهر نشدند؟ به گفته سالکایند، انتخاب بازیگر نقش اصلی به صورت یک چالش سخت و پیچیده درآمده بود. برخی اوقات احساس میکردم کارمان راه به هیچ جایی نخواهد بود. خیلی زود متوجه شدم که دی سی کامیکزیها، میخواهند در همه کارها دخالت و نظارت کنند و حتی درباره صحنهآرایی و گریم هم نظر بدهند. اینها چیزهای مهمی نبود، مشکل اصلی برسر انتخاب بازیگر سوپرمن بود!

واقعیتهای موجود درخواستهای اضافی

سالکایند که در آن دوران ظاهرا با مشکلات زیادی روبهرو بوده، تلاش میکند واقعیتهای موجود در تولید فیلمهای سینمایی و پروسه انتخاب بازیگر را برای مدیران دیسی کامیکز توضیح دهد: برای آنها نامهای بزرگ مطرح بود و متوجه نبودند که هر چیزی را باید در جای درست آن مورد استفاده قرار داد. کلی یک ورزشکار بزرگ بود، اما آیا میتوانست یک بازیگر بزرگ هم باشد؟ آیا تماشاگران او را در قالب جوان رانده شده از یک سیاره دور به کره زمین میپذیرند؟ مدیران دیسی کامیکز فقط به این توجه داشتند که پاچینو و هافمن بازیگران نامدار و بزرگی هستند، که نقش هایشان را به بهترین شکل ممکن بازی میکنند؛ اما متوجه این نکته و واقعیت نبودند که این دو بازیگر باشکوه، بازیگران فیلمهای غیرمتعارف هستند. به صورت طبیعی، آنها نمیتوانستند یک سوپرمن خوب هم باشند. اصلا چنین نقشی به آنها نمیخورد. پیش خودم لحظهای را مجسم میکردم که به آنها پیشنهاد بازی در این نقش را میدهیم. مطمئن هستم که قیافهشان خیلی دیدنی بود!

«خوب درنمیآید!»

این تهیهکننده در ادامه میگوید که هافمن کمی بعد برای بازی در نقش لکس لوتر شخصیت شرور داستان و دشمن همیشگی سوپرمن انتخاب شد: هافمن را در طول برگزاری جشنواره بینالمللی کن ملاقات کردیم. ضمن خوردن نهار، درباره نقش لکس لوتر هم حرف زدیم. گفتم خیلی هیجانانگیز میشود در این نقش بازی کند. بعد از یک مکث کوتاه گفت: کار نمیکند، خوب درنمیآید. هیچ توضیح دیگری هم نداد. بعدا این نقش را به جین هکمن دادیم. هکمن آن زمان سبیل داشت و ریچارد دانر، کارگردان فیلم آنرا نمیخواست. ما احساس میکردیم هکمن با سبیل، منفیتر و هولناکتر به نظر میرسد.

همکاری مشترک کلی و سوپرمن

سالکایند در گفتوگوی افشاگرانه خود، درباره دیدار احتمالیاش با پاچینو حرفی نمیزند و حاضر به افشای نام آن فیلمساز غیرمتعارفی هم نمیشود که برای کارگردانی سوپرمن انتخاب کرده بودند. به جای آن، درباره همکاری مشترک کلی و سوپرمن در یک داستان مصور میگوید! همان سال 1978 که فیلم سوپرمن اکران عمومی شد، داستان مصوری توجه عموم مردم را به خود جلب کرد. در این داستان، کلی و سوپرمن با هم متحد و همراه میشوند تا علیه گروهی از موجودات بیگانه فضایی مبارزه کنند، که به زمین حمله کردهاند.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها