تقریبـــا یک مـــاه پیش بــــود کــــه رئیس‌جمهور آمریکا به طور ناگهانی با اعلام شکست کامل داعش در نبرد با ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری واشنگتن، فرمان خروج فوری 2000 سرباز آمریکایی را از خاک سوریه صادر کرد. این تصمیم غیرمنتظره تعجب موافقان و مخالفان حضور آمریکا را در منطقه برانگیخت، چرا که در تناقض کامل با اظهارات قبلی دولتمردان آمریکایی بود.
کد خبر: ۱۱۸۶۵۰۹

ورونیکا کراشنینیکوا، مدیرکل موسسه مطالعات و ابتکارات سیاست خارجی روسیه در مصاحبه با خبرنگار جام‌جم در حاشیه اجلاس دفاع و امنیت در غرب آسیا، معتقد است تصمیم ترامپ احتمالا اجرایی نمی‌شود، زیرا که دستگاه‌های امنیتی آمریکا مخالف این اقدام هستند. وی افزود: این تصمیم شخصی ترامپ بوده است. دستگاه‌های امنیتی آمریکا با این تصمیم موافق نیستند. این اتفاق قرار نیست بیفتد. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که آمریکا تصمیمات سازنده و مثبت بگیرد. به گفته کراشنینیکوا سابقه رفتار آمریکا در منطقه و سیاست‌های آنها در چند سال گذشته نشان می‌دهد آنها قصد ندارند خاورمیانه را ترک کنند. وی می‌گوید: خیلی سخت بتوان تصور کرد که آمریکایی‌ها سوریه را ترک می‌کنند. حتی اگر آنها منطقه را ترک کنند، به عراق خواهند رفت، جایی که به مرزهای ایران نزدیک‌تر است. کراشنینیکوا در پاسخ به این سوال که نظر وی در مورد همکاری استراتژیک ایران و روسیه در منطقه خاورمیانه چیست می‌گوید تلاش‌های دو کشور به بازگشت ثبات به منطقه منجر شده است و کشورهایی مانند سوریه، ایران و روسیه در حال همکاری نزدیک هستند تا ثبات را به این منطقه بیاورند.
از سوی دیگر دومینیک دلاوارد، افسر سابق اطلاعاتی ارتش فرانسه که از سال 1959 تا 2005 به خدمت مشغول بوده و فارغ‌التحصیل معروف‌ترین مدرسه نظامی فرانسه یعنی سن‌سیر است، می‌گوید: ترامپ در تلاش است قول‌هایی را که در زمان انتخابات داده بود، برآورده سازد تا خیالش از پیروزی در انتخابات سال 2020 ریاست جمهوری راحت باشد. وی با اشاره به تعطیلی دولت آمریکا در نتیجه اختلاف ترامپ با دموکرات‌ها گفت ترامپ می‌داند که کنگره تحت نفوذ شدید لابی اسرائیلی است، بنابراین وی تهدید به خروج از سوریه کرده تا اسرائیلی‌ها را بترساند و آنها را وادار به فشار بر کنگره کند.دلاوارد افزود: «ترامپ به اسرائیل می‌گوید که اگر می‌خواهید من در سوریه بمانم باید سراغ کنگره بروید -مثلا از طریق آیپک - و فقط ده نماینده را وادار کنید به نفع من رای دهند تا لایحه مورد نظر من تصویب شود.»
دلاوارد گفت شاید ترامپ تصمیم بگیرد واقعا بخشی از نیروها را به خانه بازگرداند و یا آنها را جای دیگری بفرستد، اما این اقدام نمادین خواهد بود و ترامپ به طور کامل عقب‌نشینی نخواهد کرد. من صد در صد مطمئنم که او سوریه را ترک نخواهد کرد. وی دلیل حضور آمریکا در سوریه را «بستن مسیر تدارکاتی از ایران به سوریه و سپس لبنان و ممانعت از افزایش تهدیدات ضد اسرائیل» می‌داند و در عین حال می‌گوید: «گرچه آمریکا اکنون سوریه را ترک نخواهد کرد، اما واشنگتن در آینده نزدیک باید این کار را انجام دهد، چون آمریکا اصلا در شرایط خوبی نیست و به‌زودی وارد یک بحران بزرگ خواهد شد. من در خصوص امسال و سال آینده صحبت نمی‌کنم، بلکه در خصوص 2020 یا 2025 حرف می‌زنم». به اعتقاد وی آمریکا با بحران بدهی سنگین مواجه است، چون فقط بدهی فدرال به 23 هزار میلیارد دلار رسیده است. به علاوه، آمریکایی‌ها در جنگ تجاری با چین در حال بازنده شدن هستند. این شروع پایان است. اقتصاد آمریکا پر از حباب‌های اقتصادی است که ممکن است هر لحظه منفجر شود.

علیرضا هاشمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها