خشک کردن میوه یکی از روش‌های قدیمی نگهداری و دسترسی به طعم خوشایند آنها در تمام فصول محسوب می‌شود، هر چند امروزه میوه‌های خشک به دلیل سهولت مصرف به یکی از خوراکی‌های پر طرفدار تبدیل شده‌اند. میوه‌ها چه به صورت خشک شده و چه تازه وعده‌های غذایی بسیار مغذی و با ارزشی هستند.
کد خبر: ۱۱۸۶۴۲۹

میوه‌های خشک با خروج درصد زیادی از آب از بافت میوه تهیه می‌شوند. بسته به روش خشک کردن ارزش غذایی میوه‌های خشک متفاوت خواهد بود. مسلما استفاده از درجه حرارت‌های بالا به بخشی از مواد مغذی حساس آنها نظیر ویتامین C آسیب می‌رساند. هر چه دمای اعمال شده در حین خشک کردن کمتر باشد، میوه‌های خشک مغذی‌تری خواهیم داشت. از طرفی کاهش دما سبب طولانی شدن زمان خشک شدن و افزایش احتمال کپک‌زدگی به خصوص در روش‌های خشک کردن کنترل نشده در روش‌های سنتی (خشک کردن در آفتاب یا سایه) می‌شود که به دلیل رطوبت بالای آنهاست، اما بسیاری از مواقع با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست، بنابراین بهتر است به میوه‌های خشک شده صنعتی هم اعتماد کنید، چرا که در شرایط کنترل شده‌ای از نظر دما و رطوبت تولید می‌شوند.
مقایسه ارزش غذایی میوه‌های خشک و تازه: میوه‌های خشک ممکن است محتوای ویتامینی کمتری نسبت به میوه‌های تازه داشته باشند، اما بسیاری از ترکیبات مفید و مغذی آنها نظیر آنتی اکسیدان‌ها (پلی فنول‌ها)، املاح و فیبر بدون آسیب در میوه خشک باقی می‌ماند. میوه‌های خشک به دلیل از دست دادن آب محتوی مقدار بیشتری قندهای ساده نظیر گلوکز و فروکتوز در هر گرم خود هستند. بنابراین کالری آنها بسیار بالاتر از میوه تازه است. به عنوان مثال هر فنجان کشمش حاوی 430 کالری است در حالی که این میزان برای حجم معادل از انگور تازه 60 کالری است. پس حتما این نکته را در رژیم غذایی خود مد نظر قرار دهید.
یکی از نکات مهمی که در مورد میوه‌های خشک بسته‌بندی شده وجود دارد این است که بسیاری از آنها علاوه بر میوه دارای مقداری شکر افزوده شده نیز هستند. این نکته به‌خصوص در مورد آناناس خشک شده یا پاپایا از اهمیت زیادی برخوردار است. شکر افزوده شده به این میوه‌های خشک کالری آنها را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. بنابراین در صورتی که از میوه‌های خشک صنعتی استفاده می‌کنید و به‌ویژه افرادی که در رژیم‌های لاغری به سر می‌برند حتما نگاهی به برچسب تغذیه‌ای آن بیندازید و به کالری آن توجه کنید.

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها