در تحلیلی از رویدادهای داخلی انگلستان می‌توان چنین گفت که سیاستمدارانی که خواهان خروج از اتحادیه اروپا هستند، نمی‌دانند چگونه باید این برنامه را عملی کنند و آنان که می‌خواهند در اتحادیه اروپا باقی بمانند، نمی‌دانند چگونه می‌خواهند بقای خود را نگه داشته و آن را تضمین کنند. به دیگر سخن، سران بریتانیا و آنان که متولی تصمیم‌گیری در این کشورند، در حالتی از سرگشتگی قرار داشته و دقیقا نمی‌دانند چه می‌خواهند و چه برنامه‌ای برای آینده کشورشان خواهند داشت؟
کد خبر: ۱۱۸۵۷۷۶

دودستگی در شرایط کنونی، بهترین تعبیری است که در توصیف وضعیت فعلی بریتانیا می‌توان آن را به کار برد. کابینه ترزا می ‌دچار دودستگی شده و احزاب مخالف نیز دچار اختلاف شده و بریتانیا، حالتی از سرگردانی سیاسی را پشت سر می‌گذارد و آینده روشنی نیز درباره برون رفت از این چالش برای این کشور متصور نیست؛ چرا که رهبری کنونی انگلستان، از کاریزمای بالایی برخوردار نیست و خانم می‌ طی دو سال گذشته که مسؤولیت کابینه انگلستان را به‌‌عهده گرفته، با ناکامی‌های بسیاری مواجه بوده است.
وی در اقدامی به برگزاری زود هنگام انتخابات فراخواند و حزبش در این انتخابات، بیشتر کرسی‌های پارلمان را از دست داد و دچار شکست شد. ترزا می ‌در دو سال گذشته همواره کوشیده با اتحادیه اروپا به توافقی دست یابد، اما تلاش‌های وی ناکام مانده و دیدگاهش فقط طی چند دقیقه در مجلس عوام انگلیس مردود شد و خواسته وی عملی نگردید. وی همچنین کوشید رضایت جریانی از کابینه‌اش را که خواهان خروج از اتحادیه اروپا هستند جلب کند، اما در این برنامه نیز توفیقی به‌دست نیاورد و ناکام ماند.
ترزا می ‌در شرایط کنونی رقیبی که بتواند او را از صحنه قدرت کنار زده و جایگزین او شود، نداشته و به همین دلیل با وجود ناکامی‌های متعدد همچنان بر مسند نخست‌وزیری باقی مانده است. به دیگر سخن، گروه‌های معارض دولت وی در بریتانیا دچار ضعف شده‌اند؛ چرا که لابی حمایت‌کننده از اسرائیل در بریتانیا اعلام کرده نمی‌خواهد کوربین به قدرت رسیده و کابینه تشکیل دهد؛ کوربین که از رهبران معارض با دولت کنونی به شمار می‌رود، از مخالفان سرسخت همراهی انگلستان با جنگ‌افروزی در عراق بوده و با تجاوزگری اسرائیل به غزه و لبنان نیز مخالفت کرده است. وی اعلام کرده پس از به قدرت رسیدن، نخستین کاری که انجام می‌دهد، به رسمیت شناختن دولت فلسطینی است. از این رو لابی حامی اسرائیل با وی مخالفت کند.

دکتر محمدجواد گودینی
مترجم
منبع: رای الیوم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها