روزهای جمعه ساعت 12 تا 14 این برنامه از شبکه یک سیما پخش می‌شود

پیمان یوسفی؛ سکاندار برنامه جدید «ورزش و مردم»

در میان برنامه‌های ریز و درشتی که از سیما برای بینندگان پخش می‌شوند، برنامه‌های ورزشی جایگاه ویژه‌ای دارند. برنامه‌هایی که گاهی اوقات جذابیت و محبوبیت خود را در گرو مجری یا گزارشگری می‌بینند که با تبحر و تسلط خود بر نحوه اجرا، برنامه دیدنی‌تری را به تصویر می‌کشند. یکی از این برنامه‌های ماندگار، ورزش و مردم است و بینندگان تلویزیون خاطرات بسیار زیادی از زنده‌یاد بهرام شفیع دارند.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۴۹

ورزش و مردم با اجرای این مجری که اواسط مهرماه دار فانی را وداع گفت، قدیمی‌ترین برنامه ورزشی تلویزیون محسوب می‌شود که قدمت 40ساله دارد. مرحوم شفیع تلاش می‌کرد این برنامه را کدخدامنشانه اجرا کند تا مبادا انتقادها منجر به کدورت‌ها شود و بیشتر تلاش می‌کرد روابط صمیمانه در برنامه حرف اول را بزند تا این‌که برنامه به دعوا و چالش ختم شود. بینندگان ورزش‌دوست هم این رویه را سال‌ها پذیرفته بودند و با علاقه پیگیر این برنامه بودند و اگر می‌خواستند مباحث را چالشی‌تر دنبال کنند در برنامه نود به دنبالش می‌گشتند.
این برنامه ورزشی در ابتدا یکشنبه‌ها پخش می‌شد و مردم تا نیمه‌شب بیدار می‌ماندند تا از این طریق یکی از مسابقات لیگ‌های اروپایی را با چند روز تاخیر تماشا کنند. حال بعد از گذشت چند ماه سکان جدید این برنامه به پیمان یوسفی واگذار شد تا او با دیدگاه و نظرات خودش برنامه را روانه آنتن کند. اولین قسمت فصل جدید برنامه ورزش و مردم جمعه 28 دی‌ماه ساعت 12 تا 14 روی آنتن شبکه یک می‌رود.
فصل جدید این برنامه قرار است با تغییرات ملموس روی آنتن برود. همچنین دکور برنامه متناسب با حال و هوای فصل جدید برنامه است. مخاطبان در این فصل می‌توانند شاهد آیتم‌های جدید باشند و پیمان یوسفی در کنار اجرا، تهیه‌کنندگی برنامه ورزش و مردم را به عهده دارد.
پیمان یوسفی، مجری و تهیه‌کننده برنامه ورزش و مردم درباره اهداف تولید برنامه به جام‌جم می‌گوید: در یک کلام باید بگویم فصل جدید برنامه ورزش و مردم متحول می‌شود و بینندگان شاهد تغییرات گسترده‌ای خواهند بود.

بهره بردن از جوانان برای به‌روز بودن
این مجری ادامه می‌دهد: بنابراین سعی داریم تا برنامه ورزش و مردم برای مخاطبان به‌روز باشد و در همین راستا از جوانان بهره می‌بریم تا بتوانیم برنامه را به‌روز نگه داریم. ضمن این‌که ما به کل رشته‌های ورزشی در حد بضاعتمان می‌پردازیم.
وی با اشاره به رنگ و لعاب تازه برنامه ورزش و مردم توضیح می‌دهد: گرچه برنامه فقط هفته‌ای یک بار روی آنتن می‌رود، اما تعامل ما با مخاطب فقط یک روز نیست و در طول هفته تلاش می‌کنیم این ارتباط وجود داشته باشد و از نظرات شان نهایت استفاده را می‌بریم. رنگ و لعاب برنامه در فصل جدید برای مخاطبان با نوآوری همراه است. این تهیه کننده ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره زنده‌یاد بهرام شفیع مجری سابق برنامه ورزش و مردم که اواسط مهر ماه در اثر سکته قلبی در گذشت، می‌افزاید: همیشه یاد استاد عزیزمان، بهرام شفیع در برنامه ورزش و مردم زنده است. به همین دلیل اجرای این برنامه روی دوش من سنگینی می‌کند و جای خالی او همیشه احساس می‌شود، زیرا برنامه ورزش و مردم قدمت 40 ساله دارد و 30 و اندی سال آن را زنده یاد بهرام شفیع اجرا کرده است.

نگاه انتقادی و سازنده
یوسفی در پاسخ به این سؤال که در گذشته رویکرد انتقادی برنامه ورزش و مردم کمرنگ بود و مرحوم شفیع علاقه‌مند به این موضوع نبود که به حواشی ورزش بپردازد و کمتر نقد در این برنامه شنیده می‌شد، شما در رویکرد جدید چه موضوعی را دنبال می‌کنید؟ می‌گوید: من اصلا کاری به این موضوع در برنامه‌های گذشته ورزش و مردم ندارم و ورود هم پیدا نمی‌کنم، چون هر برنامه‌سازی مطالبات متفاوتی را در برنامه دنبال می‌کند و مسلما از دیدگاه او نشأت می‌گیرد. بنابراین من کاری به قبل ندارم. از سوی دیگر هر برنامه‌ای در زمان پخش، اقتضائات خودش را دارد. وی می‌افزاید: ما تلاش می‌کنیم رویکرد برنامه در فصل جدید انتقادی و سازنده باشد. این طور نیست که بخواهیم صرفا نقد منفی داشته باشیم، بلکه تلاش می‌کنیم منصفانه نقد کنیم تا برای ورزشکاران و ورزش‌دوستان سازنده باشد.

پرداختن به رویدادهای ورزشی مهم
یوسفی درباره این‌که معمولا سهم عمده برنامه‌های ورزشی به رشته فوتبال اختصاص دارد، آیا این اتفاق هم در فصل جدید برنامه ورزش و مردم اتفاق می‌افتد؟ تاکید می‌کند: این طور نیست که ما فقط به فوتبال بپردازیم و سعی می‌کنیم به همه رشته‌های ورزشی در حد بضاعت بپردازیم. شعار ما این است که سهم عمده برنامه به پرداختن به رویدادهای ورزشی که در هفته پررنگ بود، اختصاص دارد و این طور نیست که فقط روی یک ورزش متمرکز شویم. نگاه ما در برنامه تک بعدی نیست، بلکه نگاه گسترده به مقوله ورزش داریم و در این مسیر هم گام برمی داریم. وی ادامه می‌دهد: ضمن این‌که سهم عمده برنامه در هر قسمت به مهمان ویژه‌ای اختصاص دارد که قرار است به برنامه بیاید و درباره مباحث متفاوت ورزشی با آنها گفت‌وگو خواهیم داشت. این مجری درباره این‌که آیا کارشناس ثابت در برنامه دارید؟ توضیح می‌دهد: کارشناس ثابت نداریم، اما از خبرنگاران حرفه‌ای و متبحر رسانه‌های ورزشی به عنوان کارشناس بهره می‌بریم.

حضور خبرنگاران حرفه‌ای در اتاق فکر
یوسفی با اشاره به این‌که از خبرنگاران در اتاق فکر برنامه هم استفاده می‌برد، عنوان می‌کند: به خاطر این‌که می‌خواهیم مباحث برنامه ورزش و مردم به روز باشد، حتما از حضور خبرنگاران حرفه‌ای در اتاق فکر و محتوای برنامه بهره می‌بریم و از دیدگاه‌های آنها استفاده می‌کنیم.
این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: همان‌طور که در صحبت‌هایم اشاره کردم قرار است از فضای مجازی استفاده مفید داشته باشیم، به همین دلیل اپلیکیشنی با شروع برنامه راه‌اندازی می‌کنیم تا از این طریق با مخاطبان در طول هفته در ارتباط باشیم و خوراک خوبی به دست شان بدهیم. ضمن این‌که از نظرات آنها هم استفاده می‌کنیم، زیرا یکی از وظایف برنامه سازان تعامل با مخاطبان است و نباید از این مساله غفلت کرد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها