روز گذشته یک بار دیگر «انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان» مردم این کشور را به برگزاری تظاهرات در خارطوم و دیگر شهرهای سودان فراخواند. معترضان اعلام کردند قصد دارند به طرف کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کنند. این درحالی است که عمر البشیر با دادن وعده‌های اصلاحات اقتصادی تلاش می‌کند اعتراضات را مهار کند . سودان از ۱۹ دسامبر گذشته شاهد چندین تظاهرات‌ در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی است. بنا به اذعان دولت سودان تا‌کنون در این تظاهرات‌ها ۱۹ نفر کشته شده‌اند در حالی‌که سازمان عفو بین‌الملل شمار کشته‌ها را ۳۷ نفر اعلام کرده است.
کد خبر: ۱۱۸۴۷۳۱

روز شنبه عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور در یک حکم ریاست‌‌جمهوری الخیر النور المبارک را به عنوان وزیر بهداشت، جانشین محمد مصطفی ابوزید، رهبر گروه انصار السنه کرد. وی اخیرا از سمتش برکنار شده بود . همچنین البشیر، عصام‌الدین محمد عبدا... را برای دبیرکلی شورای وزرای ملی انتخاب کرد. به گزارش القدس العربی، رئیس‌جمهور سودان در واکنش به کسانی که خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند، گفت برای انتخابات ۲۰۲۰ و رسیدن به قدرت آماده شوند. البشیر‌ افزود: ما از جانب مردم اختیار تام داریم و از طریق انتخابات با نظارت کمیسیون انتخابات که همه گروه‌های سیاسی آن را به رسمیت شناخته‌اند به قدرت رسیدیم. البشیر درباره یادداشتی هم که مخالفان تحویل او داده‌اند، گفت: این یادداشت از سوی کسانی است که مردم به آنها اختیار نداده‌اند. وی در پاسخ به کسانی که او را دیکتاتور خوانده‌اند، گفت: اگر دیکتاتور بودم دو هفته گذشته در ولایت الجزیره و دیگر مناطق به گرمی از من استقبال نمی‌شد. مردم سودان منافق نیستند، من نمی‌گویم همه مردم با من هستند، برخی از آنها مخالف من هستند. رئیس‌جمهور سودان درباره درخواست‌ها برای تظاهرات با اهداف درخواست کناره‌گیری او گفت، مردم به این درخواست‌ها پاسخ ندادند، زیرا آن را قانع‌کننده نیافتند. هفته گذشته احزاب مخالف البشیر با برپایی تظاهراتی یادداشتی را تحویل کاخ ریاست‌جمهوری دادند که در آن انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سودان پیشنهاد شده بود‌. جبهه مخالفان عمر البشیر شامل 23 حزب است که جنبش «اصلاح اکنون» آن را رهبری می‌کند.
روز گذشته معتز موسی، نخست‌وزیر سودان در واکنش به فراخوان مخالفان برای برگزاری تظاهرات نسبت به هر گونه خرابکاری هشدار داد و گفت تحمیل افکاری مشخص بر مردم امری مردود است. موسی افزود که استفاده از زور، خشونت و رواج نفرت در روند سیاسی اقدامی غیراخلاقی است. منابع خبری سودان روز گذشته اعلام کردند بعد از چند روز تعطیلی مراکز آموزشی، فعالیت مدارس در تمام مقاطع تحصیلی از سر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها