امروز قرار است پارلمان انگلستان در مورد توافقی که از سوی نخست‌وزیر ارائه شده رای‌گیری کند. رای ندادن به این توافق به معنای شکست سخت ترزا می، ‌نخست‌وزیر و حتی به معنای رای ‌اعتماد ندادن به او و برکناری‌اش خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۸۴۴۶۹

روز گذشته جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس درخصوص موضع این حزب درباره برگزاری همه‌پرسی مجدد درخصوص برگزیت گفت: گرچه بسیاری از افراد و گروه‌ها در انگلیس موافق همه‌پرسی دیگری بر سر برگزیت هستند، اما ما با این کار موافق نیستیم. پیشتر تونی بلر، یکی از رهبران مطرح این حزب پیشنهاد داده بود برای خروج از وضعیت کنونی بهتر است یک بار دیگر همه‌پرسی برگزار شود. کوربین در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی درباره عواقب خروج سازمان‌نیافته انگلیس از اتحادیه اروپا گفت این اقدام یک فاجعه برای اقتصاد خواهد بود. رهبر حزب کارگر انگلیس در عین حال گفت در صورتی که توافق مورد نظر ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در مجلس عوام با شکست روبه‌رو شود او خیلی زود طرح عدم اعتماد به ترزا می‌ را به مجلس عوام تحویل خواهد داد. روزنامه بریتانیایی گاردین نیز گزارش داد طرح رای عدم اعتماد به ترزا می، در صورت شکست توافق پیشنهادی او در مجلس عوام، پس از چند ساعت تقدیم مجلس خواهد شد و نمایندگان می‌توانند یک روز بعد در مورد آن رای بدهند.
قرار است امروز مجلس عوام انگلیس نظر خود را نسبت به توافق پیشنهادی ترزا می‌ در ارتباط با برگزیت اعلام کند. یکی از ابهامات پیش‌نویس توافقنامه برگزیت به نحوه کنترل مرزهای ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند مربوط می‌شود. حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی نسبت به توافق پیشنهادی نخست‌وزیر انگلیس ابراز تردید کرده است. ترزا می ‌اما برای تصویب این طرح در پارلمان به رأی این حزب نیاز دارد. مجلس عوام بریتانیا در مجموع ۶۵۰ کرسی دارد و ترزا می ‌برای تایید توافق خود نیازمند ۳۱۸ رای است.
نخست‌وزیر انگلیس قبلا نیز با برگزاری رفراندوم مجدد درباره خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرده و این ایده را نپذیرفته و حتی آن را «به منزله خیانت به دموکراسی در انگلیس» دانسته بود. وی همچنین روز گذشته به قانونگذاران این کشور هشدار داد که تصویب‌‌نشدن توافق خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌تواند برای دموکراسی فاجعه‌بار باشد. به گزارش رویترز، نخست‌وزیر انگلیس که پیش از این در ماه دسامبر رأی‌گیری در پارلمان بر سر بریگزیت را به عقب انداخت، اکنون می‌گوید قانونگذاران نباید با مردم که از برگزیت در جریان یک رفراندوم حمایت کرده‌اند، مخالفت کنند. وی در مطلبی که در روزنامه اکسپرس منتشر شد به نمایندگان گفت: « پیام من به پارلمان ساده است؛ زمان آن فرارسیده که بازی را کنار بگذاریم و کاری را انجام دهیم که برای کشورمان درست است.»
برگزیت به‌طور خلاصه به برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفته می‌شود که طبق توافقات انجام شده حداکثر باید تا مارس 2019 صورت گیرد. خروج از اتحادیه هدفی سیاسی بود که از سوی افراد، گروه‌های مدافع و احزاب سیاسی در بریتانیا از زمان پیوستن آن به اتحادیه اروپا در سال ۱۹۷۳ پی گرفته می‌شد. مردم انگلستان در همه‌پرسی سال 2016 به این خروج رای مثبت دادند و دولت متعهد شد مقدمات آن را فراهم کند. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نتایجی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در پی خواهد داشت. برگزیت می‌تواند در بازار ارز، انرژی، فلزات گرانبها (طلا و…)، کالاهای مختلف و شاخص‌های بورس و... تأثیرات مهمی بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها