با سردار کمالی درباره موضع صلح آمیزی که در قبال فیلم شوخی‌های چند سرباز گرفت

برای شادبودن سربازان دستور العمل داریم

سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح دیروز از همیشه متفاوت تر بود. او یک استوری ترتیب داد و پشت چند جوان سرباز ایستاد و نوشت: ان‌شاءالله سربازان وطن همیشه شاد و دلخوش و سرزنده باشند. یک کلیپ ساده شادی از سربازان، فکر کنید جوان خودتان است! حق شادی ندارد؟ دشمن‌شادکن نباشیم. این چهره از سردار کمالی کمتر دیده شده بود. برای همین با او تماس گرفتیم بگوید چه شد پشت سربازها ایستاد. او حین مصاحبه مدام می‌خندید به فیلمی که ازچند سرباز در فضای مجازی پخش شده که حین تمرین موسیقی با درام و ساکسیفون و ترومپت بنای شوخی گذاشته‌اند. با این که او در موضعگیری‌هایش مثل هر نظامی دیگر محتاط بود، ولی جان کلامش این بود که نباید فرض کرد فضای سربازخانه‌ها خشک است وعبوس. او گفت این استوری را نوشته تا یک عده نگویند آبرویمان رفت یا که باید این سربازان را تنبیه کرد.
کد خبر: ۱۱۸۳۷۴۲

فیلم‌ساز زدن سربازها را حتما دیده اید. نظرتان چه بود؟

بله دیدم، اما درموردش چه بگویم. (خنده)

حس واقعی‌تان را؟

بعد از پخش این فیلم دیدم عده‌ای دارند موضعگیری می‌کنند و حرف از تنبیه می‌زنند و عده‌ای دیگر در دفاع از سربازان می‌گویند تنبیه‌شان نکنید.

برای همین چون دیدم فضا طوری است که ممکن است عده‌ای سوءاستفاده کنند من هم موضعگیری کردم و گفتم سربازان وطن ان‌شاءا... غم نبینند و همیشه سرحال و سرزنده باشند. این موضع را گرفتم تا دیگران نگویند تنبیه بکنید یا نکنید یا این که آبرویمان رفت.

یعنی شما حرف آخر را می‌زنید و اگر شما چنین موضعی بگیرید همه باید قبول کنند؟

نه چنین چیزی نیست.

می خواهم بدانم اگر شما پشت این سربازها باشید دیگر کسی نمی‌تواند به آنها صدمه بزند؟

ان‌شاءا... که همین طور است.

وقتی این فیلم را دیدید چه احساسی داشتید؟

این فیلم روز سرباز گرفته شده. اینها اعضای گروه سرود و درحال تمرین هستند، ولی در حاشیه تمرین شروع می‌کنند به کمی شیطانی کردن. من مساله خاصی درآن فیلم ندیدم.

من هم مساله خاصی درآن ندیدم. شما حین حرف زدن درباره این فیلم دائم می‌خندید پس حتما به نظرتان فیلم بامزه بوده، درست است؟

همین دیگر. این جوان‌ها درپشت صحنه به هرحال برای خودشان جوانی وشیطانی کرده اند و این می‌شود بامزگی. سربازان درمراسم مختلف، جشن‌ها و اعیاد چنین چیزهایی دارند ؛این امری طبیعی است.

بعضی‌ها فکر می‌کنند در نیروهای مسلح و سربازخانه‌ها یک محیط خشن و عبوس وجود دارد درحالی که ازاین اتفاقات داخل فیلم در نیروهای مسلح زیاد می‌افتد.

به نظرتان کدام سرباز داخل فیلم بامزه‌تر است؟

مرا وارد این وادی‌ها نکنید.

خب ممکن است آن سربازها مصاحبه شما را بخوانند و خوشحال شوند.

هرکدامشان بامزگی خودشان را دارند، آن یکی که گاهی روی ساز می‌زند و گاهی روی زمین یا آن‌که مثل چارلی چاپلین راه می‌رود.

شما در اینستاگرام یک استوری گذاشته‌اید و درآن به طرز لطیفی از این سربازان حمایت کرده‌اید و حتی تلویحا گفته‌اید که نباید مجازات شوند، این یعنی سربازان ممکن است مجازات شوند؟

مدت‌هاست که سربازان دیگر اضافه خدمت یا تنبیه انضباطی نمی‌گیرند و این همه سربازان را شامل می‌شود.

یعنی حتی اگر غیبت کنند تنبیه نمی‌شوند؟

قضیه غیبت با تنبیه انضباطی فرق دارد. قانون می‌گوید به ازای هر روزغیبت دو روز اضافه خدمت اعمال می‌شود حتی برای من هم این قانون اعمال می‌شود و به ازای هرغیبت ازحقوقم کسر می‌شود. تنبیه انضباطی مسائلی مثل نظم و ترتیب و لباس و موی سر را شامل می‌شود که لغو شده است. البته این قانون از قدیم وجود داشته ولی عده‌ای اشتباه متوجه شده بودند که اخیرا دوباره تاکید شد نباید اضافه خدمت انضباطی اعمال شود.

شما خودتان چه سالی سرباز بودید؟

من سرباز30، 40 ساله هستم . یک عده‌ای سربازی می‌روند و بعد وارد نیروهای مسلح می‌شوند و یک عده‌ای مستقیم وارد نیروهای مسلح می‌شوند. من جزو گروه دوم هستم که زمان جنگ وارد نیروهای مسلح شدم.

کلا موافقید که جو سربازخانه‌ها شاد باشد؟

بله و در این‌باره اصلا دستورالعمل داریم، دستورالعمل بهینه‌سازی اوقات فراغت که یکی از محورهایش فراهم کردن فضای شاد و تفریحی برای سربازان است.

سربازان در طول خدمت به صورت دسته جمعی به مراکز سیاحتی، ورزشگاه‌ها و سینماها می‌روند و این یک چیز عادی در نیروهای مسلح است، اما چون این مسائل هیچ‌وقت رسانه‌ای نمی‌شود یک عده احساس می‌کنند فضا خشک است.

خیلی‌ها روایت می‌کنند که درسربازخانه‌ها توهین از سوی مافوق یک امر عادی است. قبول دارید؟

طبق آیین‌نامه انضباطی هرگونه توهین لفظی، رفتاری و عملکردی ممنوع است و اگر کسی توهین کند و سلسه مراتب موضوع متوجه شوند یا سربازی شکایت کند قطعا با توهین‌کننده برخورد می‌شود .

سقف و کف این برخورد چقدر است؟

از تعلیق ترفیع و جابه جایی بگیرید تا عزل و برکناری.

اگر یک سرباز شکایت کند آیا بعدا مصونیت دارد؟ این شکایت آیا برایش خطر ندارد؟

اگر قرار باشد خطری او را تهدید کند سرباز می‌تواند دوباره شکایت کند. الان دیگر طوری شده که نیروهای کادر و مسؤولان سربازخانه‌ها می‌گویند همه چیز شده سرباز محور و آنها در اولویت هستند.

به نظر شما سربازی کردن در کدام یک از نیروها آسان تر است؟ یک عده به نیروی هوایی می‌گویند هتل هوایی یا عده‌ای دوست دارند در سپاه خدمت کند چون به سربازها آسان می‌گیرند.

اسم نیروی خاصی را نمی‌توان آورد. سربازان ما چه درسپاه، چه ارتش و چه نیروی انتظامی وقتی در مرزهای آبی هستند و تابستان بالای 50 درجه و شرجی بالای 90 درصد را تجربه می‌کنند یا در غرب کشور در دمای زیر 20 درجه سربازی می‌کنند یا در بیابان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان هستند فرقی نمی‌کند که درکدام نیرو خدمت می‌کنند. آنچه سختی شرایط را تعیین می‌کند، یگان خدمتی است .

فکر نمی‌کنید این بی انصافی است که به یک عده خوش بگذرد و به عده‌ای دیگر سخت؟

نه، بی‌انصافی نیست.

به هر حال شرایط همین است اما ما سعی می‌کنیم با ایجاد برخی تسهیلات از سختی شرایط بکاهیم مثلا اگر سربازان 20 درصد حداقل حقوق را دریافت می‌کنند برای عده‌ای می‌شود 50 درصد و اگر عده‌ای ماهی یک روز مرخصی می‌روند عده‌ای دیگر هر 45 روز یک بار ده روز مرخصی می‌روند.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها