افزایش قابل توجه سهم یورو در ذخایر ارزی ایران

واحد مرکزی خبر: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: جمهوری اسلامی ایران سهم دلار را در میان ذخایر ارزی خود کاهش داده است و امروز حداقل ذخایر ارزی ایران به دلار نگهداری می شود.
کد خبر: ۱۱۸۲۷۲

داوود دانش جعفری در واکنش به محدودیت های ارزی امریکا علیه ایران گفت : هیچ مشکلی برای تامین ارز مورد نیاز متقاضیان برای گشایش اعتبار با یورو یا دیگر ارزها وجود ندارد.وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت : برای تنظیم معاملات بین المللی ، ایران ارز کافی دارد و هر ارزی که متقاضیان بخواهند، در داخل کشور قابل تامین است .وی افزود: با توجه به این که امریکا در 27 سال اخیر به سیاست های خصمانه خود علیه ایران ادامه داده ، جمهوری اسلامی ایران سهم دلار را در میان ذخایر ارزی خود کاهش داده است و امروز حداقل ذخایر ارزی ایران به دلار نگهداری می شود.دانش جعفری با بیان این که محدودیت های گذشته امریکا برای معاملات دلاری ایران مشکلاتی را ایجاد کرده بود که در مقابل آن ایران سهم دلار را در سبد ارزی خود به حداقل رساند ، گفت : اجرای سیاست کاهش اتکا به دلار امریکا در سبد ارزی ایران موجب شده است محدودیت های اخیر امریکا در معاملات دلاری جمهوری اسلامی ایران کمترین اثربخشی را داشته باشد.وی گفت : یکی دیگر از روش هایی که امریکایی ها اعمال کردند ، این بود که با خرید سهام یکی از بانکهای سوئیس که از مشتریان اصلی ما بود، بتدریج به مدیریت آن رسوخ کردند و اعلام کردند نمی توانند با ایران کار کنند.وزیر اقتصاد و دارایی گفت : باتوجه به این که اروپایی ها از مشتریان اصلی تجاری ایران هستند، جمهوری اسلامی ایران نیز جهتگیری های مدیریت دارایی های ارزی خود را بر استفاده از یورو متمرکز کرده است .وزیر اقتصاد با بیان این که سهم یورو در دارایی های ارزی کشور افزایش یافته و در مقابل سهم دلار به حداقل رسیده است ، گفت : پس از حادثه 11 سپتامبر و با سقوط موقعیت برتر ارزی دلار ، نظام بین الملل استفاده از یورو را به جای دلار در دستور کار خود قرار داد و از آنجا که امنیت یورو بیشتر از دلار است ، هم اینک بیشتر معاملات با یورو انجام می شود.

لایحه بودجه 5 دی ماه در مجلس

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین زمان تقدیم بودجه 86 کل کشور به مجلس را 5 دی ماه اعلام کرد. داوود دانش جعفری در حاشیه سمینار بیمه و توسعه با بیان این که امسال تلاش می شود دولت با کسری بودجه مواجه نشود ، تصریح کرد: به رغم این تلاش در دولت بخشهایی برای ارائه متمم بودجه به مجلس مطرح بود که حجم آن حدود 4هزار میلیارد تومان برآورد شد که هنوز جمع بندی نهایی این رقم در دولت صورت نگرفته اما اگر متمم بودجه تا قبل از دی ماه امسال به مجلس ارائه نشود ، اهدافی که در آن بود، به لایحه بودجه 86 منتقل خواهد شد. وی تاکید کرد: امسال از نظر درآمدهای نفتی و مالیاتی ، وضعیت درآمدی مناسبی برای دولت پیش بینی می شود. باید گفت در 6 ماهه دوم سال درآمدهای مالیاتی نسبت به 6 ماهه ابتدای سال افزایش خواهد یافت و اهداف موجود در بودجه 85 محقق خواهد شد. به گفته او ، برخی درآمدهای دیگر به گمرک و واردات خودرو مربوط می شود که با توجه به وضعیت تولید خودروی داخلی ، میزان واردات پیش بینی شده امسال از وارداتی که انجام شد ، کمتر است به این ترتیب درآمد گمرک از این محل به طور کامل محقق نشده ، اما در کنار این کاستی درآمدهای نقدی بیش از آن چیزی است که در قانون بودجه پیش بینی شده بود که این امر تنها به افزایش موجودی حساب ذخیره ارزی منتهی می شود. او درباره کاهش نرخ سود بانکی به 12 درصد از طرف شورای پول و اعتبار، توضیح داد: شورای پول و اعتبار اوایل هر سال سود بانکها را تعیین می کند، به همین دلیل تصمیمی که در زمینه نرخ سود بانکی در این شورا اتخاذ می شود ، تا پایان امسال به قوت خود باقی است و اگر بررسی های لازم برای تعیین سود بانکی تا پایان امسال صورت گیرد ، اجرای آن به سال 86 موکول خواهد شد. وی با بیان این که بانکها و بیمه ها در دسته اول از بنگاه هایی هستند که پس از ثبت در بورس و تبدیل به مجموعه آن خصوصی می شوند ، تاکید کرد: مقرر است به غیر از بیمه ایران که دولتی باقی می ماند ، سهام بقیه بیمه ها تا 80 درصد به مردم واگذار شود اما بانکها در عین حال بانکهایی نظیر ملی ، کشاورزی ، مسکن ، صنعت و معدن و توسعه صادرات همچنان دولتی باقی می مانند و سهام دیگر بانکها پس از طی مراحل لازم واگذار می شود. دستور آماده سازی به تمام بنگاه های مشمول صدر اصل 44 قانون اساسی برای واگذاری سهام در بورس ارائه شده است.

هنوز 9 میلیون ایرانی بیمه نیستند

وزیر امور اقتصادی و دارایی ، پوشش کامل بیمه برای همه مردم را از جمله سیاست های عمده دولت دانست و گفت : برای تحقق این امر مهم ، حضور بخش غیردولتی در این عرصه ضروری است . به گزارش ایرنا ، داوود دانش جعفری در همایش «بیمه و توسعه» با موضوع «بیمه های خرد» با بیان این مطلب افزود: با وجود تمام اقدامات موثری که در زمینه گسترش بیمه و بیمه روستاییان انجام شده است ، اما هنوز 9 میلیون نفر از هموطنان تحت پوشش بیمه نیستند. وی دو راهبرد را برای حمایت از اقشار کم درآمد موثر دانست و افزود: استفاده از ابزارهایی همچون یارانه و نیز برقراری خدمات بیمه ای مانند تامین اجتماعی ، دو راهبرد عمده در این زمینه است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها