دیروز خبری در مورد محاکمه برخی مدیران سابق بانک مرکزی در رسانه‌ها منتشر شد که در زمینه ارزی تخلف داشتند. اعلام خبر محاکمه این افراد از یک سو نشان می‌دهد که دستگاه قضا به خوبی روی موضوعات متمرکز است اما از سوی دیگر این موضوع مطرح می‌شود که آیا افرادی که نسبت به ایجاد رانت اقدام کردند هنوز دارای سمت‌هایی در دولت هستند؟
کد خبر: ۱۱۸۲۴۸۸

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید با کسانی که فساد ایجاد کردند و کسانی که از آن فساد استفاده کردند و افرادی که زمینه ایجاد فساد ارزی را فراهم کردند برخورد شود. البته یک سؤال پیش می‌آید که افرادی که رانت ارزی کرده بودند چه کسانی هستند و چرا محاکمه نشدند؟ با اینکه هیچ‌کدام از اعضای تیم اقتصادی دولت موضوع به‌کارگیری سیاست‌های اشتباه ارزی (دلار 4200 تومانی) را قبول نمی‌کنند و شاید حافظه ما و اقتصاددانان دیگر هم یاری نکند اما حافظه فضای مجازی و رسانه‌ها قوی‌تر از این صحبت‌ها است که با مراجعه به آنها می‌توان مصاحبه‌های آقای دکتر نیلی که دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور بودند را مطالعه کرد. آقای نیلی معتقد بودند که اگر دلار از پایه سه هزار تومان به 10 هزار تومان برسد وضعیت اقتصادی کشور مطلوب خواهد شد و ثروت زیادی نصیب کشور می‌شود. تحلیلشان هم این بود که صادرات، صرفه اقتصادی پیدا می‌کند و رشد اقتصادی کمترین دستاورد کشور در آن شرایط خواهد شد. این در حالی است که افزایش نرخ ارز در طول ادوار گذشته هیچ وقت منجر به رشد صادرات نشد اما باز هم این موضوع از زبان اقتصاددانان دولت مطرح می‌شد.
آقای ولی‌ا... سیف بعد از اینکه دوره ریاستش بر بانک مرکزی به پایان رسید طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که با سیاست ارزی که منجر به هدررفت میلیاردها دلار منابع بانک مرکزی شد مخالف بوده است اما
با مراجعه به رسانه‌ها و فضای مجازی می‌توان صحت و سقم این ماجرا را یافت. رئیس‌کل سابق بانک مرکزی زمانی که با مؤسسات غیرمجاز برخورد کرد آن اقدام را به خود نسبت می‌داد، در حالی که سازمان‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظارتی پای کار بودند تا نتیجه مطلوب حاصل شود. درست نیست در شرایطی که اوضاع به نفعمان است خودمان را قهرمان جلوه دهیم و در زمان ناکارآمدی، مقصر را فرد دیگری بدانیم. همچنین باید توجه داشت آقای سیف فردی را به عنوان رئیس بخش ارزی کشور قرار داد که هیچ سابقه‌ای در بخش پولی و ارزی نداشت و باید در این زمینه پاسخگو باشد. آقای عراقچی زمانی که به عنوان معاون ارزی بانک مرکزی انتخاب شد تخصصی در زمینه پول و ارز نداشت و پست به این مهمی نباید مورد آزمون و خطا قرار بگیرد. همچنین مدیرانی که این افراد را در این صندلی‌های مهم قرار می‌دهند باید پاسخگو باشند.

امضای طلایی هست
از همه کم و کاستی‌هایی که تاکنون رخ داده بگذریم به یک موضوع مهم می‌رسیم و آن هم نظارت است. نظارت مهره اصلی سلامت یک جامعه است و نمی‌توان به راحتی از این موضوع عبور کرد. برخی پست‌ها در کشور هستند که به دلیل مهم بودنشان صندلی‌هایی با امضاهای طلایی دارند و برخی افراد برای دریافت پست مدیریتی در این بخش‌ها تلاش زیادی می‌کنند. به عنوان مثال نمایندگان مجلس در طول چهار سال چقدر درآمد دارند که چند برابر آن تنها هزینه تبلیغاتشان می‌شود. افرادی که اقدام به هزینه برای این افراد می‌کنند در آینده چه توقعی از آنها دارند. این موضوع در همه انتخابات‌ها مطرح می‌شود اما هنوز یک سامانه نظارت در کشور وجود ندارد که با استفاده از بازوهای اجرایی با این موارد برخورد کند یا حتی به عنوان مثال اتهام یک وزیر یا معاون وزیر و یا هر شخص دیگری در دولت ثابت می‌شود اما به دلیل اینکه در خود دولت شاکی ندارد تا پایان دوره به مدیریت خود ادامه می‌دهد.

دکتر ساسان شاه‌ویسی
کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها