‌رهبر انقلاب طی ملاقات‌هایی که نمایندگان مجلس با ایشان داشته‌اند بر ضرورت نظارت بر رفتار نمایندگان و تشکیل هیات و مرجعی در این ارتباط تاکید کرده‌اند. هر چند مجلس ناظر است اما باید مرجعی نیز بر این نهاد نظارت داشته باشد. به همین جهت آیین‌نامه اصلاح شده و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیش‌بینی شد که اعضایش با مکانیسم خاصی انتخاب می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۸۱۹۵۳

در مورد پرونده اخیر مربوط به توهین نماینده سراوان به یکی از کارمندان گمرک، این هیات باید با در نظر گرفتن تمام جوانب و ادبیات نماینده خاطی، برخورد لازم و مناسب را با وی داشته باشد. چرا که لحن و جملاتی که از سوی نماینده سراوان به کار گرفته شده در شان یک نماینده مجلس نیست. به تعبیر امام خمینی(ره) مجلس عصاره فضایل ملت است و نمایندگان باید در شان مجلس صحبت کنند. جامعه نیز انتظار دارد هیات نظارت برخورد مناسب و قاطعانه‌ای با وی داشته باشد تا مردم بدانند در صورت تخطی نمایندگان، مجلس تعارفی با آنها نداشته و مورد مواخذه قرار می‌گیرند.
هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز گزارش‌های لازم را در خصوص توهین نماینده سراوان اخذ کرده و مطابق ماده 6 آیین نامه با نماینده خاطی برخورد خواهد کرد. بنابراین باید همه جزئیات جلسه هیات نظارت اعلام شود زیرا‌موضوع محرمانه‌ای وجود ندارد. برخورد با نمایندگان نیز مانند محکمه است و همان‌طور که آرای محاکم اعلام می‌شود مشروح جلسات هیات نظارت نیز باید اعلام شود. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید اینگونه موارد را پیگیری کند تا از وقوع اتفاقات مشابه جلوگیری شود.
نکته دیگر این است که نمایندگان مجلس باید مراقبت کنند برای درخواست‌های شخصی به کارخانه‌ها یا شرکت‌ها مراجعه نکنند، زیرا چنین اقدامی در شان یک نماینده مجلس نیست بلکه در موارد ضروری باید با آن نهادها مکاتبه کتبی داشته باشند و آن دستگاه بتواند به دور از هرگونه فشار و حاشیه و در چارچوب قانون اقدامات لازم را انجام دهد.

حسین نقوی حسینی

نماینده ورامین در مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها