jamejamnashriyat
کد خبر: ۱۱۸۱۵۴۴   ۰۶ دی ۱۳۹۷  |  ۰۰:۰۱

یکی از دغدغه‌های والدین، آموزش صحیح و به موقع کودکانشان است. اساسا سن ورود به مهدکودک را می‌توان به منزله سن مناسب برای جدایی کودک از مادر نامید؛ نوعی جدایی که می‌تواند با عوارض سوء روان شناختی در فراخنای زندگی مرتبط باشد. اختلال اضطراب جدایی یکی از موارد اصلی مورد نظر در این مورد است. البته نباید این موضوع را ازنظر دور داشت که والدین نیز ممکن است از بابت جدایی از فرزند، به‌خصوص در روزهای آغازین دوره‌های آموزشی در مهد کودک دچار مشکلات و اختلالات موقت یا طولانی مدتی شوند که این موضوع نیز باید مورد پژوهش قرار گیرد و نیاز به بررسی‌های فراوانی دارد.

برخی نظریه پردازان روان شناسی سن درک هویت ( پایداری شیئی لیبیدویی) را حدود سه سالگی می‌دانند. به عبارت دیگر‌ کودک در بدو تولد تصوری از خود به صورت شیء جدا از مادر ندارد، بلکه خود را جزئی از بدن مادر فرض می‌کند (ملانی کلاین 1882-1960). به بیان ساده‌تر تولد روان‌شناختی کودک در چند هفته بعد از تولد شروع می‌شود و تا سه سالگی ادامه پیدا می‌کند. (مارگارت ماهلر 1985-1897).
از نظر آموزش نیز سه سالگی می‌تواند زمان مناسبی برای شروع آموزش‌های جدی مهارت‌های گوناگون به کودک باشد و این مهم از نظر متخصصان آموزش و پرورش دور نیست. ضمن این که همچنان سن مناسب برای آموزش رسمی هفت سالگی است.
پر واضح است که نباید مسائل فرهنگی و اجتماعی را نادیده گرفت، لذا برای تبیین موضوع از تعدادی مربی مهدکودک در این باره پرسش به عمل آمد (مربیان مورد اشاره در مهدهای کودک شهر تهران و در مناطق میانی شهر انتخاب شده‌اند- سال 1397) که 76 درصد به اختلال اضطراب جدایی و 92 درصد بر وجود اختلال دلبستگی واکنشی (reactive attachment disorder) در کودکانی که در سن زیر سه سال به مهدکودک وارد می‌شوند، اشاره داشتند.
اختلال دلبستگی واکنشی در طفولیت یا اوایل کودکی با الگوی رفتارهای دلبسته به طور چشمگیری آشفته و از لحاظ رشدی نا مناسب مشخص می‌شود که به موجب آن کودک به ندرت یا خیلی کم به طور ترجیحی به شخص دلبسته برای تسلی، کمک، محافظت و محبت روی می‌آورد ( راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی - ویراست پنجم - انجمن روانپزشکی آمریکا DSM-5 ) به طور کلی در این رابطه پژوهش بیشتری نیاز است، لذا سن ورود به مهد کودک بعد از سه سالگی توصیه می‌شود. اما به هر حال ممکن است نیاز به نگهداری کودک در کمتر از این سن توسط مراقبانی غیر از مادر گریزناپذیر باشد که در این صورت باید دلبستگی به مراقب جایگزین دلبستگی به مادر شود. که شرایط خاصی را برای مراقبان و مربیان مهدکودک ایجاد می‌کند.

احسان بیات

روان‌شناس کودک و نوجوان

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
پایتخت ایران اسلامی و ضرورت توسعه فرهنگی و هنری

پایتخت ایران اسلامی و ضرورت توسعه فرهنگی و هنری

تهران به تعبیر بسیاری از اساتید و فعالان فرهنگی به عنوان پایتخت فرهنگی کشور محسوب می‌شود و بیشتر رویدادهای مهم فرهنگی و هنری و رسانه‌ای کشور در حوزه این کلانشهر روی می‌دهد و به نوعی جهتگیری و سمت و سوی فعالیت‌ های فرهنگی کشور در ارتباط با فعالیت‌ های انجام شده در این کلانشهر تعریف می‌شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر