درآمد میلیاردی زندانیان زیر تیغ

از فریب بیسوادان تا کلاهبرداری از معاون وزیر

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی نیروی انتظامی اطلاعات جالبی از پشت پرده این کلاهبرداران دارد و می‌گوید: اگر همه دستگاه‌های مسؤول مثل مخابرات، بانک‌ها و قوه قضاییه پای کار بیایند ریشه این شیوه کلاهبرداری را می‌توانیم بخشکانیم.
کد خبر: ۱۱۸۰۸۷۲

سرهنگ محمدرضا اکبری ادامه می‌دهد: متاسفانه خیلی از مردم به هشدارهای پلیسی در این رابطه توجه نمی‌کنند و به‌راحتی در دام این کلاهبرداران گرفتار می‌شوند. بی‌توجهی به این هشدارها و طمع دو عاملی است که باعث شده همچنان در دام کلاهبرداران کارت به کارت گرفتار شوند. بارها گفته‌ایم که برای دریافت جایزه نیازی به مراجعه به پای دستگاه خودپرداز نیست، اما وقتی می‌شنوند برنده جایزه چند میلیونی شده‌اند دست و پای خود را گم می‌کنند و گوش به فرمان کلاهبردار می‌شوند. این مالباختگان حتی با خودشان فکر نمی‌کنند که وقتی در مسابقه ای شرکت نکرده‌اند چطور برنده شده‌اند.
به گفته وی، مالباختگان از هر قشری هستند و در پرونده‌هایی با وکیل، معاون وزیر ، پزشک و نماینده مجلس رو‌به‌رو بودند که در دام این کلاهبرداران گرفتار شده‌اند. طمع باعث شده که این افراد تحصیلکرده هم گرفتار کلاهبرداری شوند.
ماموران پلیس پس از دستگیری اعضای باندهای کلاهبردار وقتی سراغ سرکرده می‌روند، با او در زندان رو‌به‌رو می‌شوند که از پشت میله‌های زندان این شبکه را هدایت کرده و پول‌های کلان به جیب زده‌اند.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی هم این موضوع را تایید می‌کند و در ادامه می‌گوید: 90 درصد سرکرده‌های این باندها در زندان هستند. البته اقدامات خوبی برای برخورد با آنها انجام شده و با همکاری دادستانی و سازمان زندان‌ها به‌زودی برخورد قاطعی با آنها خواهد شد. این زندانیان که اغلب آنها محکومیت‌های سنگینی مانند حبس ابد، اعدام و قصاص دارند، با کمک کلاه زن‌ها و پولشوهای خود در زندان پول‌ها را برداشت و انتقال می‌دهند. این مجرمان سراغ معتادان می‌روند و از آنها کارت‌های بانکی را به مبلغ یک میلیون تومان می‌خرند. یک میلیون تومان برای یک معتاد کارتن‌خواب پول زیادی است و او دوست دارد که کارت بیشتری برای فروش به کلاهبرداران بدهد. بعد از کلاهبرداری و واریز پول به کارت معتادان، پولشوها وارد عمل شده و اقدام به خرید طلا و سکه با پول‌های کلاهبرداری می‌کنند. آنها همچنین به متصدیان پمپ بنزین مراجعه و از او پول نقد می‌گیرند و کارت می‌کشند. در پرونده‌ای مرد زندانی که به قصاص محکوم شده بود با همدستانش دو میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بودند تا با دیه رضایت بگیرد اما اولیای دم حاضر به رضایت نشدند. این زندانیان وقتی شناسایی می‌شوند به خاطر این‌که زیر تیغ هستند اقدامی برای بازگرداندن پول‌ها نمی‌کنند. البته همانطور که در ابتدای این بحث گفتم، جلسات خوبی با دادستانی و سازمان زندان‌ها داشته‌ایم تا این جرم را ریشه‌کن کنیم و همکاری خوبی انجام شده است.
به نظر می‌رسد بعد از تعطیلی بانک‌ها بهترین زمان برای کلاهبرداری باشد تا مالباخته نتواند کارت خود را بسوزاند اما سرهنگ اکبری این موضوع را رد می‌کند و معتقد است؛ برای کلاهبرداران زمان خاصی مدنظر نیست و آنها در طول شبانه‌روز کلاهبرداری‌های خود را انجام می‌دهند.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی از برخی ضعف‌ها در سیستم خودپردازها بانک‌ها و فروش سیمکارت گلایه دارد و می‌گوید: چرا باید یک فرد با هویت جعلی ده‌ها سیمکارت بخرد و موقع افتتاح حساب به این موضوع که مدارک متعلق به فرد دیگری است توجه کافی نشود. از سوی دیگر می‌توان با تجهیز خودپردازها به سیستم سخنگو از ارتکاب خیلی از این جرایم جلوگیری کرد. وقتی فرد در حال واریز پول است این موضوع به او اعلام شود و متوجه شود به جای برداشت پول در حال واریز پول است و از ادامه عملیات جلوگیری کند.
وی در پایان با اشاره به کشف چندین پرونده بزرگ کلاهبرداری به این شیوه در تهران، قزوین و گیلان گفت: شاهد هستیم که این کلاهبرداران پیامک‌هایی در سطح میلیونی ارسال می‌کنند که پول را به فلان کارت واریز کن. برخی طعمه‌ها به تصور این‌که طلبکارشان این پیامک را داده، پول را به آن کارت واریز می‌کنند و در دام کلاهبرداران گرفتار می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها