یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با جام جم مطرح کرد

خود دولت عامل اصلی تلاطم در صنعت خودرو است

امرا... امینی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که خودروسازان می‌توانند با مدیریت صحیح، بررسی بازار و براساس واقعیات اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کنند به نحوی که در حق قشر ضعیف جامعه اجحاف نشود، می‌گوید: اکنون خودرو در کشور یک صنعت انحصاری است و خودروسازان به علت آن که نتوانسته‌اند به طور کامل قطعات مورد نیاز خود را داخلی‌سازی کنند، هر روز بر حجم مشکلات آنان افزوده شده است.
کد خبر: ۱۱۸۰۷۳۱

امینی افزود: شرایط اقتصادی همچون افزایش قیمت ارز، مواد اولیه و تأثیر دلالان در بازار خرید و فروش خودرو به نحوی است که نه‌تنها شورای رقابت بلکه هیچ نهاد دیگری هم قادر به تعیین قیمت نیست.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: واقعیت را باید بپذیریم که در شرایط دشواری قرار داریم، نقدینگی زیاد است و برخی افراد خصوصا دلالان به راحتی قیمت‌های تعیین‌شده در بازار آزاد خودرو را می‌پردازند و از این رو موجب افزایش کاذب قیمت‌ها می‌شوند.‌
به گفته امینی، وزیر صمت با اتخاذ چنین تصمیماتی نه تنها هیچ کمکی به وضعیت صنعت خودرو نمی‌کند، بلکه هشداری برای گرانی‌ها و ادامه رکود در بازار خودروست.
امینی ادامه داد: باید با یک استراتژی درست و هماهنگ به حمایت از صنعت مهم خودرو رفت. اگر این صنعت می‌تواند موضوع رقابتی که از ابتدا رحمانی به آن اشاره داشت را پیاده کند، قادر خواهد بود بازار خود را نیز حفظ کند. در این صورت باید صنعت خودرو از انحصار خارج شود و به دست افراد کارآمد واگذار شود. چند ماهی است که خودروسازان به دنبال گران‌تر کردن محصولات خود هستند. ابتدا خواسته خودروسازان این بود نقدینگی تعیین‌کننده قیمت بازار باشد و این مطالبه با گذراندن چند هفته محقق شد. به اعتقاد امینی، این تصمیم چه برای خودروهای زیر 40 میلیون و چه برای خودروهای بالای 40 میلیون تومانی اثر سوء در بازار خواهد داشت. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در هر صورت باز بازار در اختیار دلالان قرار خواهد گرفت که این برای صنعت خودروی کشور بسیار خطرناک است.
هرچند شاید در ابتدا مورد استقبال خودروسازان قرار می‌گیرد، اما به مرور زمان و حاکم ماندن رکود و گرانی در بازار، این صنعت به حاشیه خواهد رفت. کارشناس خودرو بر لزوم نظارت و حمایت دولت از خودروسازان تاکید کرد و گفت: شرایط اقتصادی به نحوی تاثیرگذار شده که خودروسازان قادر نیستند به بانک‌ها بدهی‌های خود را پرداخت کنند و از این رو می‌توانند با مدیریت اصولی و کاهش هزینه‌های سربار، مانع از افزایش عوامل تولید و موانع بازپرداخت معوقات خود شوند. کارشناس صنعت خودرو رعایت اصول کیفی از جانب خودروسازان را ضروری دانست و گفت: رابطه مستقیمی میان افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها وجود دارد، لذا هرچه آمار تولید خودروسازان کاهش یابد هزینه‌های بسیاری بر دوش آنها سنگینی خواهد کرد، بنابراین باید آینده‌نگری کرد و برای خروج از بحران پیش‌رو از متخصصان و کارشناسان مجرب بهره جست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها