3 پسر جوان 150 میلیون تومان با درگاه جعلی به جیب زدند

دستبرد به حساب‌های بانکی با ربات صیغه‌یاب

سه پسر جوان با انتشار ربات صیغه‌یاب، به حساب 150 مشتری بانک در شهرهای مختلف دستبرد زدند. متهمان بعد از شکایتی در پلیس فتای شهرستان فردیس تحت تعقیب پلیس قرار گرفته و در پایتخت دستگیر شدند. به گفته رئیس پلیس فردیس ، ربات های صیغه یاب و دوربین های لخت کن،شگرد مجرمان سایبری برای فریب مشتریان بانک و به دست آوردن اطلاعات بانکی آنهاست.
کد خبر: ۱۱۷۷۶۹۳

به گزارش جامجم، رسیدگی به این پرونده با شکایت مردی در پلیس فتای فردیس در دستور کار ماموران قرار گرفت. شاکی به ماموران گفت: شب گذشته پیامکی از بانک دریافت کردم که 150 هزار تومان از حسابم برداشت شده است. تصور کردم بانک اشتباه کرده اما صبح که به مقابل عابر بانک رفتم، دریافتم حسابم خالی شده است.

پس از این شکایت ماموران با بررسی تراکنش مالی شاکی پی بردند پول به صورت اینترنتی برداشت شده و شاکی در دام مجرمان سایبری گرفتار شده است.

تحقیقات از شاکی ادامه پیدا کرد و مشخص شد، او دو روز قبل برای خرید ربات صیغه یاب قصد واریز 2000تومان به حسابی را داشته که تراکنش موفق نبوده است. با کشف این سرنخ شناسایی درگاه بانکی که به آنجا مراجعه کرده بود در دستور کار قرار گرفت و ماموران دریافتند درگاه جعلی است و مالباخته قربانی تله فیشینگ شدهاست. ماموران با روشهای پلیسی فردی را که اقدام به ساخت ربات صیغه یاب و انتشار آن کرده بود شناسایی کرده و او را با دستور قضایی در شمال تهران دستگیر کردند.

متهم 18 ساله که علاقه زیادی به نرمافزار دارد پس از انتقال به پلیس فتا لب به اعتراف گشود و گفت: چندی قبل تصمیم گرفتم درگاه جعلی بانک راهاندازی کنم و از این طریق حساب مشریان بانک را خالی کنم. برای اینکه بتوانم افراد را وسوسه کنم تا به سمت درگاه بروند، ربات صیغه یاب را درست کرده و در کانال و گروههای تلگرامی پخش کردم. هزینه عضویت در سایت را 2000تومان اعلام کردم تا برای عضویت بیشتر ترغیب شوند. افراد وقتی وارد درگاه میشدند، برای واریز پول اطلاعات حساب خود را وارد میکردند و من با این شیوه اطلاعات آنها را به دست آورده و با کمک دو همدستم حساب آنها را خالی میکردیم. خیلی حرفهای عمل کرده بودیم و تصور نمیکردم پلیس بتواند رد ما را بزند و دستگیر شویم. برای اینکه مالباختگان شکایت نکنند، مبالغ بالا از حسابشان سرقت نمیکردیم و با پولهای به دست آورده تفریح میکردیم.

شگردهای مجرمان برای دسترسی به حسابهای بانکی

سرهنگ بیژن جنتی، رئیس پلیس شهرستان فردیس در این باره به جامجم گفت: با اعتراف متهم اصلی پرونده، دو همدستش هم در شمال تهران شناسایی و دستگیر شدند که در بازجویی به همدستی به سرقت اینترنتی از حساب مشتریان بانک اعتراف کردند. پس از تحقیق از متهمان، برای آنها قرار قانونی صادر شد. در بررسیهای پلیس فتای فردیس مشخص شد، متهمان به حساب 150 نفر در شهرهای مختلف دستبرد زده و حدود 150 میلیون تومان از حساب آنها خالی کرده بودند.

رئیس پلیس فردیس با اشاره به اینکه تاکنون 20 نفر از شکات شناسایی شدهاند، افزود: افرادی که به این شیوه از حساب آنها سرقت شده، برای طرح شکایت یا پیگیری پروندهشان میتوانند به پلیس فتا مراجعه کنند.

وی با هشدار به کابران فضای مجازی گفت: فیشینگ از شیوههای سرقت اینترنتی است که در آن مالباخته به درگاه جعلی بانک هدایت میشود و در آنجا با وارد کردن اطلاعات حسابش، این اطلاعات را در اختیار مجرمان قرار میدهد تا در فرصتی مناسب حسابش را خالی کنند. این مجرمان برای ترغیب طعمههای خود از تبلیغ نرمافزارهایی مثل صیغهیاب، همسریاب و دوربین لختکن استفاده میکنند. فعالسازی قابلیتهای این نرمافزارها مستلزم پرداخت اینترنتی مبلغ اندکی از سوی مشتریان است که کلاهبرداران به این روش دست به سرقت میزنند.

سرهنگ جنتی درباره روش شناسایی درگاههای جعلی هم اظهار کرد: بانکها برای افزایش امنیت سایت خود از پروتکل رمزگذاری SSL استفاده میکنند. پیش از آدرس URL بانک باید کلمه https وجود داشته باشد و یا تصویر قفل قبل از آدرس بانک میتواند به شناسایی کمک کند.از سوی دیگر رمز دوم خود را هرچند وقت یک بار تغییر دهید.

محمد غمخوار

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها