گفت‌وگوی آدینه با امید مهدی‌نژاد، طنزپردازی که شبیه طنزپردازها نیست!

به طرز عجیبی به سفر علاقه ندارم!

امید مهدی‌نژاد متولد 1358، شاعر، روزنامه‌نگار و طنزنویس است. سرودن شعر را از سال‌های پایانی دهه 70 و طنزنویسی و فعالیت مطبوعاتی را در سال 1383 در ماهنامه سوره آغاز کرد.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۹۰

از وی چند مجموعه شعر و چند مجموعه طنز منتشر شده است که او را بیشتر با نگارش نثر و طنزهای مطبوعاتی میشناسند. وی در جشنوارههای ادبی متعدد و نیز جشنواره سراسری مطبوعات و خبرگزاریها موفق به کسب جوایز بسیاری شده است.

برخی آثار مکتوب او عبارتند از: کتاب سوم، رجزمویه، هولولوکاست، پیادهها، دادخواست، پیش از اقیانوس، از قبیل زندگان، یک بغل کاکتوس . آموزش گام به گام شهروندنشینی، سینجیم، قهوه قندپهلو، بسته پیشنهادی، جغوربغور و حالیوود.

مهدینژاد برخلاف ظاهر جدیاش طبع طنزپردازی بسیار قویای دارد که با خواندنشان میتوانی بدون ذرهای تلاش ساعتها بخندی. مهدینژاد هماکنون سردبیر ماهنامه مکتوب طنز «سه نقطه» است. از او خواستیم برای آدینه این هفته پیشنهادات خودش را بدهد. او نیز با صداقت هرچه تمامتر سعی کرد پیشنهاداتی را ارائه بدهد که خودش تجربهاش را داشته و از آنها استفاده برده و لذتشان را چشیده است.

سریال

دو سریال است که همیشه روی هارد لپتاپم دارم و هر چند وقت یکبار از اول تا آخرش را نگاه میکنم. یکی سریال روزی روزگاری ساخته امرا... احمدجو و دیگری سریال «وضعیت سفید» به نویسندگی هادی مقدمدوست و کارگردانی حمید نعمتا... . در مورد روزی روزگاری بجد معتقدم که بهترین اثر تاریخی تلویزیون است. یک سریالی که همه چیز را در خودش دارد؛ از عشق، توجه به مضامین اخلاقی و نمایش زندگی بخشی از مردم در مرکز فلات ایران گرفته تا جنگ. همچنین ادبیات غنی و اشاراتی به فرهنگ عامه در گفتوگوهای این سریال وجود دارد.

توضیحات تکمیلی

«روزی روزگاری» مجموعهای تلویزیونی به کارگردانی و نویسندگی امرا... احمدجو و ساخته سال 1371-1370 است. داستان سریال درباره راهزنی معروف به نام مرادبیگ است که طی نزاعی با گروه راهزن دیگری مجروح شده و توسط خانوادهای روستایی از مرگ نجات پیدا کرده و طی زندگی با این روستاییان تحولاتی عمیق در زندگی او رخ میدهد بهطوری که رفتهرفته در طول داستان متحول و به فردی صالح تبدیل میشود. مرحوم خسرو شکیبایی، محمود پاکنیت، ژاله علو، حسین پناهی،گوهر خیراندیش و مرحوم جمشید اسماعیلخانی از بازیگران این مجموعه بودهاند.

کتاب

اخیرا دو کتاب از دکتر سیدجعفر شهیدی خواندم. یکی «پس از پنجاه سال» که برای بار چندم خواندم و دیگری «تاریخ تحلیلی اسلام» برای اولین بار. کتاب اول توضیح داده چه ماجراهایی در جامعه اسلامی رخ داد که 50 سال پس از رحلت پیامبر(ص)، جامعه به جایی رسید که نواده همان پیامبر که امام هم بود توسط مسلمانها به شهادت رسید.

توضیحات تکمیلی

پس از پنجاه سال، اثر دکتر سیدجعفر شهیدی با نام کامل «پس از پنجاه سال؛ پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین(ع)»، در سال 1358 به چاپ رسید. شهیدی در این کتاب، در عین وفاداری به روایتهای تاریخی، نگاه تحلیلی دارد و زمینههای اجتماعی، سیاسی، قومی و مذهبی را در شکلگیری قیام امام حسین(ع)، مورد توجه قرار میدهد. کتاب در 30 بخش کوتاه تنظیم شده و سیر تاریخی وقایع به همراه تحلیل نویسنده، ذکر شده است.

پاتوق

از آنجا که من آدم شکمویی هستم، معمولا ملاکم برای تعیین پاتوق، خوردنیهایشان است و چون ولخرج هم نیستم عموما دنبال جاهایی میگردم که خوردنیهای خوب با قیمت ارزان داشته باشد که چون مصداق تبلیغ محسوب میشود، اسم نمیبرم.

سفر

به طرز عجیبی علاقهای به سفر رفتن ندارم! حتی بارها سفرهای خارجی رایگان برایم پیش آمده، اما استقبال نکردم. بودن در جایی که با آن مأنوسم را همیشه به سفر رفتن ترجیح میدهم. اگر بخواهم بهعنوان یک فرد راحتطلب پیشنهادی بدهم، گشتوگذار در شهر خودمان است. مثلا منطقه 12 تهران پر از بناها و اماکن تاریخی است.

توضیحات تکمیلی

منطقه 12 شهرداری تهران از مناطق قدیمی شهر تهران محسوب میشود که در مرکز این شهر واقع شده است. این منطقه شامل شش ناحیه و 14 محله است. از مهمترین ویژگیهای آن قرار گرفتن بازار تهران و بسیاری از مراکز و نهادهای دولتی، وزارتخانهها و سفارتخانهها در این منطقه است. منطقه 12 از سمت شمال به خیابان انقلاب اسلامی، از سمت جنوب به خیابان شوش، از سمت شرق به خیابان 17شهریور و از سمت غرب به خیابانهای حافظ و وحدت اسلامی محدود میشود.

شیما آشتیانی

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها