انتقاد شمخانی از انفعال اروپا

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار وزیر‌خارجه انگلیس با انتقاد از عدم همکاری مناسب اتحادیه اروپا در شرایط خروج آمریکا از برجام و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به انفعال طرف‌های دیگر برابر گفتار و رفتار ناشایست آمریکا بر اساس منافع ملی و مسئولیت های خود تصمیمات لازم را در مقابله با این اقدام و امکان بازگشت به شرایط پیش از توافق اتخاذ کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۴۱

علی شمخانی تاکید کرد: سطح فعلی روابط اقتصادی میان دو کشور و تسهیل روابط بانکی در این زمینه رضایتبخش نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتقاد از مواضع بی پایه برخی کشورها علیه سیاستهای منطقهای ایران گفت: در صورتی که سیاست ها و اقدامات عملی جمهوری اسلامی و تقدیم ده ها شهید در مقابله با تروریسم انجام نشده بود، امروز داعش حکومت عراق و سوریه را در دست داشت و همسایه اروپا محسوب میشد.

شمخانی با انتقاد از عدم برخورد قاطع دولت انگلیس با شبکه های رسانهای حامی گروه تروریستی که زنان و کودکان بی گناه را در اهواز به شهادت رساندند، خاطرنشان کرد: این انتظار از دولت انگلیس وجود دارد که موضع خود در قبال لزوم مقابله با تروریسم و نقضحقوق بشر را به صورت شفاف اعلام و سیاست های اعمالی خود را نیز مطابق با آن دنبال کند.

وی همچنین از رویه دولت انگلیس در فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به کشورهای ناقض حقوق بشر مانند عربستان سعودی و بحرین انتقاد کرد و با اشاره به شکست پی در پی و تحقیرآمیز سیاست های آمریکا و اذنابش در منطقه تصریح کرد: هرگونه همراهی با سیاست های دولت ترامپ از سوی برخی کشورهای اروپایی ضمن آن که بر روابط دراز مدت با کشورمان تاثیر منفی خواهد داشت، موجب شکل گیری نگاه منفی نسبت به آن کشورها نزد افکار عمومی ملت ایران و ملت های منطقه به عنوان شریک جرم در جنایات آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه خواهد شد.

شمخانی گفت: اگر آمریکا مقابل ایران خواسته هایش را به اروپا تحمیل کند فردا در مناسبات شما با سایر کشورها هم ورود خواهد کرد و اتحادیه اروپا باید نه بهخاطر برجام بلکه به خاطر دفاع از هویت و استقلال خودش جلوی زیاده خواهی های آمریکا را بگیرد.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این دیدار اظهار داشت: اروپا مایل به حفظ دستاوردهای برجام است و در این مسیر ایده هایی مانند تاسیس سامانه تبادل مالی مستقل از آمریکا و اقتصاد بدون دلار را با جدیت دنبال کرده و در تلاش مشترک برای عملیاتی کردن آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها