سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را آمر قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی می‌داند. این خبر به معنای اعتراف رسمی سازمان سیا به قاتل بودن ولیعهد عربستان است. کشوری که بیشترین ارتباط را با دولت دونالد ترامپ دارد و هنوز ترامپ تلاش می‌کند دست‌های خون آلود بن‌سلمان را از قتل جمال خاشقجی پاکسازی کند .
کد خبر: ۱۱۷۷۱۱۷

به گزارش بی.بی.سی، روزنامه واشنگــتنپست در گـزارشی نوشت: سازمان سیا با اتکا به مدارکی از جمله تماسهای تلفنی میان برادر ولیعهد و جمال خاشقجی و دیگر تماسهای تلفنی برقرار شده در این زمینه به این نتیجه رسیده که قتل این روزنامهنگار بدون اجازه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ممکن نبوده است. رسانههای آمریکا این نتیجهگیری را قاطعانهترین ارزیابی در آمریت ولیعهد عربستان در این قتل تا به امروز خواندهاند. جمال خاشقجی روز دوم اکتبر درپی ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول توسط افرادی که از عربستان به ترکیه سفر کرده بودند به قتل رسید. جسد او هنوز پیدا نشده و بنابر گفته مقامهای عربستان و ترکیه قاتلان او جسدش را قطعهقطعه و از ساختمان کنسولگری خارج کردهاند. دیروز در برخی خبرها گفته شد احتمال دارد سر جمال خاشقجی به عربستان سعودی انتقال یافته باشد. فاطمه باعشن، سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن در واکنش به اظهار نظر سیا آن را رد کرد.

امیل نخله، عضو اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است: حفظ رابطه راهبردی و ویژه آمریکا و عربستان سعودی مستلزم همکاری شاه سلمان با شورای خاندان آل سعود در تدوین طرحی جدید در زمینه انتخاب جانشین و روی کار آوردن فردی قابل قبول به جای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی است. به گفته وی هم اکنون رابطه راهبردی آمریکا و عربستان که در دهه 1940 پس از ملاقات فرانکلین روزولت، رئیس جمهوری وقت آمریکا و عبدالعزیز ابن سعود، بنیانگذار عربستان سعودی شروع شد، وارد برههای حساس شده و باید بازطراحی شود.

به قدرت رسیدن محمد بن سلمان آغاز عصر جدید بیاعتمادی، جنگ قدرت و بلاتکلیفی بالقوه مخرب بود. شقاوتی که ولیعهد سعودی برای به دست گرفتن قدرت به کار برد، به دلیل داشتن رابطه نزدیک با ترامپ و دامادش جراد کوشنر بود و بنسلمان از این موقعیت برای به راه انداختن جنگی خانمانسوز در یمن و کشتار مخفی مخالفان در داخل و خارج سوءاستفاده کرد. به این ترتیب تحلیلگران میگویند اگر عربستان سعودی بخواهد روابط سالمی با همسایگان و سایر کشورهای جهان ازجمله آمریکا داشته باشد بهترین و راحتترین راه برکناری ولیعهد کنونی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها