امروزه نیروگاه‌های برق - ‌آبی با در اختیار داشتن 17 درصد از سهم کل تولید برق جهان، بزرگ‌ترین منابع تولید انرژی برق تجدیدپذیر محسوب می‌شوند. با این حال، شبکه‌های گسترده آبی وجود دارند که به‌عنوان منبع قدرت بالقوه تا امروز نادیده گرفته شده‌اند. شهری را تصور کنید که از شبکه آب آشامیدنی خود، برق تولید می‌کند. با این حساب امکانی جدید برای تولید انرژی برق به‌وجود می‌آید، اما آیا انتظار استفاده گسترده از این فناوری وجود دارد؟
کد خبر: ۱۱۷۶۸۰۲

در زیر شهرهای بزرگ و کوچک، لولههای آب آشامیدنی و فاضلاب کیلومترها کشیده شدهاند. بدون آنکه بدانیم چه منبع بزرگی از انرژی در حال هدر رفتن است. هنگامی که آب با سرعت، درون لوله به حرکت درمی آید فشار زیادی ایجاد میشود. به این منظور از دریچههای کاهنده برای مهار فشار آب استفاده میشود که این عمل انرژی زیادی را بهصورت گرما آزاد میکند. در حال حاضر شرکت لوسید انرژی (Lucid Energy) واقع در شهر پورتلند آمریکا با علم به این موضوع و با استفاده از فناوری سیستمهای توربین درون لوله (LucidPipes) تولید برق از این نیروگاههای برق آبی کوچک را در چند شهر آغاز کرده است. این فناوری میتواند جایگزین مناسبی برای سیستمهای پیشین شبکه آبرسانی شهری باشد که به هدررفت مقدار قابل توجهی انرژی منجر میشود.

این توربینهای کروی، پنج تیغه دارند که درون لوله‌ها قرار می‌گیرند. آب تحت فشار باعث چرخش توربین‌ها شده و از تبدیل این نیروی حرکتی در ژنراتور سیستم، انرژی برق تولید می‌شود. این شرکت مدعی است با وجود این توربین‌ها، آب با سرعت ثابت و 24 ساعته جاری می‌شود، بدون آن‌که اختلالی در حرکت آن ایجاد شود. در حال حاضر در شهر پورتلند 50 لوله با بهره‌مندی از این فناوری نصب شده است که سالانه 1/100 مگاوات ساعت برق تولید می‌کند. این میزان برای تامین برق تقریبا 150 خانه در شهر کافی است.

پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نیروگاه‌های برق - آبی به مرور از بین بروند. زیرا با وخیم‌ترشدن وضع گرمایش جهانی، جهان به سوی گرم‌تر شدن و تغییر اقلیم پیش می‌رود. به همین ترتیب، بهره‌برداری از فناوری‌هایی مانند انرژی‌های خورشیدی و بادی و همچنین فناوری‌های کوچک مانند این توربین‌ها، برای تضمین امنیت انرژی ضروری خواهد بود. هرچند این توربین‌ها نمی‌توانند بار تولید برق سدهای آبی بزرگ را به دوش بکشند، اما دست‌کم می‌توانند به‌عنوان راه‌حلی برای مدیریت هدررفت انرژی‌های شهری مورد توجه قرار بگیرند.

منبع: NRi

میثم پورمحمدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها