عزم دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ

پیروزی نسبی دموکرات‌ها در انتخابات میاندوره‌ای آمریکا جان تازه‌ای به اردوگاه آنها داد. همین مساله موجب شد برخی چهره‌های قدیمی این حزب یک بار دیگر برای دونالد ترامپ خط و نشان کشیده و او را به اقدامات قانونی تهدید کنند. به عنوان مثال نانسی پلوسی، رهبر اقلیت کنونی مجلس نمایندگان و رئیس احتمالی آینده آن می‌گوید: حتی اگر بازرس رابرت مولر در پرونده روسیه علیه رئیس‌جمهور آمریکا اعلام جرم نکند، ترامپ باز هم ممکن است استیضاح شود. وی در مصاحبه با آتلانتیک گفت: شواهد غیر قابل انکاری وجود دارد تا جمهوریخواهان نیز به روند استیضاح ملحق شوند.تام استیلر یک دموکرات دیگر در تکمیل حرف‌های پلوسی گفته است دونالد ترامپ تا امروز مرتکب اقداماتی شده که قابل استفاده در استیضاح است.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۶۱

در همین ارتباط رویترز در تحلیلی نوشت: با آغاز به کار کنگره جدید آمریکا دموکراتها که کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار گرفتهاند قصد انجام تحقیقات ویژه درخصوص اقدام کاخ سفید در ایجاد مشکل در روند واگذاری موسسه تایمر وارنر و همچنین سایت آمازون را دارند. در روزهای اخیر دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا با خبرنگارانی که درباره تحقیقات مولر از وی سوال کردهاند درگیر شد و به آنها توهین کرد. برخی کارشناسان بر این باورنداقدام رئیس جمهور آمریکا در انتخاب یک دادستان کل موقت جدید غیرقانونی است. به همین دلیل برخی سناتورهای دموکرات قصد دارند علیه این تصمیم ترامپ شکایت کنند. جف سشنز بنا به درخواست ترامپ و بعد از اینکه ماهها مورد حملات لفظی رئیسجمهور آمریکا قرار گرفته بود، مجبور به استعفا شد. ترامپ، سشنز را به حمایت از تحقیقات رابرت مولر متهم کرده بود. مولر تحقیقات درباره پرونده ادعایی دخالت روسیه در انتخابات ریاستجمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را دنبال میکرد. نتایج یک نظرسنجی نشان میدهد میان رایدهندگان اختلاف وجود دارد که آیا دموکراتهای مجلس نمایندگان آمریکا باید فورا روند استیضاح علیه ترامپ را شروع کنند یا خیر. براساس آن، ۴۰ درصد رایدهندگان معتقدند دموکراتهای مجلس نمایندگان آمریکا باید روند استیضاح را آغاز کنند، در حالیکه ۴۱درصد معتقدند دموکراتهای این مجلس نباید چنین اقدامی انجام دهند.

به موازات تلاشهای دموکراتها در مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ، گفته میشود هیلاری کلینتون نیز قصد دارد دوباره در سال 2020 نامزد ریاست جمهوری شود. کلینتون رقیب دونالد ترامپ در سال 2016 بودکه شکست خورد. به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری هیل، مارک پن، مشاور پیشین کلینتونها گفته است هیلاری کلینتون تا آخرین نفس مبارزه خواهد کرد. او اجازه نخواهد داد دو شکست کوچک او را از راهش برای ورود به کاخ سفید بازدارد. اکنون او دو سال برای بازنگری کمپین انتخابات پیشینش و اشتباهاتی که در آن کمپین انجام داده بود وقت دارد تا بتواند استراتژی جدیدش را ترسیم کند.

نتایج انتخابات میاندورهای آمریکا دستکم نشان داد دونالد ترامپ برای یک دوره بیشتر رئیسجمهور نخواهد بود. در تاریخ آمریکا بارها این تجربه شده است که وقتی در انتخابات میاندورهای حزبی پیروزی چشمگیری به دست میآورد در انتخابات ریاست جمهوری نیز آن را تکمیل خواهد کرد.

از همین رو دموکراتها امیدوارند علاوه بر مانعتراشی بر سر تصمیمات آینده ترامپ، بتوانند در سال 2020 نیز او را شکست دهند و از کاخ سفید اخراج کنند.

علی باقری

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها