در میان تدابیر بسیار شدید امنیتی در پاریس، مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی اول برگزار شد. در این مراسم رهبران 70 کشور جهان گرد هم آمده‌اند تا ضمن بزرگداشت پایان جنگ جهانی دوم، راهکاری برای تقویت اتحادیه اروپا جست‌وجو کنند. این درحالی است که دونالد ترامپ با اظهارات خود و بی‌اعتنایی‌هایش انزوای بیشتری را برای خود رقم زد.
کد خبر: ۱۱۷۵۹۳۲

به گزارش رویترز، ده هزار نیروی پلیس، ژاندارم، نیروهای امنیتی و ارتشی علاوه بر نیروهای ویژه لباس شخصی از زمین و هوا و دریا (رود سن) با بهکارگیری پیشرفته ترین تجهیزات نظامی امنیتی از جمله بالگرد، قایقهای تندرو و دوربینهای مداربسته تمام رفت و آمدها و حرکات شهروندان و حتی گردشگران را بشدت تحت کنترل گرفتند. این مراسم روز گذشته با حضور حدود 70 نفر از سران، روسایجمهور، نخستوزیران و رهبران کشورهای درگیر در جنگ جهانی اول از جمله روسایجمهور آمریکا و روسیه و صدراعظم آلمان به میزبانی امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه برگزار شد.
عصر دیروز نیز کنفرانس صلح پاریس با حضور شرکتکنندگان و نیز 2500 کارشناس در سالن لگراند هال پاریس آغاز به کار کرد. این کنفرانس تا سهشنبه ادامه خواهد داشت. محور کنفرانس صلح پاریس تاکید بر چندجانبهگرایی و مبارزه با ناسیونالیسم افراطی است. قرار بود رئیسجمهور آمریکا نیز در این کنفرانس حضور یابد، اما شب قبل از عزیمت وی به پاریس اعلام شد او در این کنفرانس شرکت نمیکند. همچنین قرار بود ترامپ و پوتین در حاشیه این مراسم دیداری داشته باشند، اما مقامات فرانسوی گفتند به دلیل تداخل در برنامهها دیدار آنها کوتاه خواهد بود. از زمان خروج آمریکا از برجام روند انزوای جهانی آمریکا کلید خورده است. این انزوا در کنفرانس پاریس نیز بیشتر خود را نشان داد.

به گزارش بی.بی.سی، صد سال پیش در ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ با اعلام آتشبس بین آلمان و متفقین، جنگ جهانی اول، به پایان رسید. درجریان جنگ جهانی اول بیش از ده میلیون نفر قربانی شدند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز شنبه در مراسمی در شرق فرانسه و در محل امضای آتشبس گفت: «این روز نباید فقط مختص به به یادآوردن گذشته باشد، بلکه باید درباره اقدام امروز هم باشد.» رئیسجمهور فرانسه نیز روز جمعه در مصاحبهای که در آستانه ورود رئیسجمهور آمریکا منتشر شد، درباره دلایل نیاز به یک ارتش اروپایی به تهدیدها اشاره کرد و نام آمریکا را در کنار چین و روسیه به عنوان یکی از تهدیدهای احتمالی آورد. این سخنان واکنش ترامپ را به دنبال داشت و او در توییتری اظهارات مکرون درباره لزوم تشکیل یک ارتش اروپایی را توهینآمیز توصیف کرد. ترامپ به محض ورود به پاریس نیز با مکرون دست نداد تا خشم فرانسویها را بیش از پیش برانگیزد. ترامپ پس از آن نیز انتقاداتی را متوجه رهبران اروپایی کرد و آنها را متهم به آن کرد سهم خود را برای تامین بودجه ناتو نمیپردازند. رئیسجمهور آمریکا روز شنبه شرکت در مراسم یادبود سربازان آمریکایی را که در جنگ کشته شدند به دلیل شرایط آب و هوا لغو کرد. این تصمیم انتقادهای زیادی را حتی در بین آمریکاییها داشت و گفتند ترامپ ماندن در خانه را به شرکت در مراسم یادبود سربازان آمریکایی ترجیح داده است. این درحالی بودکه فرانسویها مشکلات لجستیک و شرایط جوی را عامل این تصمیم دانستند.

مکرون سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) نیز در دانشگاه سوربن پاریس درباره لزوم تشکیل یک ارتش اروپایی سخنرانی کرده و خواستار راهاندازی طرح مداخله نظامی اروپا شده بود. این طرح را که کارشناسان نظامی E۲I نام نهادهاند، در حال حاضر مورد قبول ده کشور اتحادیه اروپاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها