دکتر اصغر ابراهیمی اصل، کارشناس ارشد نفت در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم به بیان پشت پرده معافیت آمریکا برای خرید نفت از ایران پرداخت و تصریح کرد: آمریکا در ظاهر به هشت کشور مجوز خرید نفت از ایران را صادر کرده، اما همراه این مجوز سه شرط هم گذاشته که فضا را برای صادرات نفت ایران محدود می‌کند. 1ـ آمریکا به کشورهای خریدار نفت ایران اعلام کرده که خرید خود را به یک‌سوم تا سقف 50 هزار بشکه باید کاهش دهید.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۶۷

2ـ ظرف دو ماه باید واردات نفت از ایران به صفر برسد.
3ـ پولی که برای خرید نفت باید بپردازید تنها با تأیید آمریکا در قالب دارو و خوراک خواهد بود و کشورها حقی برای انتقال ارز به ایران ندارند.

وی با بیان اینکه قطع یکباره صادرات نفت ایران تبعات سنگینی در قیمت انرژی دارد افزود: آمریکا با استراتژی کنترل قیمت به هشت کشور مجوز خرید نفت از ایران را صادر کرد تا بازار انرژی جهان دچار التهاب نشود، از سوی دیگر به عربستان، امارات و عراق فشار زیادی وارد کرد که جای ایران را در بازار نفت بگیرند که در این زمینه هم ناکام ماند و عربستان تنها 300 هزار بشکه توانست تولید خود را افزایش دهد.

این کارشناس نفت به ظرفیت تولید نفت در عربستان اشاره کرد و گفت: اکنون حدود 12 میلیون بشکه نفت در عربستان تولید میشود که به تولید صیانتی معروف است و فشار زیادی به چاه وارد میکند که پس از مدت کوتاهی همراه نفت، آب شور نیز استخراج میشود. این کار عربستان به نوعی یک عملیات انتحاری برای حذف ایران از بازار نفت است که به سرانجام
نخواهد رسید.

ابراهیمی اصل تاکید کرد: آمریکا شیل اویل و شیل گس را برای خریداران نفت ایران در نظر گرفته تا آسیبی در زمینه تأمین انرژی نداشته باشند. البته آمریکا شروع فصل سرما را هم در نظر گرفته و اجازه داده پس از گذشت فصل سرما و ذخیرهسازی در مرحله دوم صادرات نفت ایران را به صفر برساند. به گفته وی، مردم باید از پشت پرده تصمیم آمریکا مبنی بر اعطای مجوز خرید نفت ایران به هشت کشور آگاه باشند و اینگونه برداشت نکنند که آمریکا به ایران لطف کرده بلکه برای کنترل نرخ انرژی در بازار جهانی این اقدام را انجام داده است.

حرکات آمریکا برای ضربه به ایران است

این کارشناس نفت معتقد است ایران و آمریکا در یک جنگ اقتصادی قرار دارند که طرف آمریکایی به صورت کاملا هوشمند و کنترل شده قصد ضربه زدن به ما را دارد و ما نیز باید با تشکیل یک قرارگاه اقتصادی متشکل از یک نماینده از وزارت نفت، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، وزارت امور خارجه و یک نماینده حاکمیتی از بحرانها عبور کنیم. آمریکا قصد فروش نفت در برابر غذا و دارو را در برنامه خود دارد و میتوان با یک برنامه استراتژیک از این موانع عبور کرد.

وی به فروش نفت در زمان تحریم شورای امنیت اشاره کرد و گفت: در آن زمان که آقای رستم قاسمی وزیر نفت بود حدود 172 میلیارد دلار نفت فروخته شد و 170 میلیارد دلار آن در قالب ارز، طلا و کالا وارد کشور شد در نتیجه راه فروش و دریافت ارز بسته نیست، بلکه باید آن را یافت.

ابراهیمی اصل با تاکید بر اینکه ایران باید به دنبال مشتریانی باشد که پالایشگاه کشورشان را براساس نفت ایران تنظیم کنند، افزود: در این صورت روزانه حداقل یک‌میلیون بشکه نفت می‌توان صادر کرد تا هدف آمریکا که به صفر رساندن صادرات نفت ایران است ،شکست بخورد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری دولت باید از کارشناسانی که در زمان تحریم راهکار ارائه می‌دادند و موفق بودند ،استفاده کند و از سوی دیگر کارشناسان نیز هر راهکاری که به ذهنشان می‌رسد را برای موفقیت دولت ارائه دهند تا از این مانع عبور کنیم.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های ایران را در دو مرحله اجرا کرد و هدف آنها آسیب‌های اقتصادی به کشور است تا مردم را ناامید کنند.

دشمن را دست‌کم نگیریم

وی شرایط امروز اقتصاد ایران را همانند روزهای هشت سال دفاع مقدس تشبیه کرد و گفت: طرف مقابل ایران قدرتمند است و با استفاده از ابزاری که در اختیارش است ، قصد دارد ایران را کنار بگذارد، اما کاری که ایران باید انجام دهد باید در قامت همان کشور باشد. ابراهیمی اصل عرضه نفت در بورس را مثبت دانست و تاکید کرد: عرضه نفت در بورس اتفاق بسیار مثبتی است اما از آنجا که بخش خصوصی ایران پالایشگاهی در اختیار ندارد نمی‌تواند در حجم گسترده پاسخگوی نیاز ایران باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها