درگفت‌وگوی جام‌جم با فرمانده مرزبانی و نماینده مردم میرجاوه و خاش تشریح شد

خبرهای خوب از 12مرزبان در راه است

21 روز پس از ربوده شدن 12 مرزبان ناجا، نیروی سپاه و بسیج در پاسگاه مرزی میرجاوه، جزئیات تازه‌ای از اقدام تروریستی گروهک جیش‌العدل تشریح شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گروگان‌ها در سلامت هستند.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۴۸

این حادثه تروریستی ساعت 3 بامداد 24 مهر امسال در برجک 103 منطقه لولکدان، دهنه تنگوک به وقوع پیوست‌. براساس اعلام سپاه، این برجک دارای استحکامات خوبی بود و تروریست‌ها با کمک نفوذی‌ها به آنجا حمله کردند.

آنها 12 مرزبان و نیروی بسیجی را ربودند و به خاک پاکستان منتقل کردند.

جیش‌العدل بعد از این اقدام تروریستی، مسؤولیت آن را قبول و عکسی از مرزبانان منتشر کرد.

پس از این ماجرا فرمانده نیروی زمینی سپاه و وزیر امور خارجه برای پیگیری ماجرا و گفت وگو با مقامات پاکستانی به این کشور سفر کردند.

سناریوی تروریستها با کمک عامل نفوذی

فرمانده مرزبانی ناجا دیروز در گفتوگو با جامجم، جزئیات جدیدی از این اقدام تروریستی را فاش کرد و گفت: بررسیها نشان میدهد فردی نفوذی که با تروریستها ارتباط داشت با برنامه وارد این برجک شد و نیروهای مستقر در آنجا را مسموم و بیهوش کرد. بعد از بیهوش شدن نیروهای مستقر در برجک، تروریستها بدون درگیری، گروگانها را به خاک پاکستان منتقل میکنند.

سردار قاسم رضایی ادامه داد: تحقیقات برای شناسایی عامل نفوذی بعد از این اقدام تروریستی آغاز شد و به نتایجی رسیدیم که در آینده اعلام میکنیم. این فرد با برنامه و به خاطر ارتباط با تروریستها اقدام به این کار کرد و پنج نیروی بسیجی بومی، دو کادر سپاه و چهار سرباز ناجا و یک کادر مرزبانی به گروگان گرفته شدند.

وی با اشاره به اینکه برجک 103 متعلق به سپاه بوده، خاطرنشان کرد: نیروهای مرزبانی در آن برجک مستقر نبودند و برای مدت 48 ساعت به آن برجک مامور شده بودند. فرمانده مرزبانی ناجا از سلامت گروگانها خبر داد و افزود: وضعیت آنها از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه، مرزبانی، وزارت کشور و وزارت امور خارجه و دیگر دستگاهها در حال پیگیری است و ارتش پاکستان قولهایی در این رابطه داده که امیدواریم بزودی شاهد آزادی آنها و بازگشتشان به کشور باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: عمده نیروهای مرزبانی پاکستان در مرزهای این کشور با هند و افغانستان متمرکز هستند؛ اما متاسفانه در مرز مشترک با ما اقدامی انجام ندادهاند و همین موضوع مشکلاتی را برای کشور ما ایجاد کرده است. بعد از این حادثه سفیر پاکستان احضار شد و دولت این کشور قول داد ردیابی گروگانگیران را بسرعت پیگیری کند.

مرزبانان در سلامت هستند

حجتالاسلام والمسلمین «سیدمحمود علوی» دیروز در حاشیه هفتمین همایش ملی پدافند غیرعامل در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت مرزبانان ربودهشده در میرجاوه گفت: مرزبانان ربودهشده تا این لحظه در سلامت هستند و فعالیتهای زیادی توسط ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی زمینی سپاه در ارتباط با ارتش پاکستان صورت گرفته است.

وی افزود: علاوه بر این، وزیر کشور نیز با همتای پاکستانی خود گفت وگو کرده است و آنها هم اقدامهایی را شروع کردند که امیدواریم مجموع این اقدامها موجب آزادسازی مرزبانان کشورمان شود.

وزیر اطلاعات همچنین درباره پیشبینی زمان آزادی مرزبانان ربوده شده گفت: تلاشها در حال انجام است و امیدواریم نتیجه بهزودی حاصل شود و چشم خانوادههای این عزیزان به دیدن فرزندانشان روشن شود.

50 اقدام برای ربودن مرزبانان

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گفت: مرزبانها در همه دنیا دارای احترام خاصی نزد ملت خود هستند بهویژه اگر آنان مرزبانان محلی بوده و از کوی و برزن خود حفاظت و حراست کنند.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه سیستان و بلوچستان به دلیل استقرار شرایط خاص، گروهکهای وابسته به سرویسهای بیگانه همواره تلاش میکنند که به مرزبانان ما آسیب برسانند. اکنون که این اتفاق ناگوار برای مرزبانان میرجاوه افتاده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای پیگیری موضوع از تمام ظرفیت خود ازجمله ظرفیت محلی منطقه و همچنین قدرت نرمی که در سیستان و بلوچستان دارد استفاده و این موضوع را بشدت دنبال میکند.

سردار رمضان شریف با بیان اینکه گروهکها طی سال گذشته بیش از ۵۰ مورد اقدام جهت ربودن مرزبانهای ما داشتهاند، گفت: با این وجود در اکثر آنها موفق به ربودن مرزبانهای ما نشده بودند.

درخواست تروریستها را قبول نمیکنیم

نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی دیروز در گفتوگو با جامجم درباره آخرین وضعیت مرزبانان ربودهشده گفت: سلامت مرزبانان تضمین است و تروریستها جرات نمیکنند دست به اقدامی بزنند. سپاه پاسداران اقدامات خوبی برای شناسایی و ردیابی تروریستها انجام داده است. دیپلماسی درستی را از طریق پارلمان، وزارت امور خارجه و نیروهای امنیتی، مرزبانی و اطلاعات پاکستان پیگیری میکنیم و انشاءا... بزودی شاهد آزادی آنها خواهیم بود.

علی کرد ادامه داد: نمیخواهیم تجاوز و تعرض مرزی ایجاد شود و انتظار داریم دولت پاکستان به معاهدات مرزی احترام بگذارد و مرزبانان را آزاد کرده و تحویل دهد. ما از چند کانال و کمک معتمدان وارد عمل شدهایم تا این موضوع سریع به سرانجام برسد.

وی درباره درخواست تروریستها گفت: این تروریستها دلالهایی دارند و درخواستهایی را مطرح کردند.

درخواستهای غیرمنطقی را مطرح میکنند که ما ضمن اینکه به مرزبانان و سلامتشان احترام میگذاریم، اما درخواستهای آنها را قبول نمیکنیم و با شجاعت میگوییم مرزبانها را تحویل دهید.

نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منطقه فعالیت تروریستها شناسایی شده و برای ما حفظ جان گروگانها مهم است. دولت پاکستان هم قول داده خیلی زود نیروهای مرزبان ما را رها کرده و تحویل دهند.

محمد غمخوار

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها