علیرضا فغانی در گفت‌و‌گو با جام‌جم:

امیدوارم فینـال جام‌ملت‌ها را سوت نزنم

چندروز پیش بود که عکس علیرضا فغانی، داور برجسته ایرانی در تالار مشاهیر کنفدراسیون فوتبال آسیا نقش بست و زیر آن نوشته شد: افتخار فوتبال آسیا داور ایرانی که فینال المپیک مردان را سوت زد... این بهترین بهانه برای گفت‌وگو با پرافتخارترین داور فوتبال ایران بود.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۳۷

حضور در تالار افتخارات کنفدراسیون فوتبال آسیا در ساختمان تازهتاسیس کنفدراسیون آخرین افتخار شما بود..

خدا را شکر میکنم مثل همیشه. همیشه به خودش توکل کردهام و مزدم را گرفتهام.

البته افتخارات شما فقط قضاوت بازی فینال المپیک نبود. جام جهانی، جام کنفدراسیونها، جام باشگاههای جهان.

اینها مایه خوشحالی است که مورد اعتماد فیفا هستم.

و دیدار فینال جام جهانی که ظالمانه از شما دریغ شد.

البته خیلیها این نظر را داشتند؛ اما خوشحالم که تیم داوری ایران در جام جهانی تنها تیمی بود که بازیهای سخت را داوری کرد و در هیچیک از چهار مسابقه، از VAR استفاده نکرد. همه بازیهای ما مهم و نزدیک بود و خوشحالم که در همه آنها سربلند بودیم و تا انتهای جام در روسیه ماندیم. قضاوت فینال جام جهانی آرزوی قدیمی من بود؛ اما خوشحالم که بدون مشکل کارم را در جام جهانی تمام کردم.

بعد از بازگشت شما از جام جهانی شایعه شد که شما داوری در کشوری دیگر را انتخاب کردهاید.

هر بار که در تورنمنتی درخشیدیم، شایعه درست کردند. این اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود. کشورهای دیگر خودشان داور دارند و نیازی به من ندارند. من هم از اینکه یک ایرانی هستم افتخار میکنم. مثل طاها غفاری دونده قهرمان مریوانی که چند مدال قهرمانی دارد و برای نان حلال، کولبری میکند. من دستش را میبوسم که اینقدر با شرف زندگی میکند. متاسفانه افرادی که برای ایران افتخار کسب میکنند و باید مورد توجه مدیران ورزش قرار بگیرند، از نظر دور ماندهاند. وقتی فردی برای ورزش ما افتخار کسب میکند، باید بینیازش کنیم تا دغدغه نان نداشته باشد و فقط به ایران و تداوم افتخاراتش فکر کند؛ ولی این گونه نیست و مدیران ما این گونه نگاه نمیکنند. من افتخار میکنم که ایرانی هستم و مدیران ورزش هم باید با افتخار برای ایران کار کنند. من اگر اراده کنم همین فردا میتوانم از ایران بروم؛ اما چرا باید شرایطی مهیا کنند که چنین شایعاتی برای ما درست شود و چرا کسانی که متعلق به ایران هستند باید بروند؟

همان تیم داوری ایران در جام جهانی در جام ملتهای آسیا هم قضاوت میکند؟

تاکنون تمام کلاسهایی که شرکت کردهایم همان تیم بوده و فکر میکنم همان تیم به امارات برود. در جام ملتهای پیش رو قرار است از کمکداور ویدئویی و کمکداوران پشت دروازه استفاده شود که ما تمامی تستها را طی کردهایم و بهترین نمرات را هم آوردهایم. فکر میکنم اگر مشکل خاصی پیش نیاید با همین تیم به امارات برویم.

و پیشبینی شما از جام ملتها. فکر میکنید تا کجای بازیها پیش بروید؟

ما سابقه قضاوت فینال جام ملتها را داریم. فقط امیدوارم تیم ملی ایران تا فینال برسد و ما نتوانیم فینال را قضاوت کنیم و امیدوارم تیم ملی قهرمانی جام ملتها را بگیرد تا دل مردم شاد شود.

بهترین داور ایران در جام ملتها

داود رفعتی با اعلام علیرضا فغانی بهترین داور ایران در جام ملتها سوت میزند. رئیس دپارتمان داوری دراینباره میگوید: «حضور علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری در مسابقات جام ملتهای 2019 امارات یک افتخار دیگر برای ورزش کشور و جامعه داوری محسوب میشود.» مسابقات جام ملتهای آسیا از 15 دی ماه لغایت 12 بهمن ماه به میزبانی امارات برگزار میشود.

برای اولینبار در این رقابتها 24 تیم حاضر هستند و در 6 گروه
4 تیمی به رقابت با هم خواهند پرداخت. تیم ملی فوتبال کشورمان در گروه D با عراق، ویتنام و یمن همگروه است. علیرضا فغانی به همراه دو کمک خود رضا سخندان و محمدرضا منصوری در جام جهانی روسیه بازیهای زیر را قضاوت کردند:

مرحله گروهی: آلمان ـ مکزیک، صربستان ـ برزیل

مرحله یک هشتم: فرانسه ـ آرژانتین

ردهبندی: بلژیک ـ انگلستان

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها