فراخوان آمریکا و فرانسه برای پایان جنگ یمن

چهار سال پس از جنگی خونین و خانمان‌سوز در کشور فقیر و محروم یمن، حال کشورهای آمریکا و فرانسه به صورت همصدا خواستار پایان دادن به این جنگ شده‌اند. کشورهایی که خود بزرگ‌ترین فروشنده سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و امارات بوده و به قولی خودشان ازجمله آتش افروزان این جنگ بوده‌اند. گرچه هنوز روشن نیست هدف این کشورها از چنین پیشنهادی چیست اما نفس این فراخوان بیانگر چرخشی بزرگ در مواضع این کشورها به حساب می‌آید .
کد خبر: ۱۱۷۴۰۸۵

به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به همراه وزیر دفاع این کشور در اظهاراتی اعلام کردند، آمریکا از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی میخواهد حملات هوایی خود را به تمامی مناطق مسکونی در یمن متوقف کند. به دنبال این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در بیانیهای اعلام کرد، آمریکا خواهان توقف فوری حملات هوایی و آغاز مذاکرات در ماه آینده میلادی بین طرفهای درگیر است.

پمپئو گفته بود: زمان آن رسیده است که اقدامات خصمانه از جمله حملات موشکی و پهپادی از مناطق تحت کنترل حوثیها به سمت عربستان و امارات و نیز حملات هوایی ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی یمن متوقف شوند. وی همچنین تاکید کرد: باید مذاکرات ریشهای با فرستاده سازمان ملل به یمن بهمنظور اجرای تدابیر مربوط به اعتمادسازی برای حل مشکلات اصلی و علل درگیری و عاری سازی مرزها از سلاح در نوامبر ۲۰۱۸ در «کشور سومی» آغاز شود. پیش از او جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز گفته بود: تمامی طرفهای درگیر در جنگ یمن باید طی ۳۰ روز آینده پای میز مذاکره بنشینند.وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت: این جنگ باید متوقف شود و باید توافق جای جنگ و درگیری را بگیرد. همزمان فلورانس بارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز گفته است: بهدلیل بیفایده بودن راه حل نظامی در یمن، پاریس با همکاری سازمان ملل متحد برای دستیابی به یک راهکار سیاسی در این کشور تلاش میکند. وی نیز تاکید کرد: وقت آن رسیده است که جنگ در یمن پایان یابد. این درحالی است که فرانسه به رغم مواضع تند و تیزی که علیه عربستان در ماجرای قتل خاشقجی گرفت هنوز ارسال سلاح به این کشور را متوقف نکرده است. امانوئل مکرون رئیسجمهور فرانسه یکبار گفته بود من قتل خاشقجی را محکوم میکنم اما مساله فروش تسلیحات فرانسوی به عربستان خارج از این موضوع بوده و نباید این دو را در هم آمیخت. چهار سال پیش محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان با تصمیمی جنون آمیز به یمن حمله نظامی کرد . طی این سالها بیش از 16 هزار یمنی کشته و دهها هزارنفر دیگر مجروح شدهاند. جنگ در یمن تمام زیرساختهای این کشور را نابود کرد و هشت میلیون نفر را در معرض قحطی قرار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها