وقتی طرفداران ترامپ آتش افروزی می کنند

ترس و ترور در آستانه انتخابات آمریکا

یک هفته مانده به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، خبرهای رسیده از این کشور حاکی از فضایی نگران‌کننده ناشی از حملات مسلحانه و بسته‌های انفجاری است. با روی کار آمدن دونالد ترامپ موج افراط‌گرایی بخصوص علیه مهاجران در غرب تشدید شده است‌. اکنون با نزدیک شدن به زمان انتخابات و احتمال شکست ترامپ، طرفداران او به صورتی افسارگسیخته جامعه آمریکا را هدف حملات کورکورانه و جنون‌آمیز خود قرار می‌دهند .
کد خبر: ۱۱۷۳۵۵۹

شامگاه شنبه به وقت ایران، فردی در یک حمله مسلحانه به یک کنیسه یهودیان در حوالی شهر پتزبورگ ایالت پنسیلوانیا دستکم 11 نفر را به گلوله بست و فضایی از هراس و وحشت را بر ساکنان این شهر تحمیل کرد. شدت این اقدام تا حدی بود که دبیرکل سازمان ملل را به واکنش واداشت و مقامات فرانسوی نیز گفتند تدابیر شدید امنیتی برای مراکز مذهبی یهودیان در نظر خواهند گرفت.

رگبار به روی مردم عادی

به گزارش بیبیسی، مهاجم، یهودیانی که برای عبادت و مناسک روز سبابت در کنیسه تری آو لایف (درخت زندگی) محله اسکوئریل هیل در نزدیکی شهر پتزبورگ گرد هم آمده بودند را هدف قرار داد و آنها را به گلوله بست. بنابر گزارشها، مرد سفیدپوستی که پلیس هویت او را رابرت باوئرز معرفی کرد با دو کلت کمری و یک تفنگ جنگی وارد کنیسه شد و حاضران را که در شلوغترین روز عبادت یهودیان دور هم جمع شده بودند به رگبار بست. گفته میشود شش نفر در جریان این تیراندازی زخمی شدهاند که چهار نفر از آنها افسران پلیس بودند. رسانههای آمریکا گفتند: مهاجم هنگام تیراندازی فریاد سر میداد «همه یهودیان باید بمیرند». شبکه سیانان آمریکا گفت ضارب معتقد بود راه افتادن کاروانی از مهاجران از آمریکایجنوبی به سوی مرزهای تگزاس «تقصیر یهودیان» بوده است !

دونالدترامپ، رئیسجمهور آمریکا که در تعطیلات آخر هفته بود این واقعه را وحشتناک خواند و گفت: مشاهده تکرار چنین وقایعی طی سالهای متمادی واقعا شرمآور است. او همچنین با اشاره به مساله خرید و فروش سلاح که خود یکی از حامیان آن است گفت: اگر آنها پوشش حفاظتی (مسلحانه) در داخل (کنیسه) داشتند شاید اوضاع طور دیگری رقم میخورد. بسیاری در آمریکا مخالف قوانین مربوط به خرید و فروش آزاد سلاح هستند، اما کمپانیهای بزرگ اسلحهسازی که با دولت ترامپ نیز ارتباط دارند با چنین خواستهای مخالفت میکنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به این حادثه گفت که بشدت شوکه شده است. به گزارش رویترز، وی همچنین خواستار جبههای متحد در تمامی سطوح جامعه مدنی، مذهبی و رهبران و مردم جهان شد تا در مقابل اقدامات یهودی ستیزی، اسلام هراسی و نژادپرستی، انزجار، تبعیض، بیگانه هراسی و تعصب بایستند.

بستههای انفجاری

حمله مسلحانه مذکور دو روز بعد از آن صورت میگیرد که چند بسته انفجاری مشکوک برای تعدادی از شخصیتهای سیاسی، هنری و رسانهای آمریکا ارسال شده بود. ارسال این بستهها نیز مردم آمریکا را در شوک فرو برد. به نوشته روزنامه هافینگتونپست مظنون فردی به نام سزار سایوک و از هواداران سرسخت ترامپ و یک مجرم سابقهدار بوده است. وی هوادار رسمی و ثبتشده حزب جمهوریخواه است، که تاکنون چند بار به دلیل ارتکاب اعمال مجرمانه دستگیر شده است.

قرار است 15آبان در آمریکا انتخابات میاندورهای سنا برگزار شود. برخی نظرسنجیها حکایت از کاهش محبوبیت دونالد ترامپ و درنتیجه حزب جمهوریخواه در این کشور دارد. اگر این روند ادامه داشته باشد جمهوریخواهان اکثریت خود را در مجلس سنا و نمایندگان از دست خواهند داد. طبعا با قدرت گرفتن دموکراتها، کار در آینده برای دونالد ترامپ سخت خواهد شد. حتی بعضی از ناظران این مساله را مطرح میکنند که ممکن است دموکراتها با کسب اکثریت در سنا به دنبال استیضاح رئیسجمهور برآیند. همه این مسائل نگرانیهای جدیدی را در بین جمهوریخواهان و بخصوص حامیان دونالد ترامپ به وجود آورده است. مطالعه حوادث اخیر نیز نشان میدهد حامیان غیر تشکیلاتی دونالد ترامپ که به صورتی خود محور عمل میکنند به تکاپو افتادهاند تا جلوی شکست او را بگیرند. ارسال بستههای انفجاری یا به رگبار بستن یهودیان تنها به این جرم که عامل ورود مهاجران هستند، نشاندهنده تفکرات افراطی افرادی دارد که در یک سطح کلی باید آنها را حامیان غیر تشکیلاتی ترامپ توصیف کرد.

علی باقری

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها