در گفت‌وگوی تفصیلی مدرس سواد رسانه‌‌ای با جام‌جم آنلاین انجام شد

بررسی ارتباط حاشیه‌های فضای مجازی با قتل طلبه همدانی

بازنشر توییت یک ماه قبل یک بازیگر حاشیه‌ساز شد

در باب حب وطن مهناز افشار

تصویر توییت منسوب به خانم بازیگر از پنجشنبه‌شب دارد در فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی دست به دست می‌چرخد. توییتی که با هشتگ «حب الایران یجمعنا» حساسیت‌های زیادی ایجاد کرده آن هم نزدیک ر اهپیمایی اربعین و چهلم امام حسین(ع) که هشتگ دیگری مشابه این هشتگ جای خودش را در فضای مجازی باز کرده: «حب‌الحسین یجمعنا». حالا به یکباره توییتی از خانم بازیگر منتشر می‌شود که در ظاهر، فضای این روزها را به حاشیه برده و سعی کرده واژه دیگری را به جای واژه «حسین» جایگزین کند. همین هم دلیل اصلی نارضایتی‌ها و انتقادهای شدیدی است که این دو، سه روز به مهناز افشار می‌شود. در گزارش امروز رفته‌ایم سراغ این قضیه و حرف و حدیث‌ها و انتقاداتی که به توییت قدیمی افشار شده است. توییتی که مربوط به این روزها و حال و هوای اربعین نیست.
کد خبر: ۱۱۷۳۰۴۴

خیلیها پیش از آنکه به تصویر توییت افشار دقت کنند، سیل انتقاداتشان را روانه این چهره مشهور سینمای ایران کردهاند. با این حال دقت در آنچه منتشر شده نشان میدهد که مهناز افشار این توییت را 24سپتامبر (دوم مهرماه گذشته) منتشر کرده یعنی یک ماه قبل. افشار این توییت را در واکنش به حملات تروریستی 31 شهریور یک گروهک تجزیهطلب در استان خوزستان منتشر کرده بود. با این اوصاف خارج از انصاف است که توییت او را به حال و هوای اربعینی این روزهای کشور گره بزنیم. این توییت را باید در شرایط زمانی و مکانی خودش گنجاند و آن را تحلیل کرد.

چرا عربی نوشتی؟

با همه اینها اما این توییت در همان زمان هم با انتقادات کاربران زیادی مواجه شد. کاربری به نام «حنا دختری در شهر» همان موقع در انتقاد به توییت افشار نوشته است: «چرا با شعار #حب_الحسین_یجمعنا مقابله به مثل میکنید؟ برام سواله. مگه ادعا نمیکنید یک ایرانی عاشق وطن هستید؟ اولا چرا عربی؟ دوما چرا تلاش دارید باورهایی دینی جمع کثیری از هموطنانتون رو نادیده بگیرید و بین هموطنانتون تقابل ایجاد کنید؟» اقلیمان هم به انتقاد از این کار افشار با لحن گلایهآمیزی نوشته: «بیخیال بابا... برای خوشآمد کی دقیقا این همه فاصله دارین میگیرین؟ حرمت کسیو نگه نمیدارین حرمت امام حسین(ع) را حداقل نگه دار بلکه یه جایی به دردت بخوره. باهمه آره با معصوم (ع) هم آره؟!!!» کاربر دیگری به نام واتو واتو هرچند با این توییت افشار مشکل ندارد اما ظاهرا حبالحسین یجمعنا را بیشتر میپسندد: «اینم خوبه. اما #حب_الحسین بیشتر #یجمعنا!» بعضی کاربران هم گیر دادهاند که واقعا اگر وطنپرست و ایرانی هستی چرا به زبان عربی توییت کردهای!

شعله انتقادات بالاتر میرود

منهای این واکنشها، بخش قابلتوجهی از کاربران هم فارغ از اینکه افشار با چنین توییتی به دوگانهسازی با هشتگ اصلی(حب الحسین یجمعنا) روی آورده در پاسخ به خانم بازیگر نوشتهاند بعضی کارهایش مانند زایمان در خارج از ایران -احتمالا برای دریافت تابعیت کشور ثانوی- با این شعارهای افشار در فضای مجازی و توییتر انطباق ندارد. کاربری به نام «Iran Lions» در پاسخ به مهناز افشار توییت کرده: «قبوله ولی صفحه اول شناسنامه فرزندت رو بفرست تا ثابت کنی ایران رو دوست داری.»

کاربر دیگری هم با اشاره به همین اقدام مهناز افشار و سفر به آلمان برای به دنیا آمدن فرزندش نوشته: «وی از شدت علاقه به ایران فرزند خود را در بلاد جرمن به دنیا آورد تا معنای جدیدی از وطنپرستی را معرفی کند.» بجز اینها، توییتهای بسیاری هم ناظر به اتهامی که متوجه همسرش - یاسین رامین- است هم حجم زیادی از انتقادات را به خود تشکیل داده است. خواندن بعضی توییتها هم که هیچ اشاره مشخصی ندارند اما بامزهاند خالی از لطف نیست: «باز شیطونیها رو شروع کردیا مهناز... #وسط_بازی!»

علاقه خانم بازیگر به آلمان

اشارات بعضی کاربران به موضوع به دنیا آمدن فرزند مهناز افشار نه شایعه که برگرفته صحبتهای صریح افشار است. او در فروردین سال گذشته در گفتوگویی که با مجله زندگی ایدهآل داشته در پاسخ به اینکه چرا فرزندش در آلمان به دنیا آمده است گفته بود: «پدرش متولد آلمان است و تصمیم گرفتیم که لیانا هم همانجا به دنیا بیاید.» افشار البته در سوال قبلی همین مصاحبه اشاراتی هم به جذابیتهای آلمانی داشته و میگوید: «محل تولد و تحصیل همسر من آلمان است؛ هنگامی که این کشور و فرهنگش را به طور جدی تجربه کردم، بشدت برایم جذاب بود. قانون و رفتار مردم آلمان را خیلی دوست دارم؛ به دلیل احترامی که مردم به قانون میگذارند و احترامی که قانون به مردم میگذارد. قانون به شکلی تعریف شده که افراد از قانون طلبکارهستند و قانون در هر شرایطی باید پاسخگو باشد.»

سایه سنگینِ آلمانی یک خانواده

یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین و سوسن صفاوردی است. طبق اعلام خود افشار، یاسین در آلمان متولد شده و تحصیل کرده است. رامین برای مدتی معاون مطبوعاتی محمود احمدینژاد و صفاوردی هم مشاور امور زنان وی بود. آنها پیش از این سالها در آلمان زندگی کرده و فرزندشان یاسین هم همانجا به دنیا آمده بود. احتمالا به دلیل همین آشنایی و اقامت ریشهدار یاسین رامین در آلمان است که شرکت او (رشد اینداستری پروداکت جیامبیاچ- ROSHD Industrie Produkt GmbH) هم در شهر دوسلدورف این کشور ثبت شده است. همان شرکتی که شعبه ایرانیاش طرف حساب سازمان هلالاحمر بود و به دلیل بعضی تخلفات مالی و اقتصادی باعث ایجاد حاشیه شد و هنوز هم حکم نهایی آن صادر نشده است. اتهامی هم که حتی مایه بازداشت او را هم
پدید آورد.

توییتربازی خانم بازیگر

افشار هرچند از سوپراستارهای سینمای ایران است اما حواشی یکی دو سال اخیرش بیش از آنکه به فعالیتهای حرفهای او در سینما مربوط باشند، به اظهارنظرهای مختلف او به خصوص در فضای مجازی مربوط است؛ از زندانیان سیاسی گرفته تا حضور زنان در ورزشگاه و توفانهای توییتری. نمای بیرونی این فعالیتها گویای این بوده که قرار است او در مقام یک مصلح اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و اقتصادی ظاهر شود. با این حال این حاشیهها بر همه فعالیتهایش سایه انداخته است. چیزی که به طور ضمنی خود افشار هم به آن اعتراف کرده: «یکی از همین شبها که فرصت حسابی داشتم میخوام حسابی باهم گپ بزنیم. فرقی هم نمیکنه موافق، مخالف، دوست و حتی غیردوست;) فقط قبلش بگم شیرخشک و عروس فلانی و همه اونا پوچ تا گفتوگو تموم بشه ;)» انگار که نمیتوان توییت یا نوشتهای از او دید که کاربران فضای مجازی آن را با این مسائل مرتبط نکرده و تناقضهای زندگی او را یادآورنشوند. حتی زمانی که از توقیف پاسپورتش در فرودگاه گلایه میکند هم یکی هست که پیدا شود و از او بپرسد: «خانم افشار راسته که میگن شما رفتید بچهتون رو تو آمریکا به دنیا آوردید یا شایعست؟»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها