آزار جنسی کودکان پدیده‌ای رو به گسترش در جهان غرب

آزار جنسی کودکان امروزه به پدیده‌ای فراگیر بخصوص در کشورهای متمدن غربی تبدیل شده است. مساله‌ای که نشان می‌دهد سیستم‌های نظارتی گسترده جهان غرب برای پیشگیری از وقوع چنان جنایاتی کافی نیست و باید به دنبال راهکار‌های دیگری بود. دولت استرالیا یکی از همین دولت‌هاست که مدت‌ها بود مساله آزار جنسی کودکان در کشورش را انکار می‌کرد، اما سرانجام مجبور به پذیرش واقعیت و عذرخواهی از آن شد.
کد خبر: ۱۱۷۳۰۳۸

به گزارش ایرنا، آزار جنسی کودکان در استرالیا و سوءاستفاده جنسی از آنها یکی از مسائل ضداخلاقی مبتلا به این کشور بویژه در یک دهه اخیر بوده است. اما دولت این کشور سالهای متمادی بود که از انجام تحقیقات اساسی در این زمینه خودداری میکرد. سرانجام به دلیل شیوع این پدیده ضداجتماعی و همچنین فشارها و اعتراضهای مردمی، نهادهای مدنی و انتقادهای گسترده فعالان بینالمللی حقوق بشر در سال 2012 ، کمیسیون تحقیقات درباره بررسی جرایم آزار جنسی کودکان در استرالیا تشکیل شد. این کمیسیون پنج سال مستمر در مورد این موضوع کار کرد و با بسیاری از قربانیان در استرالیا مصاحبه و پروندهای را برای آنها تشکیل داد.

براساس پروندههای تشکیل شده در سالهای مورد بررسی دستکم 15 هزار نفر قربانی آزار جنسی کودکان بودند و شاکیان شکایت خود را از افراد و مسؤولان در هزاران نهاد و موسسه دولتی، قانونگذاری، خصوصی، اداری، آموزشی و مذهبی استرالیا مطرح کردند. طبق این بررسی حداقل 7 درصد از کشیشهای کلیسای کاتولیک طی سالهای 1950 تا 2010 متهم به سوءاستفاده از کودکان شدند، اما اتهامات آنها هرگز در هیچ مرجع قانونی و قضایی مورد بررسی قرار نگرفت.

اسکات موریسون، نخستوزیر استرالیا روز دوشنبه با حضور در پارلمان این کشور به طور رسمی از قربانیان پدیده پرشیوع و زشت آزار جنسی کودکان در اجتماع استرالیا عذرخواهی کرد. وی در پارلمان این کشور گفت: این جرایم توسط استرالیاییها انجام شده و دشمنان ما در میان خود ما هستند.

برخی رسانههای استرالیا اقدام اسکات موریسون برای عذرخواهی از قربانیان این پدیده را گامی در جهت ترمیم شکست سیاسی اخیر این دولت در انتخابات میاندورهای پارلمانی ارزیابی کردند؛ زیرا با انتخاب یک نماینده مستقل از ایالت ونتورث استرالیا، دولت این کشور در پارلمان استرالیا از اکثریت افتاد و همین موضوع تنشهای سیاسی در این کشور را تا پیش از انتخابات سراسری در سال آینده به وجود آورد. اسکات موریسون همان کسی است که برای کسب آرای یهودیان سیدنی اخیرا اعلام کرد قصد دارد سفارت کشورش را از تلآویو به بیتالمقدس انتقال دهد.

کمیسیون تحقیقات سلطنتی استرالیا در گزارش خود خواستار تدوین یک راهبرد ملی برای مبارزه با آزار جنسی کودکان در این کشور اقیانوسیه و همچنین آموزش گسترده خانوادهها و کودکان در مدارس و مهدهایکودک برای مراقبت از آنها شده است. برخی از نمایندگان پارلمان استرالیا دراین زمینه اعلام کردند که درصدد هستند تا با توجه به شیوع این پدیده شوم اجتماعی و حقایق مندرج در گزارش کمیسیون تحقیقات، قوانین شدیدی علیه عاملان آزار جنسی کودکان وضع کنند. این مساله تنها منحصر به جامعه استرالیا نیست. به گزارش میزان، در کشورهای اروپایی و آمریکایی تاکنون بارها تحقیقاتی منتشر شده که همین فجایع را نشان میدهد. یک نظرسنجی در انگلستان نشان داد حدود دوسوم دختران و زنان این کشور مورد آزار جنسی در اماکن عمومی قرار گرفتهاند. کارشناسان امور اجتماعی دلیل اصلی رشد این پدیده زشت را در جوامع غربی افول نهادهای دینی و کمتوجهی به معیارهای اخلاقی در جامعه میدانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها