براساس آمار رسمی در حال حاضر بیش از 3000 محکوم مهریه در زندان به‌سر می‌برند. محکومانی که به خاطر ناتوانی در پرداخت مهریه مجبور شده‌اند روز خود را پشت دیوار‌های زندان شب کنند و شب را روی تخت‌های فرسوده سلول‌ها به‌روز برسانند.
کد خبر: ۱۱۷۲۵۶۵

از سوی دیگر براساس آخرین اعلام زندان‌ها، هزینه نگهداری هر زندانی روزانه در حدود بیش از 150 هزار تومان است. با یک حساب سرانگشتی روزانه بیش از 450 میلیون تومان هزینه نگهداری زندانیان مهریه است. حالا عواقب روحی و روانی که برای مرد زندانی و آینده او به وجود می‌آید و مشکلات او و نزدیکانش پس از آزادی را در کنار این آمار باید قرار داد.

در ماه‌های اخیر متاسفانه با نوسان قیمت سکه و جهش آن، مردانی که مهریه را به صورت قسطی می‌دادند، با مشکلات دو چندان رو‌به‌رو شده و بسیاری از آنها قادر به پرداخت اقساط نبودند. حال بخشنامه رئیس محترم قوه قضاییه این مشکل را برای زندانیان مهریه و افرادی که اقساط را پرداخت می‌کنند تا حدودی مشکل‌گشا و رفع کرده است و همان طور که در بخشنامه آیت‌ا... آملی‌لاریجانی اشاره شده، دادگاه‌ها نیز باید سریع به دادخواست اعسار محکومان بخصوص زندانیان رسیدگی کنند تا از ورود افراد بیشتر به زندان جلوگیری شود.

هزینه نگهداری و مشکلات روحی و روانی این زندانیان را می‌توان با کمک مجازات‌های جایگزین حبس تا حدودی کاهش داد. حبس، ضمانت اجرایی کیفری است، اما می‌شود به جای آن، از ضمانت‌های اجرایی مدنی همچون محرومیت از برخی حقوق اجتماعی، از جمله مسدود کردن حساب بانکی فرد یا ممنوع‌الخروج کردنش استفاده کرد یا برای چنین بدهکارانی مجازات‌های مناسب و جایگزین حبس در نظر گرفت تا او بیرون از زندان، ترغیب شود با کار بیشتر، اقساط مهریه همسرش را بهتر بپردازد. بنده معتقدم که در دادگاه‌های خانواده هم باید به لزوم استفاده ازرای داوری بیشتر توجه شود و از داوران برای توافق بین زوجین برای میزان اقساط مهریه استفاده کرد. این روش می‌تواند درگیری شعبات دادگاه‌های خانواده را کاهش دهد و به جای زندان از توافق طرفین برای پرداخت مهریه استفاده کرد.

دکتر محسن داورزنی

حقوقدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها